Quality criteria and standards for virtual education: keys for reconsideration in the Chilean regulatory framework

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf20251322

Keywords:

Virtual Education, Quality, Criteria and Standards

Abstract

The purpose of this brief communication was to comparatively analyze technical documents on quality assurance in virtual education, to generate recommendations for reconsideration in the Chilean regulatory framework. From a qualitative approach, four instruments of criteria and standards on the matter are analyzed, in comparison with the guidelines that were in force in Chile between 2017 and 2021. After the documentary analysis, it is concluded that the keys to reconsider an update, or to create a new version, are limited to the instructional design applied to virtual programs, the development of digital competencies in teachers and the access, permanence and graduation processes of students.

References

Comisión Nacional de Acreditación CNA-Chile. Criterios y estándares de calidad para la acreditación institucional y de programas. Introducción. 2021.

García-Aldeco A, Guzmán T, Martínez S, González J. Evaluación cualitativa de programas a distancia: experiencia de la facultad de enfermería - Universidad Autónoma de Querétaro. Revista Científica Electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento. 2020; 20 (1): 59-87. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7633121

Marciniak R, Rembielak G. Factors determining satisfaction with e-learning during the pandemic in the opinion of Polish and Spanish students: analysis of differences and similarities. E-mentor. 2022; 4 (96): 14–24. https://doi.org/10.15219/em96.1577

Veytia M, Chao, M. Las competencias como eje rector de la calidad educativa. Revista Electrónica de Divulgación de la Investigación. 2013; 4: 1-16. https://www.researchgate.net/publication/316130285

Rubio M. Enfoques y modelos de evaluación del e-learning. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa. 2003; 9 (2): 101–120. http://www.uv.es/RELIEVE/v9n2/RELIEVEv9n2_1.htm

Marciniak R, Gairín J. Dimensiones de evaluación de calidad de educación virtual: revisión de modelos referentes. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 2017; 21(1): 217 - 238. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.16182

Guerra L, Brunet J. Evaluación de Indicadores de Calidad para la Educación a Distancia. Actas Sexto Simposio Iberoamericano en Educación, Cibernética e Informática; 10 – 13 de julio de 2009; Orlando, Estados Unidos de América. SIECI; 2009. Págs. 1-6. https://www.iiis.org/CDs2009/CD2009CSC/SIECI2009/PapersPdf/X584GA.pdf

Servicio de Información en Educación Superior – SIES. Informe de Matrícula en Educación Superior en Chile 2024. Subsecretaría de Educación Superior, Ministerio de Educación Chile. 2024.

Álvarez M, Fernández N, Galli M, García P, Grandoli M, Pérez C. Aprendizajes y tareas pendientes a partir de la virtualización de emergencia de la enseñanza en el nivel de posgrado. Espacios en Blanco: Revista de Educación [internet]. 2023; 2 (33). https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB33-373

Rama C. Las dinámicas de la educación superior privada en América Latina y el impacto de la pandemia. Universidades. 2021; 72 (89): 66-77. http://udualerreu.org/index.php/universidades/article/view/568

Ramos-Azcuy F, Guerra-Bretaña R. Instrumento para la autoevaluación de programas virtuales de maestrías. RECIE, Revista Caribeña de Investigación Educativa. 2023; 7 (1): 7-29. https://doi.org/10.32541/recie.2023.v7i1.pp7-29

Downloads

Published

2025-01-01

How to Cite

1.
Venegas-Ramos L. Quality criteria and standards for virtual education: keys for reconsideration in the Chilean regulatory framework. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2025 Jan. 1 [cited 2024 Dec. 1];4:1322. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/1322