A new normality in educational praxis
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2022315Keywords:
COVID-19, Teachers, Virtual Education and New NormalityAbstract
The aim of the research is to explore the impact of e-learning on teaching practice. The approach used was a qualitative systematic literature review; consulting academic literature. There are numerous coincidences that teachers faced in the context of the health emergency: the need for self-training, lack of digital competences and emotional afflictions. The new normality conditions a trend towards a more digital education and it is time for a new transition where technology must be incorporated into Peruvian schools as a necessary tool for the learning process. In the future, changes must be made in teacher training. Teachers need to have the knowledge about teaching methodologies and the use of technologies to move from face-to-face to online teaching as a way to innovate and adapt to the new demands of learning today.
References
Álvarez, Q., López, S., Parada, A., & Gonçalves, A. (2021). Cultura profesional y TIC en la formación del profesorado en tiempos de crisis: la percepción de los docentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 24(2), 153-165. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.470831 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.470831
Byun, S., & Slavin, R. E. (2020). Educational Responses to the COVID-19 Outbreak in South Korea. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3652607 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3652607
CEPAL-UNESCO. (2020). La educacion en tiempos de la pandemia COVID-19. Comisión Económica Para América Latina y El Caribe, Santiago Oficina Regional de Educación Para América Latina y El Caribe de La Organización de Las Naciones Unidas Para La Educación La Ciencia y La Cultura, 11, 11–13. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374075?posInSet=1&queryId=9ccf4a39-7c50-43e4-856b-a09632daa7a2
Davis, C. R., Grooms, J., Ortega, A., Rubalcaba, J. A. A., & Vargas, E. (2021). Distance Learning and Parental Mental Health During COVID-19. Educational Researcher, 50(1), 61–64. https://doi.org/10.3102/0013189X20978806 DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X20978806
Defensoria del Pueblo. (2020). Educacion En Pandemia. https://www.defensoria.gob.pe/wp-content/uploads/2020/08/Serie-Informes-Especiales-No-027-2020-DP-La-educación-frente-a-la-emergencia-sanitaria.pdf
Gallegos Ruíz, I. S., & Tinajero Villavicencio, M. G. (2020). Resiliencia y demandas de política educativa durante la contingencia sanitaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(ESPECIAL), 121–142. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.especial.98 DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.98
Gómez-Gómez, M. (2021). La formación del profesorado ante las nuevas oportunidades de enseñanza y aprendizaje virtual desde una dimensión tecnológica, pedagógica y humana. Publlicaciones, 51(3), 565–584. https://doi.org/https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i3.18123 DOI: https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i3.18123
Gómez A, I., & Escobar M, F. (2021). Educación virtual en tiempos de pandemia: Incremento de la desigualdad social en el Perú. Biblioteca Electrónica Científica En Línea, I, 1–13. https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/1996#.YFvtuoYYVe0.mendeley
Gonzales-Sánchez, A., Berrío-Quispe, M., Alegría, R., & Trujillo, M. (2021). Management and the Promotion of Educational Quality During the Health Emergency. Revista Gestão Inovação e Tecnologias, 11(3), 649–660. https://doi.org/10.47059/revistageintec.v11i3.1965 DOI: https://doi.org/10.47059/revistageintec.v11i3.1965
Hordatt, C., & Haynes, T. (2021). La transición a la enseñanza en línea llevada a cabo por los docentes de América Latina y el Caribe durante la pandemia de COVID-19: desafíos, cambios y lecciones aprendidas. Revista de Medios y Educación, 61, 131–163. https://doi.org/https://doi.org/10.12795/pixelbit.88054 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.88054
Lorente, L. M. L., Arrabal, A. A., & Pulido-Montes, C. (2020). The right to education and ict during covid-19: An international perspective. Sustainability (Switzerland), 12(21), 1–17. https://doi.org/10.3390/su12219091 DOI: https://doi.org/10.3390/su12219091
Marshall, D. T., Shannon, D. M., & Love, S. M. (2020). How teachers experienced the COVID-19 transition to remote instruction. Phi Delta Kappan, 102(3), 46–50. https://doi.org/10.1177/0031721720970702 DOI: https://doi.org/10.1177/0031721720970702
Martínez, L. ; M. J. J. ; Ñ. C. (2020). La nueva normalidad educativa y de ocio: vuelta a los centros educativos y comienzo de las actividades de verano. La Nueva Normalidad Educativa y de Ocio: Vuelta a Los Centros Educativos y Comienzo de Las Actividades de Verano, 1–24. https://www.observatoriodelainfancia.es/oia/esp/documentos_ficha.aspx?id=7132
Mielgo-Conde, I., Seijas-Santos, S., & Grande-De-Prado, M. (2021). Review about online educational guidance during the COVID-19 pandemic. Education Sciences, 11(8). https://doi.org/10.3390/educsci11080411 DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11080411
Minedu. (2016). Currículo Nacional de Educación Básica Regular.
Minedu. (2020). N° 093 RV Aprobar el documento normativo denominado “Orientaciones pedagógicas para el servicio educativo de Educación Básica durante el año 2020 en el marco de la emergencia sanitaria por el Coronavirus COVID-19”. https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/535987-093-2020-minedu
Minedu. (2021). “Disposiciones para el trabajo de los profesores y auxiliares de educación que aseguren el desarrollo del servicio educativo de las instituciones y programas educativos públicos, frente al brote del COVID-19.” 180.
Misman, J., Sharipp, M. T. M., Suyurno, S. S., Nik Abdullah, N. N., & Shamsudin, C. M. (2021). Education during Covid19: Islamic perspectives on ethics for new media users for teachers and students. Journal of Language and Linguistic Studies, 17(1), 529–541. https://doi.org/10.52462/jlls.35 DOI: https://doi.org/10.52462/jlls.35
Munna, A. S., & Shaikh, M. S. I. (2020). Pedagogies and practice: online teaching during COVID-19. International Journal of Humanities and Innovation (IJHI), 3(4), 132–138. https://doi.org/10.33750/ijhi.v3i4.96 DOI: https://doi.org/10.33750/ijhi.v3i4.96
Picón, G., González, G., & Paredes, J. (2020). Desempeño y formación docente en competencias digitales en clases no presenciales durante la pandemia COVID-19. [Performance and Teacher Training in Digital Competences in Non-Presential Classes During the COVID-19 Pandemic]. Universidad Privada María Serrana, Asunción, 1–16. https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/778 DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.778
Portillo Peñuelas, S. A., Castellanos Pierra, L. I., Reynoso González, O. U., & Gavotto Nogales, O. I. (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior[Emergency remote teaching in the face of the Covid-19 pandemic in Higher Secondary Education and Higher Education]. Propósitos y Representaciones, 8(3), 1–17. https://n9.cl/szvv0 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589
Rico, D., Barreto, I., Mendoza, M., Pulido, P., & Duran, S. (2021). Políticas públicas para el afrontamiento adaptativo del Covid-19: nueva normalidad en Colombia (2020). Análisis Político, 33(100), 92–117. https://doi.org/10.15446/anpol.v33n100.93363 DOI: https://doi.org/10.15446/anpol.v33n100.93363
Rojas, O., Martínez, M., & Riffo, R. (2020). Gestão diretiva e estresse laboral do profissional docente: um olhar a partir da pandemia COVID-19. In Revista on line de Política e Gestão Educacional (pp. 1226–1241). https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.14360 DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.14360
Salas, G., Santander, P., Precht, A., Scholten, H., Moretti, R., & López-López, W. (2020). COVID-19: impacto psicosocial en la escuela en Chile. Desigualdades y desafíos para Latinoamérica TT - COVID-19: Psychosocial Impact on School in Chile. Inequalities and Challenges for Latin America TT - COVID-19: impacto psicossocial na escola no Chile. Avances En Psicología Latinoamericana, 38(2), 4–20. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-47242020000200004&lang=pt%0Ahttp://www.scielo.org.co/pdf/apl/v38n2/2145-4515-apl-38-02-4.pdf
Sandoval-díaz, J. (2021). Nueva normalidad y el falso dilema salud / economía en tiempos de pandemia Covid-19 en Latinoamérica Nova normalidade e o falso dilema saúde / economia em tempos da pandemia de Covid-19 na América Latina New normal and the false health / economy dilemma d. 21, 570–589.
Sangrà, A., Raffaghelli, J., González-Sanmamed, M., & Muñoz-Carril, P. (2021). Desarrollo profesional de maestros de primaria desde la óptica de las ecologías de aprendizaje: nuevas formas de actualizarse en tiempos inciertos. Publicaciones, 51(3), 21–45. https://doi.org/https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i3.20790License 4.0 BY-NC-SAPublicaciones. Facultad de Educación y Humanidades del Campus de MelillaDepósito legal: GR-94-2001 · eISSN: 2530-9269 · pISSN: 1577-4147Edita: Facultad de Ciencias de la Educación y del Deporte de Melilla (Universidad de Granada)Artículos OriginalesOriginal Articles
Song, H., Wu, J., & Zhi, T. (2020). Online Teaching for Elementary and Secondary Schools During COVID-19. ECNU Review of Education, 3(4), 745–754. https://doi.org/10.1177/2096531120930021 DOI: https://doi.org/10.1177/2096531120930021
Story, C. (2020). Teacher Support During Covid 19 Remote Learning. 9.
UNESCO. (2020). La UNESCO en Perú ante la emergencia del COVID-19. Una respuesta estrategica. In Informe.
Valero, N. J., Castillo, A. L., Rodríguez, R., Padilla, M., & Cabrera, M. (2020). Retos de la educación virtual en el proceso enseñanza aprendizaje durante la pandemia de Covid-19. Dominio de Las Ciencias, 6(4), 1201–1220.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Roque Juan Espinoza Casco, Jair Omar Alvarado Espinoza, Crystal Massiel del Carmen Reyna Quispe, Pedro Ricardo Quiroz Quezada, Tania Quiroz Quesada, Percy Junior Castro Mejía (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.