Mediational analysis of empathy in the relationship between moral disconnection and dating violence in peruvian youths
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2022264Keywords:
Moral Disconnection, Partner Violence, ViolenceAbstract
The purpose of the study was established to obtain the correlation of moral disconnection with the emission of violence executed in the field of courtship in young people with characteristics of high empathy in Lima Centro. The MMDS-S instruments were used to evaluate moral disconnection, in addition to CUVINO to measure the violence used in dating. It was carried out by young people between the ages of 20 and 26, with a total of 133. Based on the analyses, a moderate correlation was observed between the variables (Rho = 0,30), moral disconnection manifested a moderate interaction with coercion being the dimension of dating violence (Rho = 0,38), and the second variable acquired a moderate correlation with the dimension of rationalization (Rho = 0,35) therefore, there was a moderate correlation of the variables with the male sex and weak with the female sex. Finally, when acquiring behaviors of moral disconnection, indicators of the violence used in courtship are demonstrated.
References
1. Alencar, R. y Cantera, L. (2012). Violencia de Género en la Pareja: Una Revisión Teórica. Psico, 43 (1), 116-126. https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2012/130820/psico_a2012v43n1p116.pdf
2. Andreani, J. C. (2021a). Neurotomía Periférica Selectiva del Nervio mediano a nivel del brazo. Indicaciones y técnica quirúrgica. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20214 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20214
3. Andreani, J. C. (2021b). Relevancia anátomo–funcional del núcleo amigdalino. Su fisiología, fisiopatología y orientaciones terapéuticas. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20213 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20213
4. Antonio, A., Mejía, J., Vicente, F. y Martínez, M. (2017). Razonamiento moral y estilos de manejo de conflictos en adolescentes bachilleres. Revista electrónica de psicología Iztacala, 20(4). https://www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin/vol20num4/Vol20No4Art13.pdf
5. Auliaamafaza, A. I., Wahyuni, I. S., Erlangga, E. A., & Amirudin, A. (2022). Ethnography of Thruthuk as Identity of Cultural Arts in Semarang City – Indonesia. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i2.2058 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i2.2058
6. Bandura, A. (1987). Teoría del Aprendizaje Social. Espasa Calpe. http://biblio3.url.edu.gt/Libros/2012/Teo-Apra/4.pdf
7. Bandura, A. (2016). Moral disengagement: How people do harm and live with themselves. Macmillan. https://www.jstor.org/stable/43973454
8. Barrios, V., Cesan, M., Cieplicki, N., & Rosales, M. G. (2021). Una revisión sobre la eficacia del tratamiento cognitivo conductual para el abordaje de la comorbilidad de dolor crónico y el consumo problemático de sustancias. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20217 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20217
9. Bautista, G., Fregoso, D., Vera, J. y Pérez, M. (2021). Desconexión Moral, prácticas parentales y percepción del observador de violencia. Acta De Investigación Psicológica, 11(2), 53-69. https://revista-psicologia.unam.mx/revista_aip/index.php/aip/article/view/382/337 DOI: https://doi.org/10.22201/fpsi.20074719e.2021.2.382
10. Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. Pearson Educación. https://danilotejeda.files.wordpress.com/2013/05/mi_v_bernal_ruta.pdf
11. Canchita, E., Hoyos, O. y Valega, S. (2018). Caracterización de los mecanismos de desconexión moral en escolares que asisten a una Institución Educativa pública del Departamento de
Sucre, Colombia. Revista del Instituto de Estudios en Educación y del Instituto de Idiomas Universidad del Norte, 29, 23-31. http://dx.doi.org/10.14482/zp.29.0003 DOI: https://doi.org/10.14482/zp.29.0003
12. Carpio, J. A. C. D. (2022). Actitudes sociales de limeños ante el confinamiento por la pandemia de COVID-19 en 2020. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a3 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a3
13. Chávez, D., Riquez, M. y Rengifo, C. (2020). Construcción y validación del Cuestionario de Violencia de Pareja en jóvenes de Lima Este. Revista Científica de Ciencias de la Salud, 13(1), 49-58. https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1346/1687 DOI: https://doi.org/10.17162/rccs.v13i1.1346
14. Chavez, E. del M. P. (2022). Técnicas gráfico-plásticas en la primera infancia para estimular la coordinación óculo manual: Una alternativa pedagógica. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a5 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a5
15. Chero, J. C. B., & Ugaz, W. A. C. (2022). Valoración Económica de los servicios Ecosistémicos Área de Conservación Regional Moyán Palacio, región Lambayeque. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a4 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a4
16. Cohen, J. (1992). A Power Primer. Psychological Bulletin, 112, 155-159. http://www.bwgriffin.com/workshop/Sampling%20A%20Cohen%20tables.pdf DOI: https://doi.org/10.1037//0033-2909.112.1.155
17. Colegio de Psicólogos del Perú. (2017). Código de ética del psicólogo peruano. http://api.cpsp.io/public/documents/codigo_de_etica_y_deontologia.pdf
18. Collori, M. A. G., Vera, O. J. S., Periche, J. T. R., Gonzáles, J. del R. G., & Garcia, A. C. V. (2022). Sistema de osmosis inversa en remoción de arsénico de agua subterránea en Pacora. UCV Hacer, 11(4), Article 4. https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/2331 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n4a1
19. Cuadrado, I., Fernández, I. y Martin, G. (2020). Moral Disengagement as a Moderating Factor in the Relationship between the Perception of Dating Violence and Victimization. International Journal of Environmental Research & Public Health, 17(14), 5164-1. https://www.mdpi.com/1660-4601/17/14/5164/htm DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17145164
20. Derito, M. N. C. (2021). Homenaje al DR. Juan Carlos Goldar, Gran Neuropsiquiatra Argentino. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20212 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20212
21. Díaz, J. (2015). El desarrollo del juicio moral en Kohlberg como factor condicionante del rendimiento académico en ciencias sociales de un grupo de estudiantes de educación secundaria. Revista Electrónica Educare, 19 (3), 75-89. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/6870/16380 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.19-3.8
22. Domínguez, S. (2018). Magnitud del efecto, una guía rápida. Educ Medicina, 19 (4), 251-254. http://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2017.07.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.07.002
23. Garcés-Ginarte, M. J., Pérez-Ortiz, L., & Vitón-Castillo, A. A. (2023). Scientific production on crania-encephalic trauma in Cuban student journals. January 2015-June 2021. Revista Medica Electronica, 45(1). Scopus.
24. García, E. (2019). Psicopatología de la violencia: repercusiones forenses. Manual Moderno y Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.derechopenalenlared.com/libros/garcia-lopez-psicopatologi%CC%81a-de-la-violencia.pdf
25. Giulio, D., Petruccelli, I. y Pace, U. (2018). Drug use as a risk factor of moral disengagement: A study on drug traffickers and offenders against other persons. Psychiatry, Psychology and Law. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6818399/
26. Gómez, A. y Nicolasa, D. (2021). Desconexión moral y diferencias de género en víctimas del conflicto armado, infractores de la ley y escolares. Revista Criminal, 63(1), 39-60. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-31082021000100039
27. Herrera, C., Peraza, C. y Porter, H. (2004). El abuso verbal dentro de la violencia doméstica. Medicina Legal de Costa Rica, 21 (1), 45-90. http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-00152004000100005&lng=en&tlng=es.
28. Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2022). Principales resultados, Encuesta Demográfica y de Salud Familiar, 2021. https://proyectos.inei.gob.pe/endes/2021/ppr/Indicadores_de_Resultados_de_los_Programas%20Presupuestales_ENDES_2021_I.pdf
29. International Test Commission. (2014). El Uso de los Tests y otros Instrumentos de Evaluación en Investigación. https://www.intestcom.org/files/statement_using_tests_for_research_spanish.pdf
30. Lagarda, A., Bautista, G. y Vera, J. (2021). Desconexión Moral y Cultura de Violencia en Estudiantes de Educación Superior. Revista de Psicología, 421-440. https://www.researchgate.net/publication/354904924_Desconexion_Moral_y_Cultura_de_Violencia_en_Estudiantes_de_Educacion_Superior
31. Linde, A. (2009). La educación moral según Lawrence Kohlberg: Una utopía realizable. Praxis Filosófica, 28, 7-22. https://www.redalyc.org/pdf/2090/209014646001.pdf
32. Martínez, M., Robles, C. y Alfaro, J. (2020). Concepto de desconexión moral y sus manifestaciones contemporáneas. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25 (11), 349-361. https://doi.org/10.5281/zenodo.4278382
33. Mendoza, G. R. G., Reyes, V. M., Morales, A. G. S., Casana, P. F. D., & Bustillos, J. K. L. (2022). Factores condicionantes y efectividad del servicio público de agua potable en el Cantón Santa Lucía, Guayas-Ecuador. UCV Hacer, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a2 DOI: https://doi.org/10.18050/RevUCVHACER.v11n3a2
34. Merino, C. y Grimaldo, M. (2015). Validación Estructural de la Escala Básica de Empatía (Basic Empathy Scale): Un Estudio Preliminar. Revista colombiana de psicología, 24 (2), 261-270. https://doi.org/10.15446/rcp.v24n2.42514 DOI: https://doi.org/10.15446/rcp.v24n2.42514
35. My-Hanh, M., Thien-Vu, G., Thanh-Huan, N., Van-Son, H., & Vinh-Khuong, N. (2022). The trauma of Vietnamese children living in the incomplete families. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2062 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2062
36. Organización Mundial de la Salud. (2021). Violencia. https://www.who.int/topics/violence/es/
37. Palazzesi, A. (2015). Noviazgos violentos: detección. abordaje y prevención desde el Hospital Público. Rev. Hosp. Niños, 57(258), 203-208. http://revistapediatria.com.ar/wp-content/uploads/2015/10/05_Noviazgos-Violentos_258.pdf
38. Pedrosa, I., García, E., Suárez, J., y Pérez, B. (2012). Adaptación española de una Escala de Apoyo Social percibido para deportistas. Psicothema, 24(3), 470-476. http://www.psicothema.com/pdf/4041.pdf
39. Pérez, N., Fontalvo, R., Acosta, J., Sánchez, M. y Martínez, Y. (2018). Una mirada integrativa de intervención de la violencia en el noviazgo. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 37(5). https://www.redalyc.org/journal/559/55963207008/55963207008.pdf
40. Piedimonte, L. (2021). Relato de la V Jornada de Psicopatología y Neurociencias. NeuroTarget, 15(3), Article 3. https://doi.org/10.47924/neurotarget20218 DOI: https://doi.org/10.47924/neurotarget20218
41. Pinilla, A. y Burgos, H. (2019). Violencia desde la desconexión moral. Pontificia Universidad Católica De Puerto Rico. https://publicaciones.pucpr.edu/version_digital/violencia/files/assets/common/downloads/Violencia%20desde%20la%20desconexi.pdf? uni=66ec1374a8a8b8b769af5a15c5664f3
42. Ramos, R. P. B., & Manalo, J. J. P. (2022). The ASEAN Way: Challenges, Issues, and Opportunities during the COVID-19 Pandemic. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2061 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2061
43. Rodríguez, F., Herrero, J., Rodríguez, L., Bringas, C., Paino, S. y Pérez, B. (2010). Validación del Cuestionario de Violencia entre novios (CUVINO) en jóvenes hispanohablantes: Análisis de resultado en España. México y Argentina. Anuario de psicología Clínica y de la Salud, 6, 45-52. https://www.researchgate.net/publication/266277701_Validacion_del_Cuestionario_de_Violencia_entre_Novios_CUVINO_en_jovenes_hispanohablantes_Analisis_de_resultados_en_Espana_Mexico_y_Argentina
44. Rodríguez, J. C. M., & Jiménez, D. V. (2022). Determinants of didactics in the virtual educational communication of Higher Education, COVID-19 context. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2074 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2074
45. Rodríguez, M. y Mendivelso, F. (2018). Diseño de investigación de corte transversal. Rev Medica Sanitas, 21(3), 141-146. https://revistas.unisanitas.edu.co/index.php/rms/article/view/368/289 DOI: https://doi.org/10.26852/01234250.20
46. Rojas, J., Hernández, S., Morales, E. y Toldos, M. (2020). Aspectos éticos y metodológicos en el estudio de la violencia en el noviazgo entre jóvenes mexicanos: una revisión sistemática. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 12(3), 99-114. https://doi.org/10.22335/rlct.v12i3.1241 DOI: https://doi.org/10.22335/rlct.v12i3.1241
47. Romero, M. (2016). Prueba de bondad de ajuste a una distribución normal. Revista Enfermería del trabajo, 6(3), 105-114. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5633043.pdf
48. Rubio, F., Amor, P. y Carrasco, M. (2017). Dimensionality and Psychometric Properties of the Spanish version of the Mechanisms of Moral Disengagement Scale (MMDS-S). Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 22(1), 43. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.22.num.1.2017.16014 DOI: https://doi.org/10.5944/rppc.vol.22.num.1.2017.16014
49. Rubio, F., Carrasco, M. y García, B. (2019). Desconexión moral y violencia en las relaciones de noviazgo de adolescentes y jóvenes: un estudio exploratorio. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 28 (1), 22-31. https://doi.org/1.24205/03276716.2019.1089
50. Shamsuddin, W. N. F. W., Anuardi, M. N. A. M., & Rozee, I. S. M. (2022). A preliminary study on the potential of Virtual Reality Therapy in reducing public speaking anxiety. Espergesia, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2087 DOI: https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i1.2087
51. Sollod, R., Wilson, J. y Monte, Ch. (2009). Teorías de la personalidad. McGRAW-HILL. https://www.guiadisc.com/wp-content/pdfs/teorias-de-la-personalidad.pdf
52. Torres, J. (2016). Desconexión moral y acción docente. Journal of Parents and Teachers, (366), 34-40. https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/6783/6581 DOI: https://doi.org/10.14422/pym.i366.y2016.005
53. Van Noorden, T., Haselager, G., Cillessen, A. y Bukowski, W. (2014). Dehumanization in children: The link with moral disengagement in bullying and victimization. Aggressive Behavior, 40, 320-328. https://doi.org/10.1002/ab.21522. DOI: https://doi.org/10.1002/ab.21522
54. Vitón-Castillo, A. A., & Lazo Herrera, L. A. (2021). ICT in Cuban medical education in times of COVID-19. Educacion Medica, 22, S27. Scopus. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.07.013 DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.07.013
55. Zsolnai, L. (2016). Moral Disengagement: How People Do Harm and Live with Themselves, by Albert Bandura. Business Ethics Quarterly, 26 (03), 426-429. https://doi.org/10.1017/beq.2016.37 DOI: https://doi.org/10.1017/beq.2016.37
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ester Condori Contrera, Fernando Joel Rosario Quiroz, Daniel Ángel Ramos Fuentes, Jesús Yolanda Morí Holguín, Elena Esther Yaya Castañeda, Marilyn Villanueva-Batallanos (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.