Teaching tasks of the subject Mathematics for the students of Hygiene and Epidemiology and Medium Technician in Surveillance and Antivectorial Fighting
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2022298Keywords:
Learning, Teaching Task, Teaching Task System, Teaching-Educational ProcessAbstract
The teaching-learning of Mathematics is undergoing a process of renewal of its approaches, which aims at having students acquire a scientific conception of the world, an integral culture, with attitudes necessary to be useful to our society, sensitive, responsible in the face of social problems. Among the changes in the teaching-learning of the subject Mathematics is to enhance the development of students towards higher levels of performance, through the performance of increasingly complex tasks, even of interdisciplinary nature. Therefore, with this work we intend to elaborate a system of teaching tasks which will gather theory, examples and proposed exercises of mathematics for students of professional training and technical education of the Faculty of Medical Sciences, giving solution to the bibliography problems that affect the good development of the teaching-learning process at this moment. The objective is to elaborate a system of teaching tasks in the subject of mathematics for the students of the Professional training and of the medium technician of Surveillance and Antivectorial Fight of the Faculty of Medical Sciences, favoring a greater efficiency of the teaching-learning process. A documentary review will be carried out to study the existing documents related to the study program, allowing to characterize the object of study and the relationships established between the elements that integrate the contents in the students of the professional technical education.
References
1- Camero Reinante Y, Martínez Casanova L, Pérez Payrol VB. El desarrollo de la Matemática y su relación con la tecnología y la sociedad. Caso típico. Revista Universidad y Sociedad [Internet]. 2016 [citado 2017 Mar 07]; 8(1): 97-105. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S221836202016000100015&lng=es&tlng=es
2- Chávez Esponda D, Sabín Rendón Y, Toledo Dieppa V, Jiménez Álvarez Y. La Matemática: una herramienta aplicable a la Ingeniería Agrícola. Revista Ciencias Técnicas Agropecuarias [Internet]. 2013 [citado 2017 Mar 07]; 22(3): 81-4.Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S207100542013000300014&lng=es&tlng=es.
3- Benalcázar, W., Armendáriz, G. y Reascos, L. (2008). Innovación en la Enseñanza y el Aprendizaje de Matemáticas. Ibarra: FECYT 2.
4- Espindola Artola A, Gutiérrez Álvarez M, Castellanos Pupo X, Yordi González I, Miranda Carbonell M. Estrategia didáctica para la dinámica del proceso docente educativo de la Matemática en la especialidad Bioestadística. Rev Hum Med [Internet]. 2012 Ago [citado 2017 Mar 07]; 12(2): 347-59. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S172781202012000200015&lng=es.
5- Arnaiz, I., García, J., Rojas, R. & Díaz, M. (2018). Fundamentos teóricos metodológicos para la aplicación integrada de las habilidades matemáticas en la solución de ejercicios y problemas. Resultado del proyecto de investigación: la integración de las habilidades matemáticas en la provincia de Ciego de Ávila. Inédito.
6- Vargas, M. R. (2011). Una metodología para la elaboración de tareas docentes integradoras en las asignaturas técnicas. Artículo: Revista Electrónica EduSol, ISSN: 1729-8091. Volumen 11, No. 36, jul – sep, pp. 1 – 14. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Raúl Gómez García”, Guantánamo, Cuba.
7- Álvarez, M., Almeida, B. & Villegas, E. (2014). El proceso de enseñanza- aprendizaje de la matemática. Documentos metodológicos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
8-Martínez Trujillo N, Torres Esperón M. La interdisciplinariedad en enfermería y sus oportunidades de aplicación en Cuba. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2014 Mar [citado 2017 Mar 07]; 40(1): 85-95. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086434662014000100010&lng=es
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Orlando Díaz Rojas, Aymé Olivera Valdés, Ivany Azcuy García, Fabiñan Pérez Hernández (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.