Tutorship as a formative strategy for the personal development of university students: a bibliometric study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf2022252

Keywords:

Tutoring, Training, Personal Development, University Student, Bibliometric

Abstract

The present study aimed to perform a bibliometric analysis of mentoring as a formative strategy for the personal development of university students published in Scopus between 2003 and 2023. It was a bibliometric data study to measure scientific production, through indicators. Key words in English (Tutorship, formative strategy, personal development, university students) were used to select 82 Scopus documents relevant to the study. According to the results, scientific production peaked in 2019, 2020 and 2022 (n=46; 56 %). In addition, the United States accounted for 25,4 % of all publications (n=30), 4 papers were published in Plos One, and the most cited author was Aral, S.O. (66 citations; n=1 papers). The vast majority of these publications (94 %) were research articles in the fields of social sciences (26 %), psychology (23 %), and arts and humanities (11 %). It is concluded that the research conducted on tutoring as a formative strategy for the personal development of university students shows a growing trend in terms of the number of authors, the number of relevant resources and the diversity of the topics covered. Thus, the bibliometric study provides a starting point for future research by developing a documented argument.

References

1. Aburto Jarquín, P. A. (2021). El rol del profesor universitario en el siglo XXI, ¿es necesario de cambios en su actuación como docentetutor- investigador? Revista Compromiso Social, (3), 59-72. https://revistacompromisosocial.unan.edu.ni/index.php/CompromisoSocial/article/view/66 DOI: https://doi.org/10.5377/recoso.v2i3.13433

2. Álvarez-Pérez, P., & López-Aguilar, D. (2022). Tutoría y proyecto formativo del alumnado universitario: la importancia de comenzar bien. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 23(2), 127-137. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1679-33902022000200003&script=sci_arttext

3. Andreani, J. C. (2021a). Neurotomía Periférica Selectiva del Nervio mediano a nivel del brazo. Indicaciones y técnica quirúrgica. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20214 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20214

4. Andreani, J. C. (2021b). Relevancia anátomo–funcional del núcleo amigdalino. Su fisiología, fisiopatología y orientaciones terapéuticas. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20213 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20213

5. Angulo, A. (2021). Indicadores de la tutoría integral desde la percepción de los estudiantes de universidades públicas de México. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(2). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-78902021000100004&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i2.2512

6. Arámburo-Lizárraga, J. (2023). Propuesta de instrumento de evaluación de las emociones básicas de los estudiantes dentro de un programa de tutoría universitaria. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(27). https://doi.org/10.23913/ride.v14i27.1636 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v14i27.1636

7. Arco-Tirado, J., Fernández-Martín, F., & Hervás-Torres, M. (2020). Evidence-based peer-tutoring program to improve students’ performance at the university. Studies in Higher Education, 45(11), 173-184. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1597038 DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1597038

8. Auliaamafaza, A. I., Wahyuni, I. S., Erlangga, E. A., & Amirudin, A. (2022). Ethnography of Thruthuk as Identity of Cultural Arts in Semarang City – Indonesia. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i2.2058 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i2.2058

9. Barrios, V., Cesan, M., Cieplicki, N., & Rosales, M. G. (2021). Una revisión sobre la eficacia del tratamiento cognitivo conductual para el abordaje de la comorbilidad de dolor crónico y el consumo problemático de sustancias. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20217 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20217

10. Benites, R. (2020). El papel de la tutoría académica para elevar el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Conrado, 16(77), 315-321. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442020000600315&script=sci_arttext&tlng=en

11. Benoit, C. (2020). La tutoría entre pares: una estrategia para el fortalecimiento de la vocación pedagógica. Transformación, 17(1), 1-17. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-29552021000100001&script=sci_arttext&tlng=pt

12. Calderón, M., Cáceres, A., & Candelón, O. (2019). Tutorías académicas: un aporte al proceso formativo universitario. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 7(3). https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2754

13. Caló, L. (2022). Métricas de impacto y evaluación de la ciencia. Rev Perú Med Exp Salud Pública, 39(2), 236-240. https://www.scielosp.org/pdf/rpmesp/2022.v39n2/236-240/es DOI: https://doi.org/10.17843/rpmesp.2022.392.11171

14. Capa, L., Roja, W., Barreto, L. (2020). La tutoría, un procedimiento para determinar condiciones de orientación y refuerzo académico. Conrado, 16(73), 5463. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442020000200054&script=sci_arttext&tlng=en

15. Carpio, J. A. C. D. (2022). Actitudes sociales de limeños ante el confinamiento por la pandemia de COVID-19 en 2020. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a3 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a3

16. Céspedes, N., Adame, J., & Marín, J. (2020). La tutoría escenario de aprendizaje en la Fundación Universitaria del Área Andina. Análisis: revista colombiana de humanidades, 52(96), 203-220. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7387681 DOI: https://doi.org/10.15332/21459169/5314

17. Chacón, M. (2021). Acción tutorial en el fortalecimiento del perfil profesional universitario: aportes en el desarrollo de competencias a partir de la educación virtual. Espacios, 42(5), 66-77. https://www.revistaespacios.com/a21v42n05/a21v42n05p05.pdf DOI: https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n05p05

18. Chavez, E. del M. P. (2022). Técnicas gráfico-plásticas en la primera infancia para estimular la coordinación óculo manual: Una alternativa pedagógica. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a5 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a5

19. Chero, J. C. B., & Ugaz, W. A. C. (2022). Valoración Económica de los servicios Ecosistémicos Área de Conservación Regional Moyán Palacio, región Lambayeque. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a4 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a4

20. Collori, M. A. G., Vera, O. J. S., Periche, J. T. R., Gonzáles, J. del R. G., & Garcia, A. C. V. (2022). Sistema de osmosis inversa en remoción de arsénico de agua subterránea en Pacora. UCV Hacer, 11(4), Article 4. https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/2331 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n4a1

21. Derito, M. N. C. (2021). Homenaje al DR. Juan Carlos Goldar, Gran Neuropsiquiatra Argentino. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20212 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20212

22. Expósito-López, J. (2020). Análisis cienciométrico de las publicaciones sobre orientación, tutoría y acción tutorial registradas en bases de datos. Formación universitaria, 13(3), 1123-138. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-50062020000300123&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000300123

23. Florez-Fernández, C., & Aguilera-Eguía, R. (2020). Indicadores bibliométricos y su importancia en la investigación clínica. ¿Por qué conocerlos? Revista de la Sociedad Española del Dolor, 26(5), 315-316. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-80462019000500012

24. Garcés-Ginarte, M. J., Pérez-Ortiz, L., & Vitón-Castillo, A. A. (2023). Scientific production on crania-encephalic trauma in Cuban student journals. January 2015-June 2021. Revista Medica Electronica, 45(1). Scopus.

25. García, E., & Vilca, A. (2021). Acción tutorial y rendimiento académico de los estudiantes de Ciencias Contables- Administrativas y Economía de la Universidad Nacional del Altiplano. Comuni@cción, 12(2), 142-154. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S2219-71682021000200142&script=sci_arttext&tlng=en DOI: https://doi.org/10.33595/2226-1478.12.2.516

26. González, R. (2019). Relación pedagógica tutor-alumno: factor calve para promover las habilidades investigativas. Conrado, 15(70), 48-52. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000500048

27. Henao, O., Ramírez, D., Villa, V., Soto., P., & Morales, J. (2022). La enseñanza virtual en el contexto de la cultura académica universitaria: Una aproximación a los procesos de tutoría y acompañamiento. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (65), 31-65. https://www.redalyc.org/journal/1942/194269912003/194269912003.pdf DOI: https://doi.org/10.35575/rvucn.n65a3

28. Hernández, E., Fernández, A., Santana, T., & López, I. (2021). Satisfacción del alumnado sobre la atención tutorial del profesor universitario. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 19(2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8354513 DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2021.15544

29. Hickman, H., Cepeda, M., Bautista, M., & Alarcón, M. (2022). Opinión de estudiantes universitarios respecto al desempeño docente en las tutorías académicas. REDU Revista de Docencia Universitaria, 20(1), 129-143. https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/16386 DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2022.16386

30. Leyva, I., Rodríguez, E., Vázquez, M., & Ávila, E. (2023). Indicadores bibliométricos y métricas alternativas en la evaluación de la producción científica. REDINFOHOI, 1-13. https://redinfohol.sld.cu/index.php/redinfohoI/2023/paper/view/34/31

31. Marcillo-Pinzón, D. (2020). Agentes tutores para la enseñanza. Pensamiento y Acción, (28), 61-81. https://doi.org/10.19053/01201190.n28.2020.11165 DOI: https://doi.org/10.19053/01201190.n28.2020.11165

32. Martínez, C. (2020). La tutoría universitaria vista por sus alumnos: propuesta de mejora. Revista de la educación superior, 49(195), 55-72. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602020000300055&script=sci_arttext

33. Martínez, P., Pérez, J., González, N., González, C., Martínez, M. (2021). La Tutoría universitaria vista por sus alumnos: Propuestas de mejora. Revista de la educación superior, 49(195), 55-72. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602020000300055&script=sci_arttext

34. Mendoza, G. R. G., Reyes, V. M., Morales, A. G. S., Casana, P. F. D., & Bustillos, J. K. L. (2022). Factores condicionantes y efectividad del servicio público de agua potable en el Cantón Santa Lucía, Guayas-Ecuador. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a2 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a2

35. My-Hanh, M., Thien-Vu, G., Thanh-Huan, N., Van-Son, H., & Vinh-Khuong, N. (2022). The trauma of Vietnamese children living in the incomplete families. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2062 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2062

36. Pantoja Vallejo, A., Colmenero Ruiz, M. J., & Molero, D. (2022). Aspectos condicionantes de la tutoría universitaria. Un estudio comparado. Revista de Investigación Educativa, 40(1), 33-49. https://revistas.um.es/rie/article/view/373741 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.373741

37. Piedimonte, L. (2021). Relato de la V Jornada de Psicopatología y Neurociencias. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20218 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20218

38. Ramos, R. P. B., & Manalo, J. J. P. (2022). The ASEAN Way: Challenges, Issues, and Opportunities during the COVID-19 Pandemic. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2061 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2061

39. Rodríguez, J. C. M., & Jiménez, D. V. (2022). Determinants of didactics in the virtual educational communication of Higher Education, COVID-19 context. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2074 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2074

40. Salinas, K. & García, A. (2022). Bibliometrics, a useful tool within the field of research. Journal of Basic and Applied Psychology Research, 3(6), 10-17. https://doi.org/10.29057/jbapr.v3i6.6829 DOI: https://doi.org/10.29057/jbapr.v3i6.6829

41. Salvador Rosado, C. E., & González Castro, J. (2022). Labor tutorial docente y su relación con el proceso formativo de los estudiantes universitarios de la Universidad Nacional de San Martín. Revista CIENCIA Y TECNOLOGÍA, 18(1), 59-70. https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/4337 DOI: https://doi.org/10.17268/rev.cyt.2022.01.04

42. Santiviago, C., Couchet, M., & De León, F. (2020). Las tutorías entre pares en la Universidad de la República como experiencia formativa: una mirada de los tutores. Páginas de Educación, 13(2), 21-33. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S1688-74682020000200021&script=sci_abstract&tlng=pt DOI: https://doi.org/10.22235/pe.v13i2.2182

43. Sanz, J. (2022). Bibliometría: origen y evolución. Hospital a Domicilio, 6(3), 105-107. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2530-51152022000300105 DOI: https://doi.org/10.22585/hospdomic.v6i3.168

44. Shamsuddin, W. N. F. W., Anuardi, M. N. A. M., & Rozee, I. S. M. (2022). A preliminary study on the potential of Virtual Reality Therapy in reducing public speaking anxiety. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2087 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2087

45. Trangay Vázquez, M. (2022). La acción tutorial: impulso para el trayecto formativo de estudiantes del nivel superior. Revista Electrónica Sobre Cuerpos Académicos Y Grupos De Investigación, 9(17). https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/255

46. Venegas-Ramos, L., & Gairín, J. (2020). Aproximación al estado de la acción tutorial en universidades chilenas. Perfiles educativos, 42(167), 103-118. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982020000100103&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.167.59002

47. Vitón-Castillo, A. A., & Lazo Herrera, L. A. (2021). ICT in Cuban medical education in times of COVID-19. Educacion Medica, 22, S27. Scopus. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.07.013 DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.07.013

48. Vizcaíno, A. de J., Gaytán Cortés, J., & Vargas Barraza, J. A. (2023). La tutoría universitaria: Reflexiones y perspectivas para las IES en el siglo XXI. Caso CUCEA-UDG. Repositorio De La Red Internacional De Investigadores En Competitividad, 16(16), 556–572. https://www.riico.net/index.php/riico/article/view/2165

49. Wakelin, E. (2021). Personal Tutoring in Higher Education: an action research project on how to improve personal tutoring for both staff and students. Educational Action Researchk, 1-29. https://doi.org/10.1080/09650792.2021.2013912 DOI: https://doi.org/10.1080/09650792.2021.2013912

50. Yucra-Mamani, Y. (2022). Tutoría universitaria en tiempos de pandemia: una prioridad para los estudiantes del altiplano de Puno. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 23(37), 113-137. http://www.scielo.org.co/pdf/rhel/v23n37/0122-7238-rhel-23-37-113.pdf DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.12705

Downloads

Published

2022-10-10

How to Cite

1.
Osorio Meniz PD, Espinoza Casco RJ, Ochoa Santos FC, Ramos Fuentes D Ángel. Tutorship as a formative strategy for the personal development of university students: a bibliometric study. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2022 Oct. 10 [cited 2025 Jun. 18];1:252. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/28