Management skills in business model development in small businesses
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf202243Keywords:
Management Skills, Technical Ability, Conceptual Ability, People Skills, Business ModelAbstract
The aim of the study was to assess the influence of managerial skills on the business model of small firms. The design was non-experimental and explanatory; the sample consisted of 181 leaders and managers of small enterprises. The instrument used was the management skills and business model questionnaire. It was concluded that the three managerial skills together explain: (1) 65,5 % the business model; (2) 60,5 % the knowledge of the firm's external factors and (3) 49,3 % the knowledge of internal factors. Furthermore, the managerial skills that explain the business model from highest to lowest are: (1) technical skill 47,1 %, (2) conceptual skill 34 % and (3) human skill 24 %. Therefore, the study showed that managerial skills are positive and significant for the performance of the business model. Finally, it is recommended to conduct further studies in small enterprises considering specific economic sectors.
References
1. Amaya, M. (2018) Las habilidades que un líder debe desarrollar. Foro Económico Mundial. https://es.weforum.org/agenda/2019/05/las-habilidades-que-un-lider-debe-desarrollar/
2. Andreani, J. C. (2021b). Relevancia anátomo–funcional del núcleo amigdalino. Su fisiología, fisiopatología y orientaciones terapéuticas. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20213 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20213
3. Auliaamafaza, A. I., Wahyuni, I. S., Erlangga, E. A., & Amirudin, A. (2022). Ethnography of Thruthuk as Identity of Cultural Arts in Semarang City – Indonesia. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i2.2058 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i2.2058
4. Barrios, V., Cesan, M., Cieplicki, N., & Rosales, M. G. (2021). Una revisión sobre la eficacia del tratamiento cognitivo conductual para el abordaje de la comorbilidad de dolor crónico y el consumo problemático de sustancias. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20217 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20217
5. Carpio, J. A. C. D. (2022). Actitudes sociales de limeños ante el confinamiento por la pandemia de COVID-19 en 2020. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a3 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a3
6. Chavez, E. del M. P. (2022). Técnicas gráfico-plásticas en la primera infancia para estimular la coordinación óculo manual: Una alternativa pedagógica. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a5 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a5
7. Chero, J. C. B., & Ugaz, W. A. C. (2022). Valoración Económica de los servicios Ecosistémicos Área de Conservación Regional Moyán Palacio, región Lambayeque. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a4 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a4
8. Collori, M. A. G., Vera, O. J. S., Periche, J. T. R., Gonzáles, J. del R. G., & Garcia, A. C. V. (2022). Sistema de osmosis inversa en remoción de arsénico de agua subterránea en Pacora. UCV Hacer, 11(4), Article 4. https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/2331 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n4a1
9. Derito, M. N. C. (2021). Homenaje al DR. Juan Carlos Goldar, Gran Neuropsiquiatra Argentino. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20212 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20212
10. Garcés-Ginarte, M. J., Pérez-Ortiz, L., & Vitón-Castillo, A. A. (2023). Scientific production on crania-encephalic trauma in Cuban student journals. January 2015-June 2021. Revista Medica Electronica, 45(1). Scopus.
11. Mendoza, G. R. G., Reyes, V. M., Morales, A. G. S., Casana, P. F. D., & Bustillos, J. K. L. (2022). Factores condicionantes y efectividad del servicio público de agua potable en el Cantón Santa Lucía, Guayas-Ecuador. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a2 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a2
12. My-Hanh, M., Thien-Vu, G., Thanh-Huan, N., Van-Son, H., & Vinh-Khuong, N. (2022). The trauma of Vietnamese children living in the incomplete families. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2062 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2062
13. Piedimonte, L. (2021). Relato de la V Jornada de Psicopatología y Neurociencias. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20218 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20218
14. Ramos, R. P. B., & Manalo, J. J. P. (2022). The ASEAN Way: Challenges, Issues, and Opportunities during the COVID-19 Pandemic. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2061 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2061
15. Rodríguez, J. C. M., & Jiménez, D. V. (2022). Determinants of didactics in the virtual educational communication of Higher Education, COVID-19 context. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2074 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2074
16. Shamsuddin, W. N. F. W., Anuardi, M. N. A. M., & Rozee, I. S. M. (2022). A preliminary study on the potential of Virtual Reality Therapy in reducing public speaking anxiety. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2087 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2087
17. Vitón-Castillo, A. A., & Lazo Herrera, L. A. (2021). ICT in Cuban medical education in times of COVID-19. Educacion Medica, 22, S27. Scopus. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.07.013 DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.07.013
18. Casas, R., Hernández, J. G. V., y Jiménez, R. A. (2017). Adaptación del modelo Canvas como herramienta competitiva para las mpymes de Lázaro Cárdenas, Michoacán. Pymes, Innovación y Desarrollo, 5(3), 45–66. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6353889
19. Cassab Martínez, P. M., y Mayorca Beltrán, D. Y. (2018). Habilidades gerenciales en mujeres comerciantes cabeza de hogar y economía familiar. Revista EAN, 84, 153-166. https://doi.org/10.21158/01208160.n84.2018.1922 DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n84.2018.1922
20. Chiavenato, I. (2019). Introducción a la teoría general de la administración. México: Mc Graw Hill/INTERAMERICANA EDITORES, S.A. de C.V.
21. Ferrer, J., y Clemenza, C. (2006). Habilidades gerenciales como fundamento de la estrategia competitiva en los sectores de actividad metalmecánica venezolana. Tendencias, 7(1), 81–100. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3985408
22. García, F., Boom, E. A., y Molina, S. J. (2017). Habilidades del Gerente en Organizaciones del Sector Palmicultor en el Departamento del Cesar – Colombia. Visión futuro, 21(2). http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1668-87082017000200001&lng=en&tlng=en
23. Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6ta. edición ed.). México D.F.: McGRAW-HILL / Interamericana Editores.
24. Koontz, H., Weihrich, H. y Cannice, M. (2012). ADMINISTRACION – Una perspectiva Global y Empresarial. México: Mc Graw Hill.
25. Leyva-Cárdenas, A. B., Espejel-Blanco, J. E., & Cavazos-Arroyo, J. (2017). Habilidades gerenciales como estrategia de competitividad empresarial en las pequeñas y medianas empresas (Pymes). Revista Perspectiva Empresarial, 4(1). https://doi.org/10.16967/rpe.v4n1a1 DOI: https://doi.org/10.16967/rpe.v4n1a1
26. Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., & Tomás-Marco, I. (2014). El Análisis Factorial Exploratorio de los Ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151–1169. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361 DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
27. Méndez, C., & Rondón, M. A. (2012). Introducción al análisis factorial exploratorio. Revista Colombiana de Psiquiatría, 41(1), 197-207. https://doi.org/10.1016/S0034-7450(14)60077-9 DOI: https://doi.org/10.1016/S0034-7450(14)60077-9
28. Marín, E. (2020). Habilidades gerenciales: Herramientas para fortalecer la cultura organizacional en el ámbito educativo. Revista Scientific, 5(18), 276-288. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.14.276-288 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.14.276-288
29. Naranjo, R. (2015). Habilidades gerenciales en los líderes de las medianas empresas de Colombia. Pensamiento & Gestión, 38, 119-146. http://www.scielo.org.co/pdf/pege/n38/n38a08.pdf
30. Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2011). Generación de modelos de negocio. (1ra. ed. en libro electrónico). Barcelona: Deusto Centro Libros PAPF, S.L.U.
31. Pazmiño, W. E., Parrales, M. G., Muñoz, L. I., y Merchan, V. A. (2019). Habilidades directivas fundamentales en la administración pública. RECIMUNDO: Revista Científica de la Investigación y el Conocimiento, 3(3), 682–705. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7402258
32. Rolón, A. J. C. (2011). Necesidades de capacitación en habilidades gerenciales para los gerentes de producción del sector de la arcilla del área metropolitana de Cúcuta. Respuestas, 16(1), 30-37. https://doaj.org/article/843d9f0766c24190ae6d5f7bc39cc1cb DOI: https://doi.org/10.22463/0122820X.409
33. Silva, A. M., Rodrigues da Silva, R., Cyreneu da Silva, D., & Machado de Medeiros, M. F. (2018). O processo empreendedor: associando o business model Canvas (BMC) ao life cycle Canvas (LCC). Exacta, 16(4), 35–44. https://doi.org/10.5585/exactaep.v16n4.7991 DOI: https://doi.org/10.5585/exactaep.v16n4.7991
34. Sánchez, J., Vélez, M. y Araújo, P. (2016). Balanced Scorecard para emprendedores: desde el modelo Canvas al Cuadro de Mando Integral. Revista Facultad de Ciencias Económicas, 24(1). https://doi.org/10.18359/rfce.1620 DOI: https://doi.org/10.18359/rfce.1620
35. Tafur, R., e Izaguirre, M. (2015). Cómo hacer un proyecto de investigación:Uso de diagramas, matrices y mapas conceptuales (2da. ed.). Colombia: Alfaomega Colombiana S.A.
36. Tamayo, M. (2018). El proceso de la investigación científica (5ta. ed.). México: Editorial Limusa S.A.
37. Torres, L., y Díaz, J. (2021). Habilidades gerenciales para el desarrollo del pensamiento estratégico en empresas mixtas del sector petrolero. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 3(1), 1-22. https://doi.org/10.47666/summa.3.1.15 DOI: https://doi.org/10.47666/summa.3.1.15
38. Andreani, J. C. (2021a). Neurotomía Periférica Selectiva del Nervio mediano a nivel del brazo. Indicaciones y técnica quirúrgica. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20214 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20214
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Roberto Macha Huamán, Marilyn Villanueva-Batallanos, Doris Yaya Castañeda, Rudy Gonzalo Chura Lucar, Leonardo Castilla Jibaja (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.