Emotional intelligence and pedagogical practice in teachers: a Scopus bibliometric study
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2022253Keywords:
Emotional Intelligence, Pedagogical Practice, Teacher, BibliometricAbstract
The purpose of this study was to conduct a bibliometric study in Scopus on emotional intelligence and pedagogical practice in teachers between 2008 and 2023. The research strategy was based on bibliometric analysis as a means of quantifying academic production. Sixty Scopus publications were chosen for the study based on their relevance and English keywords (emotional AND intelligence, pedagogical AND practice). The results showed that between 2018 and 2023 (n=47; 78,3 %) there was the largest increase in scientific production. In addition, one of the main sources was Advances in Intelligent Systems and Computing, while Dewaele, J.M. was the most referenced author (84 citations; 4 papers). Sixty-eight percent of the publications were research articles in the fields of social sciences (43 %), arts and humanities (14 %), and psychology (11 %). It is concluded that the thematic diversity, authorship, sources and available resources have been increasing with respect to emotional intelligence and pedagogical practice in teachers. Thus, this bibliometric analysis serves as a framework for future research by presenting documented support.
References
1. Álvarez, G., Viteri, J., Estupiñán, J., & Viteri, C. (2021). La formación continua de los docentes de la educación superior como sustento del modelo pedagógico. Revista Conrado, 17(S1), 431-439. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1800
2. Andreani, J. C. (2021a). Neurotomía Periférica Selectiva del Nervio mediano a nivel del brazo. Indicaciones y técnica quirúrgica. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20214 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20214
3. Andreani, J. C. (2021b). Relevancia anátomo–funcional del núcleo amigdalino. Su fisiología, fisiopatología y orientaciones terapéuticas. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20213 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20213
4. Auliaamafaza, A. I., Wahyuni, I. S., Erlangga, E. A., & Amirudin, A. (2022). Ethnography of Thruthuk as Identity of Cultural Arts in Semarang City – Indonesia. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i2.2058 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i2.2058
5. Barrera, M., Morón, J., Ochoa, R. & Morán, G. (2022). Docentes emocionalmente inteligentes y su práctica pedagógica en el aula. Propuestas Educativas, 4(7), 10-18. https://propuestaseducativas.org/index.php/propuestas/article/view/771 DOI: https://doi.org/10.33996/propuestas.v4i7.771
6. Barrios, V., Cesan, M., Cieplicki, N., & Rosales, M. G. (2021). Una revisión sobre la eficacia del tratamiento cognitivo conductual para el abordaje de la comorbilidad de dolor crónico y el consumo problemático de sustancias. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20217 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20217
7. Caló, L. (2022). Métricas de impacto y evaluación de la ciencia. Rev Perú Med Exp Salud Pública, 39(2), 236-240. https://www.scielosp.org/pdf/rpmesp/2022.v39n2/236-240/es DOI: https://doi.org/10.17843/rpmesp.2022.392.11171
8. Carpio, J. A. C. D. (2022). Actitudes sociales de limeños ante el confinamiento por la pandemia de COVID-19 en 2020. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a3 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a3
9. Chavez, E. del M. P. (2022). Técnicas gráfico-plásticas en la primera infancia para estimular la coordinación óculo manual: Una alternativa pedagógica. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a5 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a5
10. Chero, J. C. B., & Ugaz, W. A. C. (2022). Valoración Económica de los servicios Ecosistémicos Área de Conservación Regional Moyán Palacio, región Lambayeque. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a4 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a4
11. Collori, M. A. G., Vera, O. J. S., Periche, J. T. R., Gonzáles, J. del R. G., & Garcia, A. C. V. (2022). Sistema de osmosis inversa en remoción de arsénico de agua subterránea en Pacora. UCV Hacer, 11(4), Article 4. https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/2331 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n4a1
12. Costa, C., Palma, X., & Salgado, C. (2021). Docentes emocionalmente inteligentes. Importancia de la inteligencia emocional para la aplicación de la educación emocional en la práctica pedagógica de aula. Estudios pedagógicos (Valdivia), 47(1), 219-233. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07052021000100219&script=sci_arttext&tlng=pt DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000100219
13. Cruces, S., Medina, Y., Romero, A., Gil-Olarte, P., & Zayas, A. (2019). Inteligencia emocional y ajustada interacción social como factor competencial de comunicación. Un estudio universitario. International Journal of Development and Educational Psychology, 1(1), 251-262. https://dehesa.unex.es/handle/10662/10122 DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v1.1418
14. Derito, M. N. C. (2021). Homenaje al DR. Juan Carlos Goldar, Gran Neuropsiquiatra Argentino. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20212 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20212
15. Extremera, N., Mérid, S., & Sánchez, M. (2019). La importancia de la inteligencia emocional del profesorado en la misión educativa: impacto en el aula y recomendaciones de buenas prácticas para su entrenamiento. Voces De La educación, 74-97. https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/213
16. Fernández, P., & Cabello, R. (2021). La inteligencia emocional como fundamento de la educación emocional. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 1(1)31-46. http://ri.ibero.mx:8080/handle/ibero/6043 DOI: https://doi.org/10.48102/rieeb.2021.1.1.5
17. Flores, M. (2023). La inteligencia emocional en la práctica pedagógica. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1246-1260. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2616-79642023000301246&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.588
18. Florez-Fernández, C., & Aguilera-Eguía, R. (2020). Indicadores bibliométricos y su importancia en la investigación clínica. ¿Por qué conocerlos? Revista de la Sociedad Española del Dolor, 26(5), 315-316. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-80462019000500012
19. Fragoso-Luzuriaga, R. (2019). Importancia del desarrollo de la inteligencia emocional en la formación de personas investigadoras. Actualidades Investigativas en Educación, 19(1), 655-679. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1409-47032019000100655&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35410
20. Franco, L. (2022). Liderazgo e inteligencia emocional: las emociones como parte relevante del negocio (Leadership and Emotional Intelligence: Emotions as a Relevant Part of Business). Revista Academia & Negocios, 8(1), 1-16. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4018667 DOI: https://doi.org/10.29393/RAN8-2LIFL10002
21. Gajardo Montecino, J., & Tilleria Muñoz, J. L. (2019). Inteligencia emocional: una clave para el éxito académico. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 2(1), 93-106. https://doi.org/10.22320/reined.v2i1.3860 DOI: https://doi.org/10.22320/reined.v2i1.3860
22. Garcés-Ginarte, M. J., Pérez-Ortiz, L., & Vitón-Castillo, A. A. (2023). Scientific production on crania-encephalic trauma in Cuban student journals. January 2015-June 2021. Revista Medica Electronica, 45(1). Scopus.
23. García, I., Gallardo-López, J., & López-Noguero, F. (2020). La inteligencia emocional y la educación emocional en la escuela: un estado de la cuestión a través del análisis bibliométrico de la producción científica en Scopus (2015-2019). Madrid: Editorial Dykinson. https://rio.upo.es/xmlui/handle/10433/7689
24. García-Ancira, C. (2020). La inteligencia emocional en el desarrollo de la trayectoria académica del universitario. Revista Cubana de Educación Superior, 39(2), e15. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=s0257-43142020000200015&script=sci_arttext
25. García-Villar, C. & García-Santos, J. (2021). Indicadores bibliométricos para evaluar la actividad científica. Radiología, 63(3), 228-235. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0033833821000266 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rx.2021.01.002
26. Huanca, R., Larico, G., Apaza, J., & Quispe, I. (2021). Inteligencia emocional y su influencia en las relaciones interpersonales de los docentes en las instituciones educativas primarias públicas. Dominio de las ciencias, 7(2), 761-776. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8231809
27. Isaza Zapata, G. (2022). Maestros rurales e inteligencia emocional aplicada a sus prácticas pedagógicas. Revista Boletín Redipe, 11(2), 509-17. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1699 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v11i2.1699
28. Krishnan, H. & Awang, S. (2020). Role of emotional inteligente in teaching. Jurnal Kemanusiaan, 18(1), 88-92. https://jurnalkemanusiaan.utm.my/index.php/kemanusiaan/article/view/366
29. Leyva, I., Rodríguez, E., Vázquez, M., & Ávila, E. (2023). Indicadores bibliométricos y métricas alternativas en la evaluación de la producción científica. REDINFOHOI, 1-13. https://redinfohol.sld.cu/index.php/redinfohoI/2023/paper/view/34/31
30. Llerena Paz, M., & Arévalo Avecillas, M. (2021). Indicadores bibliométricos: origen, definición y aplicaciones científicas en el Ecuador. Espíritu Emprendedor TES, 5(1), 130-153. https://doi.org/10.33970/eetes.v5.n1.2021.253 DOI: https://doi.org/10.33970/eetes.v5.n1.2021.253
31. Mamat, N. & Hisham, N. (2021). Integration of emotional intelligence in teaching practice among university teachers in higher education. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 18(2), 69-102. https://doi.org/10.32890/mjli2021.18.2.3 DOI: https://doi.org/10.32890/mjli2021.18.2.3
32. Mendoza, G. R. G., Reyes, V. M., Morales, A. G. S., Casana, P. F. D., & Bustillos, J. K. L. (2022). Factores condicionantes y efectividad del servicio público de agua potable en el Cantón Santa Lucía, Guayas-Ecuador. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a2 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a2
33. My-Hanh, M., Thien-Vu, G., Thanh-Huan, N., Van-Son, H., & Vinh-Khuong, N. (2022). The trauma of Vietnamese children living in the incomplete families. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2062 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2062
34. Piedimonte, L. (2021). Relato de la V Jornada de Psicopatología y Neurociencias. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20218 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20218
35. Porras, S., Pérez, C., Checa, P., & Luque, B. (2020). Competencias emocionales de las futuras personas docentes: un estudio sobre los niveles de inteligencia emocional y empatía. Revista Educación, 44(2), 76-90. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.38438 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.38438
36. Ramírez Asis, E., Espinoza Maguiña, M., Esquivel infantes, S., & Naranjo Toro, M. (2020). Inteligencia emocional, competencias y desempeño del docente universitario: Aplicando la técnica mínimos cuadrados parciales SEM-PLS. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3). https://doi.org/10.6018/reifop.428261 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.428261
37. Ramos, R. P. B., & Manalo, J. J. P. (2022). The ASEAN Way: Challenges, Issues, and Opportunities during the COVID-19 Pandemic. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2061 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2061
38. Rodríguez, J. C. M., & Jiménez, D. V. (2022). Determinants of didactics in the virtual educational communication of Higher Education, COVID-19 context. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2074 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2074
39. Romero Rueda, M. (2021). La Inteligencia Emocional y la importancia de la formación del profesorado para su práctica en Educación Infantil. Investigación En La Escuela, (104), 1-12. https://doi.org/10.12795/IE.2021.i104.01 DOI: https://doi.org/10.12795/IE.2021.i104.01
40. Salinas, K. & García, A. (2022). Bibliometrics, a useful tool within the field of research. Journal of Basic and Applied Psychology Research, 3(6), 10-17. https://doi.org/10.29057/jbapr.v3i6.6829 DOI: https://doi.org/10.29057/jbapr.v3i6.6829
41. Sanz, J. (2022). Bibliometría: origen y evolución. Hospital a Domicilio, 6(3), 105-107. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2530-51152022000300105 DOI: https://doi.org/10.22585/hospdomic.v6i3.168
42. Shamsuddin, W. N. F. W., Anuardi, M. N. A. M., & Rozee, I. S. M. (2022). A preliminary study on the potential of Virtual Reality Therapy in reducing public speaking anxiety. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2087 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2087
43. Sinclair, M. (2021). Inteligencia emocional enmarcada en la formación docente. Revista Vinculando, 1-8. https://vinculando.org/wp-content/uploads/kalins-pdf/singles/inteligencia-emocional-enmarcada-en-la-formacion-docente.pdf
44. Tacca, D., Tacca, A., & Cuarez, R. (2020). Inteligencia emocional del docente y satisfacción académica del estudiante universitario. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(1), e1085. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162020000100009 DOI: https://doi.org/10.19083/ridu.2020.887
45. Torres Ruiz, A. E. (2021). 12.- Inteligencia emocional en el contexto universitario: Retos para el docente. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 25(3), 257-277. https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i3.1451 DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i3.1451
46. Vitón-Castillo, A. A., & Lazo Herrera, L. A. (2021). ICT in Cuban medical education in times of COVID-19. Educacion Medica, 22, S27. Scopus. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.07.013 DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.07.013
47. Zuñiga-Jiménez, A., & García-Brena, V. (2020). La Inteligencia Emocional como Habilidad para Enfrentar la Complejidad de la Práctica Docente. Revista de Salud y Administración, 7(19), 39-45. https://revista.unsis.edu.mx/index.php/saludyadmon/article/view/168
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nelly Beatriz Carhuapoma Carlos, Cinthia Fiorela Hernandez Zavaleta, Daniel Ángel Ramos Fuentes (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.