Reading comprehension strategies in elementary education: a bibliometric review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf2022256

Keywords:

Reading Comprehension, Basic Education, Reading, Bibliometric

Abstract

The aim of this study was to carry out a bibliometric analysis of reading comprehension strategies in basic education in Scopus from 2005 to 2023. Bibliometric analysis, a method for measuring academic production, formed the basis of the research approach. The relevance and the keywords in English (reading AND comprehension AND strategies, elementary AND education) led to the selection of 93 Scopus documents for the study. The results showed that the years with the most publications were 2011, 2016 and 2020 (n=35; 38 %). In addition, one of the main sources was Computers and Education, while Van Keer, H. was the most referenced author (76 citations; 4 papers). Eighty-six percent of the publications were research articles in the fields of social sciences (48 %), computer science (12 %) and psychology (11 %). It can be concluded that the diversity of topics, authors, sources and resources has increased with respect to the subject of reading comprehension strategies in basic education. Thus, building on the solid foundation provided by this analysis, further studies can expand on it.

References

1. Andreani, J. C. (2021a). Neurotomía Periférica Selectiva del Nervio mediano a nivel del brazo. Indicaciones y técnica quirúrgica. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20214 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20214

2. Andreani, J. C. (2021b). Relevancia anátomo–funcional del núcleo amigdalino. Su fisiología, fisiopatología y orientaciones terapéuticas. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20213 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20213

3. Auliaamafaza, A. I., Wahyuni, I. S., Erlangga, E. A., & Amirudin, A. (2022). Ethnography of Thruthuk as Identity of Cultural Arts in Semarang City – Indonesia. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i2.2058 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i2.2058

4. Avendaño, Y. (2020). Influencia de las estrategias de lectura de Isabel Solé en la comprensión lectora de los educandos de quinto grado de primaria. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (12), 95-105. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S2550-67222020000300095&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.37135/chk.002.12.06

5. Barrios, V., Cesan, M., Cieplicki, N., & Rosales, M. G. (2021). Una revisión sobre la eficacia del tratamiento cognitivo conductual para el abordaje de la comorbilidad de dolor crónico y el consumo problemático de sustancias. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20217 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20217

6. Caló, L. (2022). Métricas de impacto y evaluación de la ciencia. Rev Perú Med Exp Salud Pública, 39(2), 236-240. https://www.scielosp.org/pdf/rpmesp/2022.v39n2/236-240/es DOI: https://doi.org/10.17843/rpmesp.2022.392.11171

7. Carpio, J. A. C. D. (2022). Actitudes sociales de limeños ante el confinamiento por la pandemia de COVID-19 en 2020. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a3 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a3

8. Chavez, E. del M. P. (2022). Técnicas gráfico-plásticas en la primera infancia para estimular la coordinación óculo manual: Una alternativa pedagógica. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a5 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a5

9. Chero, J. C. B., & Ugaz, W. A. C. (2022). Valoración Económica de los servicios Ecosistémicos Área de Conservación Regional Moyán Palacio, región Lambayeque. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a4 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a4

10. Collori, M. A. G., Vera, O. J. S., Periche, J. T. R., Gonzáles, J. del R. G., & Garcia, A. C. V. (2022). Sistema de osmosis inversa en remoción de arsénico de agua subterránea en Pacora. UCV Hacer, 11(4), Article 4. https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/2331 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n4a1

11. Contreras, S. (2021). La comprensión lectora para el éxito escolar. Dominio de las Ciencias, 7(3), 61-81. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8229707

12. Cornejo, J., Muñoz, S., & Muñoz Astete, C. (2022). Análisis bibliométrico acerca de la comprensión lectora presente en 4 bases de datos. [Tesis de pregrado, Universidad de Bio-Bio]. Repositorio Digital http://repobib.ubiobio.cl/jspui/handle/123456789/3654

13. Coronado, E., Gamonal, J., Niño Montero, J. S., Vargas Quispe, G., & Macazana Fernández, D. M. (2022). Estrategias metacognitivas en la comprensión lectora en estudiantes de la educación básica regular. Revista Conrado, 18(88), 308-317. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2607

14. Derito, M. N. C. (2021). Homenaje al DR. Juan Carlos Goldar, Gran Neuropsiquiatra Argentino. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20212 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20212

15. Durand, E., Alarcón, M., Rodríguez, L., & Ocaña-Fernández, Y. (2021). Producción científica mundial sobre comprensión lectora: análisis bibliométrico del período 2011-2022. Laplage em Revista (Internacional), 7(3), 135-143. https://www.researchgate.net/publication/354685980_World_scientific_production_on_reading_comprehension_biometric_analysis_of_the_period_2011-2020 DOI: https://doi.org/10.24115/S2446-6220202173C1510p.135-143

16. Fernández, J. (2021). El proceso lector implicaciones y contribuciones de la neurociencia y la neuroeducación. Revista internacional de Apoyo a la inclusión, Logopedia, Sociedad, y Multiculturalidad,7(1), 92-103. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7713447 DOI: https://doi.org/10.17561/riai.v7.n1.6

17. Figueroa, S. (2020). Relación entre habilidades léxicas y comprensión lectora del alumnado de educación básica. [Tesis de doctorado, Universidad de Granada]. Repositorio de la Universidad de Granada https://digibug.ugr.es/handle/10481/62367

18. Figueroa, S., & Gallego, J. (2021). Relación entre vocabulario y comprensión lectora: un estudio transversal en educación básica. Revistas signos, 54(106), 354-375. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-09342021000200354&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-09342021000200354

19. Florez-Fernández, C., & Aguilera-Eguía, R. (2020). Indicadores bibliométricos y su importancia en la investigación clínica. ¿Por qué conocerlos? Revista de la Sociedad Española del Dolor, 26(5), 315-316. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-80462019000500012

20. Garcés-Ginarte, M. J., Pérez-Ortiz, L., & Vitón-Castillo, A. A. (2023). Scientific production on crania-encephalic trauma in Cuban student journals. January 2015-June 2021. Revista Medica Electronica, 45(1). Scopus.

21. García-Villar, C. & García-Santos, J. (2021). Indicadores bibliométricos para evaluar la actividad científica. Radiología, 63(3), 228-235. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0033833821000266 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rx.2021.01.002

22. Guerrero, H., & Salvador, P. (2022). Estrategias metodológicas innovadoras para la comprensión lectora. SATHIRI, 17(1), 155-171. https://revistasdigitales.upec.edu.ec/index.php/sathiri/article/view/1108 DOI: https://doi.org/10.32645/13906925.1108

23. Humanez Ruiz, P. (2023). La Comprensión Lectora y su Papel en los Procesos de Transformación Integral. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 2219-2237. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.7868 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.7868

24. Leyva, I., Rodríguez, E., Vázquez, M., & Ávila, E. (2023). Indicadores bibliométricos y métricas alternativas en la evaluación de la producción científica. REDINFOHOI, 1-13. https://redinfohol.sld.cu/index.php/redinfohoI/2023/paper/view/34/31

25. Llerena Paz, M., & Arévalo Avecillas, M. (2021). Indicadores bibliométricos: origen, definición y aplicaciones científicas en el Ecuador. Espíritu Emprendedor TES, 5(1), 130-153. https://doi.org/10.33970/eetes.v5.n1.2021.253 DOI: https://doi.org/10.33970/eetes.v5.n1.2021.253

26. Martínez, A. (2022). La historia como herramienta para el desarrollo de los procesos psicológicos superiores bajo la teoría socio cultural de Vygotsky en las clases de ELE de lectoescritura. Revista Signos ELE, (16), 1-24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8552532

27. Mejía, N., García, D., Erazo, J., & Narváez, I. (2020). Genially como estrategia para mejorar la comprensión lectora en educación básica. CIENCIAMATRIA, 6(3), 520-542. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8318357 DOI: https://doi.org/10.35381/cm.v6i3.413

28. Mendoza, G. R. G., Reyes, V. M., Morales, A. G. S., Casana, P. F. D., & Bustillos, J. K. L. (2022). Factores condicionantes y efectividad del servicio público de agua potable en el Cantón Santa Lucía, Guayas-Ecuador. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a2 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a2

29. Montesdeoca Arteaga, D. V., Palacios Briones, F., Gómez-Parra, M. E., & Espejo Mohedano, R. (2021). Análisis de las estrategias para la enseñanza de la comprensión lectora: estudio de educación básica. DIGILEC: Revista Internacional de Lenguas y Culturas, 7, 49-60. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/27874 DOI: https://doi.org/10.17979/digilec.2020.7.0.7166

30. Motos Valero, A., & Martín del Campo, B. (2021). Impacto de los métodos de enseñanza de la lectura en la comprensión lectora. Traslaciones. Revista Latinoamericana De Lectura Y Escritura, 8(15), 126-148. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/traslaciones/article/view/5005 DOI: https://doi.org/10.48162/rev.5.001

31. Murillo, K., Jávita, D., & Sánchez, J. (2022). Comprensión lectora en el proceso cognitivo de los alumnos disléxicos. Revista Ciencia & Sociedad, 2(1), 74-85. https://www.cienciaysociedaduatf.com/index.php/ciesocieuatf/article/view/21

32. My-Hanh, M., Thien-Vu, G., Thanh-Huan, N., Van-Son, H., & Vinh-Khuong, N. (2022). The trauma of Vietnamese children living in the incomplete families. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2062 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2062

33. Piedimonte, L. (2021). Relato de la V Jornada de Psicopatología y Neurociencias. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20218 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20218

34. Ramírez, M., & Pineda, Y. (2021). La metacognición como estrategia para el desarrollo de la comprensión lectora. Revista Electrónica Entrevista Académica (REEA), 2(7), 242-254. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7958591

35. Ramos, R. P. B., & Manalo, J. J. P. (2022). The ASEAN Way: Challenges, Issues, and Opportunities during the COVID-19 Pandemic. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2061 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2061

36. Rodríguez, J. C. M., & Jiménez, D. V. (2022). Determinants of didactics in the virtual educational communication of Higher Education, COVID-19 context. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2074 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2074

37. Salinas, K. & García, A. (2022). Bibliometrics, a useful tool within the field of research. Journal of Basic and Applied Psychology Research, 3(6), 10-17. https://doi.org/10.29057/jbapr.v3i6.6829 DOI: https://doi.org/10.29057/jbapr.v3i6.6829

38. Santillán-Aguirre, J. (2022). La importancia de la comunicación oral y escrita en el siglo XXI. Polo del Conocimiento, 7(2), 2061-2077. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8354960

39. Sanz, J. (2022). Bibliometría: origen y evolución. Hospital a Domicilio, 6(3), 105-107. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2530-51152022000300105 DOI: https://doi.org/10.22585/hospdomic.v6i3.168

40. Shamsuddin, W. N. F. W., Anuardi, M. N. A. M., & Rozee, I. S. M. (2022). A preliminary study on the potential of Virtual Reality Therapy in reducing public speaking anxiety. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2087 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2087

41. Silva-Zavaleta, s. (2021). La Comprensión lectora y los avances en la educación básica regular. Polo de Conocimiento, 6(1), 963-977. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2193

42. Tejada-Osorio, N. (2022). Influencia de la comprensión lectora en la formación del pensamiento crítico. Maestro y Sociedad, 19(2), 767-775. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5561

43. Vásquez Sierra, A. J. (2022). Comprensión lectora: fundamentos teóricos y estrategias de acercamiento al texto. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), 618-633. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2607 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2607

44. Vitón-Castillo, A. A., & Lazo Herrera, L. A. (2021). ICT in Cuban medical education in times of COVID-19. Educacion Medica, 22, S27. Scopus. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.07.013 DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.07.013

Downloads

Published

2022-10-16

How to Cite

1.
Santander Rodriguez KV, Alcayhuamán Gil S, Sánchez Rojas B, Suárez Obregón ES, Osorio Meniz PD. Reading comprehension strategies in elementary education: a bibliometric review. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2022 Oct. 16 [cited 2025 Jul. 7];1:256. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/31