Impact of academic stress on the well-being of postgraduate students: coping Strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf2025628

Keywords:

Academic stress, Student mental health, Emotional well-being, Stress management

Abstract

Academic stress is a significant factor in the lives of university students. This study focused on analyzing the sources of academic stress and its manifestations in students, as well as proposing coping strategies to manage such pressure. A descriptive quantitative study was conducted with a sample of postgraduate students in Educational Management and Leadership at the National Experimental University Francisco de Miranda. The "Villasmil and Isea Academic Stress Inventory" was applied to evaluate aspects of academic stress, including the perception of academic demands, deadlines, and the balance between academic and personal life. Additionally, an expert consultation was carried out. The results indicated that students generally experienced a moderate level of academic stress. The areas with the highest levels of stress were the pressure to meet deadlines and academic demands, while the sense of balance between academic and personal life remained at a low level. Physiological and emotional manifestations of stress were minimal in most participants. In conclusion, academic stress affects students in various ways, although the studied population demonstrated a good capacity to adapt to challenges. It was suggested that educational institutions implement psychological support programs, relaxation activities, and stress management strategies like those proposed in the research, to promote students' emotional and academic well-being.

References

1. Quiliano Navarro M, Quiliano Navarro M. Inteligencia emocional y estrés académico en estudiantes de enfermería. Ciencia y enfermería. 2020;26:1-9. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/cienf/v26/0717-9553-cienf-26-3.pdf DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-95532020000100203

2. Teque-Julcarima MS, Díaz NdCG, Mechán DMS. Estrés académico en estudiantes de enfermería de universidad peruana. Medicina naturista. 2020;14(2):43-8. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7512760

3. Obregón-Morales B, Montalván-Romero JC, Segama-Fabian E, Dámaso-Mata B, Panduro-Correa V, Arteaga-Livias K. Factores asociados a la depresión en estudiantes de medicina de una universidad peruana. Educación Médica Superior. 2020;34(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412020000200013&script=sci_arttext

4. Aragón EEP, Navas ARV, Aragón HAP. Estrés académico en estudiantes de la Universidad de La Guajira, Colombia. Revista de ciencias sociales. 2022;28(5):87-99. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8471675

5. Abreu EKdN, Marcon SR, Espinosa MM, Kogien M, Valim MD, Nascimento FCdS. Factores asociados al riesgo de suicidio en estudiantes de posgrado stricto sensu: un estudio transversal. Revista Latino-Americana de Enfermagem. 2021;29:e3460. Disponible en: https://www.scielo.br/j/rlae/a/XbtMcTsmG5DNFv6q4tVZWpg/?lang=es DOI: https://doi.org/10.1590/1518-8345.4590.3460

6. Valdivieso-León L, Mangas SL, Tous-Pallarés J, Espinoza-Díaz IM. Estrategias de afrontamiento del estrés académico universitario: educación infantil-primaria. Educación XX1. 2020;23(2):165-86. disponible en: https://www.redalyc.org/journal/706/70664431007/70664431007.pdf DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.25651

7. Vargas Rueda J, Gaviria Pinzón J, Saavedra Martínez GP, Galán Suárez R. Frecuencia del síndrome de desgaste profesional en un grupo de especialistas en Cirugía Plástica y estudiantes del posgrado en Colombia. Cirugía Plástica Ibero-Latinoamericana. 2021;47(2):217-26. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/cpil/v47n2/1989-2055-cpil-47-02-0217.pdf DOI: https://doi.org/10.4321/S0376-78922021000200013

8. Chust Hernández P, López-González E, Senent Sánchez JM. Eficacia de las intervenciones no farmacológicas para la reducción del estrés académico en estudiantes universitarios: una revisión sistemática. Ansiedad y estrés. 2023;29(1):45-62. Disponible en: https://riucv.ucv.es/bitstream/handle/20.500.12466/4924/anyes2023a6.pdf?sequence=1&isAllowed=y DOI: https://doi.org/10.5093/anyes2023a6

9. Hernández R, Fernández C, Baptista P. Metodología de la Investigación México D.F.: McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V; 2014.

10. Carrillo WT, Suquilanda CFR, Salazar OLA. Mapas cognitivos difusos como herramienta para el análisis de las causas de violencia intrafamiliar. Revista Conrado. 2020;16(S 1):29-35. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1518/1502

11. Silva-Ramos MF, López-Cocotle JJ, Meza-Zamora MEC. Estrés académico en estudiantes universitarios. Investigación y ciencia. 2020;28(79):75-83. Dsiponible en: https://www.redalyc.org/journal/674/67462875008/67462875008.pdf DOI: https://doi.org/10.33064/iycuaa2020792960

12. Botina LJ, Bolaños CM, Rodríguez DC, Díaz YT. Estrés académico en estudiantes universitarios de Iberoamérica: una revisión sistemática. Cuadernos hispanoamericanos de psicología. 2021;2021(2):1-18. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9724851 DOI: https://doi.org/10.18270/chps..v2021i2.3917

13. Párraga-Párraga KL, Escobar-Delgado GR. Estrés laboral en docentes de educación básica por el cambio de modalidad de estudio presencial a virtual: artículo de investigación. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada Yachasun. 2020;4(7 Ed. esp.):142-55. Disponible en: https://editorialibkn.com/index.php/Yachasun/article/view/74/162 DOI: https://doi.org/10.46296/yc.v4i7edesp.0067

14. Araoz EGE, Farfán-Latorre M, Lavilla-Condori WG, Quispe-Aquise J, Lavilla-Condori ML, Mamani-Roque M. Estrés académico y cansancio emocional en estudiantes universitarios: Un estudio transversal. Gaceta Médica De Caracas. 2024;132(1):57-64. Disponible en: http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_gmc/article/view/27976/144814493691 DOI: https://doi.org/10.47307/GMC.2024.132.1.6

15. Escobar-Domingo M-J, Piedrahíta-Yusti I, Becerra L, Moreno F, Ortega J-G, Moreno S. Relación entre la disminución del estrés académico y la práctica de yoga en estudiantes de las áreas de la salud. Revisión de la literatura. Universitas Medica. 2021;62(4):60-77. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/unmed/v62n4/2011-0839-unmed-62-04-60.pdf DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.umed62-4.yoga

16. Sagredo AV, Etchepare GC, Mendizábal EA, Wilson CP. Rendimiento académico y su relación con variables socioemocionales en estudiantes chilenos de contextos vulnerables. Educación XX1. 2021;24(2):375-97. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/706/70666930015/70666930015.pdf DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.28269

17. Padilla EPS, Ojeda KC, Rosero XdRT, Jaramillo MBM. El estrés académico y la educación en aulas virtuales en estudiantes universitarios. Conciencia Digital. 2023;6(1.4):551-65. https://cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/ConcienciaDigital/article/view/2013 DOI: https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v6i1.4.2013

18. Duarte SLM. Autoeficacia académica y estrés académico en estudiantes universitarios. Sistemas Humanos. 2022;2(1):34-46. disponible en: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/106321789/623-1460-1-PB-libre.pdf?1696680177=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DAutoeficacia_academica_y_estres_academic.pdf&Expires=1737344596&Signature=VN

19. Moreno S, Becerra L, Ortega G, Suarez-Ortegón MF, Moreno F. Effect of Hatha Yoga and meditation on academic stress in medical students—Clinical trial. Advances in Integrative Medicine. 2023;10(3):122-30. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212958823000770 DOI: https://doi.org/10.1016/j.aimed.2023.09.001

20. Thakur M, Patil Y, Philip ST, Hamdule T, Thimmapuram J, Vyas N, et al. Impact of Heartfulness meditation practice on anxiety, perceived stress, well-being, and telomere length. Frontiers in Psychology. 2023;14:1158760. Disponible en: https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2023.1158760/full DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1158760

Downloads

Published

2025-03-04

How to Cite

1.
Isea Arguelles JJ, Molina Gutiérrez T de J, Álvarez-Gómez GA, Romero Fernández A. Impact of academic stress on the well-being of postgraduate students: coping Strategies. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2025 Mar. 4 [cited 2025 Apr. 24];4:628. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/628