Mediational analysis of shyness and verbal aggression in the relationship between parental psychological control and emotional and behavioral problems in Peruvian students
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2022282Keywords:
Parental Control, Emotional and Behavioral Problems, Shyness and AggressivenessAbstract
The research related parental psychological control (PPC) and emotional and behavioral problems, and evaluated the mediational role of shyness and verbal aggression in this relationship. 251 female students from a public educational institution in Lima-Peru with indicators of shyness and verbal aggression between 15 and 17 years of age were studied. We worked with the Dependence and Achievement-Oriented Psychological Control Scale (DAPC), the Adolescent Emotional and Behavioral Problems Scale, the revised shyness scale (ETR-13) and the verbal aggression dimension of the Buss and Perry Aggression Questionnaire. It was found that shyness and verbal aggression do not play a mediational role in the relationship between parental control and emotional problems; furthermore, it was found that there is a positive and significant relationship between parental psychological control and behavioral and emotional problems, indicating that the more control parents exert over their children, the more emotional and behavioral problems increase.
References
1. Andreu R. J. M., Peña Fernández, M. E., & Graña Gómez, J. L. (2002). Adaptación psicométrica de la versión española del Cuestionario de Agresión. Psicothema. 14(2), 476-482. https://www.psicothema.com/pii?pii=751
2. Barber, B. K., & Harmon, E. L. (2002). Violating the self: Parental psychological control of children and adolescents. American Psychological Association, XV(309), 15-52. https://doi.org/10.1037/10422-002 DOI: https://doi.org/10.1037/10422-002
3. Batlle, S. (2007). "Clasificación en paidopsiquiatria." Conceptos y enfoques: enfoque cognitivo-conductual. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.
4. Betancourt O. D., & Andrade P. P. (2011). Control parental y problemas emocionales y de conducta en adolescentes. Revista colombiana de psicología, 20(1), 27-41. https://revistas.unal.edu.co/index.php/psicologia/article/view/17448
5. Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The aggression questionnaire. Journal of personality and social psychology, 63(3), 452. https://psycnet.apa.org/buy/1993-00039-001 DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.63.3.452
6. Caycho Rodríguez, T., Castilla Cabello, H., Urrutia Félix, C. M., Valdivia Quintanilla, A., & Shimabukuro, M. (2013). Análisis psicométrico preliminar de la escala de timidez revisada de Check y Buss en adolescentes y jóvenes peruanos. Psychologia. Avances de la disciplina. 7(2). 13-24. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-704586 DOI: https://doi.org/10.21500/19002386.1201
7. Cloninger, S. C. (2002). Teorías de la personalidad. (tercera edición). Pearson Educación. https://books.google.com.pe/books?id=8O81kic5J5AC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
8. Darling, N., & Steinberg, L. (1993). Parenting Style as Context: An Integrative Model. Psychological Bulletin. 113(3). 487-496. http://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.113.3.487 DOI: https://doi.org/10.1037//0033-2909.113.3.487
9. Del Pino, S. B. (2008). Estadística Descriptiva e inferencial. Innovación y Experiencias Educativas, 12. 2-10. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_12/SILVIA_BORREGO_2.pdf
10. Dirección Regional de Educación de Lima Metropolitana-DRELM. (2018). MINSA y DRELM realizan talleres a favor de la salud mental en colegios de Lima Metropolitana. http://www.drelm.gob.pe/drelm/noticias/minsa-y-drelm-realizan-talleres-a-favor-de-la-salud-mental-en-colegios-de-lima-metropolitana/
11. Fernández, M. Á. R., García, M. I. D., & Crespo, A. V. (2012). Manual de técnicas de intervención cognitivo conductuales. Desclée de Brouwer.
12. Flores-Ruiz, E., Miranda-Novales, M., & Villasís-Keever, M. Á. (2017). El protocolo de investigación VI: cómo elegir la prueba estadística adecuada. Estadística inferencial. Revista Alergia México, 64(3), 364-370. https://doi.org/10.29262/ram.v64i3.304 DOI: https://doi.org/10.29262/ram.v64i3.304
13. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia - UNICEF. (2021). Estado mundial de la infancia 2021. https://www.unicef.org/es/informes/estado-mundial-de-la-infancia-2021
14. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia - UNICEF. (2021). Resumen regional: América latina y el Caribe. https://www.unicef.org/elsalvador/informes/estado-mundial-de-la-infancia-2021-en-mi-mente
15. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia - UNICEF. (2021). Los efectos nocivos de la COVID-19 sobre la salud mental de los niños, niñas y jóvenes son sólo la punta del iceberg, según UNICEF. https://www.unicef.org/peru/comunicados-prensa/efectos-nocivos-covid19-sobre-salud-mental-ninos-ninas-adolescentes-punta-iceberg-unicef-informe
16. Fragoso, C. G., Benítez, Y. G., Rodríguez, D. J., & Olán, R. J. A. (2017). Relación Entre Prácticas Parentales Y El Nivel De Asertividad, Agresividad Y Rendimiento Académico En Adolescentes. European Scientific Journal, ESJ, 13(20), 37. https://doi.org/10.19044/esj.2017.v13n20p37 DOI: https://doi.org/10.19044/esj.2017.v13n20p37
17. Fuentes-Balderrama, J., Cruz del Castillo, C., Parra-Cardona, J. R., Turnbull Plaza, B., Ojeda Garcia, A., & Díaz-Loving, R. (2020). Parental practices and maternal warmth as protective factors for problem behaviors in Mexican preadolescents. J. Soc. & Soc. Welfare, 47, 59. https://scholarworks.wmich.edu/jssw/vol47/iss2/4 DOI: https://doi.org/10.15453/0191-5096.4369
18. Gargurevich, R., Soenens, B., & Matos, L. (2016). Propiedades psicométricas de la Escala de Control Psicológico orientado a la Dependencia ya la Autocrítica (DAPCS-S) en adolescentes tardíos de Lima. Interamerican Journal of Psychology, 50(2), 248-264. https://journal.sipsych.org/index.php/IJP/article/view/66
19. Gil-Monte, P. R. (2014). Coaching cognitivo conductual: una herramienta para los psicólogos. Información Psicológica, (107), 34-46. https://doi.org/10.14635/IPSIC.2014.107.4 DOI: https://doi.org/10.14635/IPSIC.2014.107.4
20. González Gutiérrez, O., Navarro Obeid, J., Ortiz Restrepo, L., & Alarcón Vásquez, Y. (2019). Relación entre prácticas parentales y ajuste psicológico de adolescentes escolarizados. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 38(5), 661-667. https://hdl.handle.net/20.500.12442/4527
21. González, G. A. S. (2013). Teorías de la personalidad. (Primera edición). Red tercer Milenio. http://190.57.147.202:90/xmlui/handle/123456789/701?show=full
22. Instituto Nacional de Estadistica e Informática. (2020). Perú: Encuesta Demográfica y de Salud Familiar 2020 - Nacional y Departamental. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1795/
23. Kerlinger, F. N., Lee, H. B., Pineda, L. E., & Mora Magaña, I. (2002). Investigación del comportamiento. (Cuarta Edición). McGraw-Hill Interamericana Editores.
24. Lacal, P. L. P. (2009). Teorías de Bandura aplicadas al aprendizaje. Innovación y experiencias educativas, 54, 1-8. https://docplayer.es/15894492-Teorias-de-bandura-aplicadas-al-aprendizaje.html
25. Lara, B. (2007). Procesos de socialización parental con adolescentes de familias en situación de riesgo psicosocial. Fundación Acción familiar. Madrid-España. https://www.observatoriodelainfancia.es/oia/esp/documentos_ficha.aspx?id=2049
26. Lira, N. A. H., Sánchez, S. J. (2007). Manual de psicoterapia cognitivo-conductual para trastornos de la salud. LibrosEnRed.
27. Martínez Ortega, R. M., Tuya Pendás, L. C., Martínez Ortega, M., Pérez Abreu, A., & Cánovas, A. M. (2009). El coeficiente de correlación de los rangos de Spearman caracterización. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 8(2), 0-0. http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/1531
28. Matalinares Calvet, M., Yaringaño L., J., Uceda E., J., Fernández A., E., Huari T., Y., & Campos G., A. (2012). Estudio psicométrico de la versión española del cuestionario de agresión de Buss y Perry. Revista De Investigación En Psicología, 15(1), 147–161. https://doi.org/10.15381/rinvp.v15i1.3674 DOI: https://doi.org/10.15381/rinvp.v15i1.3674
29. Méndez Sánchez, M. d., Peñaloza Gómez, R., García Méndez, M., Jaenes Sánchez, J. C., & Velázquez Jurado, H. R. (2019). Divergencias en la percepción de prácticas parentales, comportamiento positivo y problemáticas entre padres e hijos. Acta Colombiana de Psicología, 22(2), 194-205. http://www.doi.org/10.14718/ACP.2019.22.2.10 DOI: https://doi.org/10.14718/ACP.2019.22.2.10
30. Ministerio de Salud. (2021). La salud mental de niñas, niños y adolescentes en el contexto de la COVID-19. Estudio en línea - Perú 2020. https://bibliotecavirtual.insnsb.gob.pe/la-salud-mental-de-ninas-ninos-y-adolescentes-en-el-contexto-de-la-covid-19-estudio-en-linea-peru-2020-2021/
31. Mondragón, M. (2014). Uso de correlación de Spearman en un estudio de intervención en fisioterapia. Movimiento Científico, 8(1), 98-104. https://doi.org/10.33881/2011-7191.mct.08111 DOI: https://doi.org/10.33881/2011-7191.mct.08111
32. Molina Arias, M. (2017). ¿Qué significa realmente el valor de p? Pediatría Atención Primaria, 19(76), 377-381. https://pap.es/articulo/12589/que-significa-realmente-el-valor-de-p
33. Musitu Ochoa, G., M. y Lila Murillo, M. (1993). Estilos de socialización familiar y formas familiares. Intervención psicosocial, 2(6), 77. https://www.copmadrid.org/webcopm/publicaciones/social/1993/vol3/arti9.htm
34. Murcia, J. A. M., Gimeno, E. C., & Coll, D. G. C. (2007). Analizando la motivación en el deporte: un estudio a través de la teoría de la autodeterminación. Apuntes de Psicología, 25(1), 35-51. https://apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/113/115 DOI: https://doi.org/10.55414/4fz3fp19
35. Navarro-Obeid, J., Ortiz, L., Ascanio, C., & Vergara-Álvarez, M. (2022). Ajuste psicológico de adolescentes escolarizados. Revista Estudios Psicológicos, 2(4), 61-72. https://doi.org/10.35622/j.rep.2022.04.005 DOI: https://doi.org/10.35622/j.rep.2022.04.005
36. Peña, E. B. (2006). Los insultos entre los jóvenes: la agresividad verbal como arma para la creación de una identidad grupal. Interlingüística, (17), 200-210. https://estudiosinterlinguisticos.com/numero-17/
37. Ryan, R., & Deci, E. L. (2000). La Teoría de la Autodeterminación y la Facilitación de la Motivación Intrínseca, el Desarrollo Social, y el Bienestar. American psychologist, 55(1), 68-78. https://doi.org/10.1037//0003-066x.55.1.68 DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.55.1.68
38. Rendón, M. M., Villasís, K. M., & Miranda, N. M. (2016). Estadística descriptiva. Revista Alergia Mexico, 63(4), 397-407. https://www.redalyc.org/pdf/4867/486755026009.pdf DOI: https://doi.org/10.29262/ram.v63i4.230
39. Riviére, A. (1992). La teoría social del aprendizaje. Implicaciones educativas. Desarrollo psicológico y educación, 2, 1-10.
40. Rivera Heredia, María Elena, Niebla Guzmán, Irma María, & Montero Pardo, Xolyanetzin. (2021). Recursos psicológicos como predictores de problemas emocionales y conductuales en jóvenes universitarios. Interacciones, 7, 1-9. https://dx.doi.org/10.24016/2021.v7.228 DOI: https://doi.org/10.24016/2021.v7.228
41. Rodrigo, E., & Vte, J. (2005). Estilos parentales, clima familiar y autoestima física en adolescentes. Universitat de València
42. Rodríguez-Rey, R., & Cantero-García, M. (2020). Albert Bandura. Padres y Maestros. Journal of Parents and Teachers, (384), 72-76. https://doi.org/10.14422/pym.i384.y2020.011 DOI: https://doi.org/10.14422/pym.i384.y2020.011
43. Rodríguez-Menéndez, C., Viñuela-Hernández, M. P., & Rodríguez-Pérez, S. (2018). Hacia una nueva conceptualización del control parental desde la teoría de la autodeterminación. 179-199. Revista Interuniversitaria. 30(1). 179–199 http://dx.doi.org/10.14201/teoredu301179199 DOI: https://doi.org/10.14201/teoredu301179199
44. Rodríguez, P. A. (2007). Principales modelos de socialización familiar. Foro de educación, 5(9), 91-97. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=447544584007
45. Romero Godínez, E., Gómez-Maqueo, E. L., & Durán Patiño, C. (2019). Validez de constructo del cuestionario de problemas internalizados y externalizados para niños. Acta Universitaria, 29. 1–13. http://doi.org/10.15174/au.2019.2158 DOI: https://doi.org/10.15174/au.2019.2158
46. Romero Godínez, E., Gómez Maqueo, M. E. L., y Forns Santacana, M. (2015). Los problemas internalizados y externalizados en la competencia académica de escolares. Acta Colombiana de Psicología. 18(2), 65–74. https://doi.org/10.14718/ACP.2015.18.2.6 DOI: https://doi.org/10.14718/ACP.2015.18.2.6
47. Romm, K.F., Metzger, A. & Alvis, L.M. (2020). Parental Psychological Control and Adolescent Problematic Outcomes: A Multidimensional Approach. Journal of Child and Family Studies. 29, 195–207. https://doi.org/10.1007/s10826-019-01545-y DOI: https://doi.org/10.1007/s10826-019-01545-y
48. Rusillo, M. T. C., Arias, P. F. C., Linares, M. C. G., & Fernández, M. D. L. V. C. (2017). Prácticas educativas paternas y agresividad en estudiantes univeritarios. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 69-76. https://dehesa.unex.es/handle/10662/10292 DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v1.899
49. Sierra-Sánchez, V., Latorre-Cosculluela, C., Rodríguez-Martínez, A. y Vázquez-Toledo, S. (2021). Vínculos entre la timidez y las habilidades sociales: análisis de tendencias entre grupos de edad y sexo. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 32(2), 91-109. https://doi.org/10.5944/reop.vol.32.num.2.2021.31280 DOI: https://doi.org/10.5944/reop.vol.32.num.2.2021.31280
50. Sinisterra, M. M., Cruz, J. P., & Gantiva, C. (2009). Teorías de la personalidad. Un análisis histórico del concepto y su medición. Psychologia. Avances de la disciplina. 3(2), 81-107.
51. Soenens, B., Vansteenkiste, M., & Luyten, P. (2010). Toward a domain‐specific approach to the study of parental psychological control: Distinguishing between dependency‐oriented and achievement‐oriented psychological control. Journal of personality, 78(1), 217-256. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2009.00614.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2009.00614.x
52. Solis, C. G., & Manzanares, M. E. (2019). Control psicológico parental y problemas internalizados y externalizados en adolescentes de Lima metropolitana. Revista Colombiana de Psicología. 28(1), 29-47. https://doi.org/10.15446/rcp.v28n1.66288 DOI: https://doi.org/10.15446/rcp.v28n1.66288
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Maria Candelaria Chipana Pacompia, Fernando Joel Rosario Quiroz, Silva Narvaste Bertha, Juana Rosa Gabriel Tirajaya, Elena Esther Yaya Castañeda, Marilyn Villanueva-Batallanos (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.