Mediational role of hope in the relationship between family violence and suicide risk in Peruvian schoolchildren

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf2022251

Keywords:

Family Violence, Suicide Risk, Hope, School Students

Abstract

The aim of this study was to analyze the connection between family violence and suicide risk in adolescents with indicators of hope. A sample of 243 participants was selected who met the inclusion criteria and had indicators of hope, aged 12 to 17 years (M=14,4, SD=1,35), 55,6 % female. Three scales validated in the Peruvian context were used: the Family Violence Scale (FVS), the Plutchik Suicide Risk Scale and the Herth Hope Scale. The results showed that hope played a partial and complementary mediational role, and the correlation revealed a positive and significant relationship (Rho=0,559, p<0,001) between the increase in violence and the increase in suicidal risk. This association was evident in physical violence (Rho=0,417, p<0,001), psychological violence (R=0,420, p<0,001) and sexual violence (Rho=0,494, p<0,001). Descriptive data indicate that a low level of physical violence (38,7 %), a high level of psychological violence (35,4 %) and a low level of sexual violence (61,7 %) prevailed. In addition, it was observed that all participants presented low levels of suicidal risk. It is concluded that family violence increases suicidal risk in adolescents, highlighting the importance of urgently addressing this problem.

References

1. Adler, A. (1968). Suicide. Journal of Individual Psychology, 14, 57-61.

2. Andreani, J. C. (2021a). Neurotomía Periférica Selectiva del Nervio mediano a nivel del brazo. Indicaciones y técnica quirúrgica. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20214

3. Andreani, J. C. (2021b). Relevancia anátomo–funcional del núcleo amigdalino. Su fisiología, fisiopatología y orientaciones terapéuticas. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20213

4. Auliaamafaza, A. I., Wahyuni, I. S., Erlangga, E. A., & Amirudin, A. (2022). Ethnography of Thruthuk as Identity of Cultural Arts in Semarang City – Indonesia. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i2.2058

5. Bandura, A. (1987). Teoría del aprendizaje social. Espasa-Calpe

6. Barrios, V., Cesan, M., Cieplicki, N., & Rosales, M. G. (2021). Una revisión sobre la eficacia del tratamiento cognitivo conductual para el abordaje de la comorbilidad de dolor crónico y el consumo problemático de sustancias. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20217

7. Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge: Harvard University Press

8. Cano, P., Gutiérrez, C., & Nizama, M. (2019). Violencia e ideación suicida en adolescentes escolares en una ciudad de la Amazonía Peruana. Revista Perú Medicina Salud Publica, 26(2), 175-181. http://www.scielo.org.pe/pdf/rins/v26n2/a07v26n2.pdf

9. Carpio, J. A. C. D. (2022). Actitudes sociales de limeños ante el confinamiento por la pandemia de COVID-19 en 2020. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a3

10. Caycedo, A., Arenas, M., Benítez, M., Cavanzo, P., Leal, G., & Guzmán, Y. (2021). Violencia familiar relacionada con el intento de suicidio en una población adolescente en Bogotá-2019. Revista Persona y Bioética, 14(2), 205-213. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83216977008

11. Caycho, T., Castilla, H. y Ventura-León, J. (2016). Esperanza en adolescentes y jóvenes peruanos: diferencias según el sexo y la edad. Psychologia. Avances de la Disciplina, 10(2), 33-41. https://www.redalyc.org/journal/2972/297248896003/html/

12. Chauca, J. (2019). Construcción de la Escala de violencia familiar (EVF) en estudiantes de secundaria de I.E.P San Martín de Porres. Lima, 2019. [Tesis de Titulación, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20 500.12692/37395

13. Chavez, E. del M. P. (2022). Técnicas gráfico-plásticas en la primera infancia para estimular la coordinación óculo manual: Una alternativa pedagógica. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a5

14. Chero, J. C. B., & Ugaz, W. A. C. (2022). Valoración Económica de los servicios Ecosistémicos Área de Conservación Regional Moyán Palacio, región Lambayeque. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a4

15. Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin, 112(1), 155-159. https://doi.org/10.1037/0033-2909.112.1.155

16. Collori, M. A. G., Vera, O. J. S., Periche, J. T. R., Gonzáles, J. del R. G., & Garcia, A. C. V. (2022). Sistema de osmosis inversa en remoción de arsénico de agua subterránea en Pacora. UCV Hacer, 11(4), Article 4. https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/2331

17. Derito, M. N. C. (2021). Homenaje al DR. Juan Carlos Goldar, Gran Neuropsiquiatra Argentino. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20212

18. Durkheim, E. (1982). El suicidio. Akal Universitaria.

19. Espinoza, F., Zepeda, V., Bautista, V., Hernández, C., Newton, O., & Plasencia, G. (2019). Violencia doméstica y riesgo de conducta suicida en escolares adolescentes. Revista Salud Pública de México, 52(3), 213-219. scielo.org.mx/pdf/spm/v52n3/05.pdf

20. Falgares, G., Marchetti, D., Manna, G., Musso, P., Oasi, O., Kopala-Sibley, D. C., De Santis, S., & Verrocchio, M. C. (2018). Childhood Maltreatment, Pathological Personality Dimensions, and Suicide Risk in Young Adults. Frontiers in psychology, 9, 806. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00806

21. Garcés-Ginarte MJ, Pérez-Ortiz L, Vitón-Castillo AA. Scientific production on crania-encephalic trauma in Cuban student journals. January 2015-June 2021. Revista Médica Electrónica, 2023; 45(1).

22. Garza, R., Castro, L., & Calderón, S. (2019). Estructura familiar, ideación suicida y desesperanza en el adolescente. Revista Psicología desde el Caribe, 36(2), 228-247. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view/10845/214421444260

23. Ghasemi, A., & Zahediasl, S. (2012). Normality tests for statistical analysis: A guide for non-statisticians. International Journal of Endocrinology and Metabolism, 10(2), 486-489. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3693611/

24. Guzmán, A. (2019). Factores familiares que intervienen en el riesgo suicida en adolescentes. Revista Vínculos. Sociología, análisis y opinión, 1(15), 201- 221. http://www.publicaciones.cucsh.udg.mx/pperiod/vinculos/pdfs/vinculos15/F ACTORES_FAMILIARES.pdf

25. Heidgger, M. (1990). Carta sobre el Humanismo. Buenos Aires, Argentina, Sur. https://www.ucm.es/data/cont/docs/241-2015-06-16-Carta%20sobre%20el%20humanismo.pdf

26. Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education.

27. Hinkelammert, F. (2007). Humanismo y violencia. Revista POLIS, 18(1), 18-27. https://doi.org/10.7326/0003-4819-151-4-200908180-00135

28. Instituto Nacional de Estadística e Informática (2019). Cajamarca: Indicadores de violencia familiar y sexual 2012 - 2019. Cajamarca: INEI. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1686/libro.pdf

29. Jung, C. (1959). The meaning of death. McGraw Hill Book Copan y, Inc., 1959.

30. Kim J. (2021). Development of Structural Model on Suicidal Ideation in Adolescents' Exposure to Violence. International journal of environmental research and public health, 18(6), 3215. https://doi.org/10.3390/ijerph18063215

31. Landa, M., Urtecho, O., & Aguilar, M. (2022) Factores psicológicos asociados al riesgo suicida en estudiantes universitarios de Honduras. Scielo, 40(1), 1- 17.

32. Mendoza, G. R. G., Reyes, V. M., Morales, A. G. S., Casana, P. F. D., & Bustillos, J. K. L. (2022). Factores condicionantes y efectividad del servicio público de agua potable en el Cantón Santa Lucía, Guayas-Ecuador. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a2

33. Ministerio de Salud. (2021). Minsa pone a disposición pautas para prevenir conductas suicidas. MINSA. https://www.gob.pe/institucion/minsa/noticias/605561-minsa-pone-a-disposicion-pautas-para-prevenir-conductas-suicidas

34. Mondragón, M. (2014). Uso de correlación de Spearman en un estudio de intervención en fisioterapia. Movimiento Científico, 8(1). https://doi.org/10.33881/2011-7191.mct.08111

35. Morales, M. (2015). Maltrato intrafamiliar relacionado al riesgo de suicidio en los adolescentes de 4to y 5to de secundaria de la I.E. Enrique Paillardelle Tacana 2014. [Tesis de Titulación, Universidad Nacional Jorge Basadre]. http://repositorio.unjbg.edu.pe/bitstream/handle/UNJBG/434/TG0294.pdf?sequence=1&isAllowed=y

36. My-Hanh, M., Thien-Vu, G., Thanh-Huan, N., Van-Son, H., & Vinh-Khuong, N. (2022). The trauma of Vietnamese children living in the incomplete families. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2062

37. Piedimonte, L. (2021). Relato de la V Jornada de Psicopatología y Neurociencias. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20218

38. Pimienta, R. (2000). Encuestas probabilísticas vs. no probabilísticas. Política y Cultura, (13), 263-276.

39. Plutchik, J. (1989). Escala de Riesgo Suicida de Plutchik. Estados Unidos.

40. Ramos, R. P. B., & Manalo, J. J. P. (2022). The ASEAN Way: Challenges, Issues, and Opportunities during the COVID-19 Pandemic. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2061

41. Rodríguez, J. C. M., & Jiménez, D. V. (2022). Determinants of didactics in the virtual educational communication of Higher Education, COVID-19 context. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2074

42. Shamsuddin, W. N. F. W., Anuardi, M. N. A. M., & Rozee, I. S. M. (2022). A preliminary study on the potential of Virtual Reality Therapy in reducing public speaking anxiety. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2087

43. Snyder, C. (Ed.). (2000). Handbook of hope: Theory, measures, and applications. San Diego, CA: Academic Press.

44. Suárez, Y., Restrepo, D., Caballero, C., & Palacio, J. (2018). Exposición a la Violencia y Riesgo Suicida en Escolares Colombianos. Revista Sociedad Chilena de Psicología Clínica, 6(2), 101-11. https://www.scielo.cl/pdf/terpsicol/v36n2/0718-4808-terpsicol-36-02- 00101.pdf

45. Tarrillo, J., & Tarillo, W. (2018). Factores de riesgos asociados a la tendencia de suicidio en estudiantes de la Universidad Nacional de Cajamarca - Jaén, 2018. [Tesis de Titulación, Universidad Nacional de Cajamarca]. https://repositorio.unc.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14074/2108/T016_4 4609699_T.pdf?sequence=1&isAllowed=y

46. Velarde, R. (2015). Violencia de pareja e ideación suicida en mujeres de la Institución Educativa Adventista 28 de julio de la ciudad Tacna, 2015. [Tesis de Maestría, Universidad Peruana Unión]. https://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12840/216/Ruth_Te sis_maestria_2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y

47. Vitón-Castillo AA, Lazo Herrera LA. ICT in Cuban medical education in times of COVID-19. Educacion Medica, 2021; 22:S27. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.07.013

48. Wood, R., Murch, B. y Betteridge, R. (2019). A comparison of population segmentation methods. Operations Research for Health Care, 22. https://doi.org/10.1016/j.orhc.2019.100192

Downloads

Published

2022-10-16

How to Cite

1.
Nuñez Chávez AC, Rosario Quiroz FJ, Mendoza Urbina FJ, Denegri Velarde MI, Yaya Castañeda EE, Villanueva-Batallanos M. Mediational role of hope in the relationship between family violence and suicide risk in Peruvian schoolchildren. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2022 Oct. 16 [cited 2025 Feb. 12];1:251. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/27