Inclusive education management in Latin America: a bibliometric analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf2022317

Keywords:

Education, Inclusive, Latin America, Student, Bibliometric

Abstract

The aim of this study was to conduct a bibliometric analysis of inclusive education management in Latin America in Scopus from 2008 to 2023. The methodology was based on a bibliometric data study to quantify scientific production. Eighty-four Scopus documents were selected for the study based on their relevance and the key words in English (inclusive AND education AND management). The results showed that the most significant increase in scientific production occurred between 2016 and 2022 (n=61; 73 %). In addition, Revista Brasileira De Educacao Especial published 9 articles (47,3 % of the total), and Ashraf, K. was the most referenced author (28 citations; 1 paper). Most of these publications (95 %) were research articles in the fields of social sciences (48 %), psychology (13 %) and multidisciplinarity (7 %). It is concluded that research on inclusive education management in Latin America has been increasing in terms of authorship rates, breadth of relevant resources and diversity of topics. Therefore, this bibliometric study provides a solid foundation for future studies by offering a documented account of the topic.

References

1. Arias-González, J. (2022). Consideraciones de los docentes sobre las barreras de la educación inclusiva. Revista de Filosofía, (39), 587-596. https://www.researchgate.net/publication/365344620_Consideraciones_de_los_docentes_sobre_las_barreras_de_la_educacion_inclusiva

2. Arteaga Alcívar, Y., & Begnini Domínguez, L. (2022). Inclusión educativa en Ecuador: Análisis de la educación superior para estudiantes con necesidades educativas en Ecuador. RECIMUNDO, 6(1), 308-318. https://www.recimundo.com/index.php/es/article/view/1882 DOI: https://doi.org/10.26820/recimundo/6.(suppl1).junio.2022.308-318

3. Caló, L. (2022). Métricas de impacto y evaluación de la ciencia. Rev Perú Med Exp Salud Pública, 39(2), 236-240. https://www.scielosp.org/pdf/rpmesp/2022.v39n2/236-240/es DOI: https://doi.org/10.17843/rpmesp.2022.392.11171

4. Castro Castaño, L. (2020). La política pública de inclusión; utopía de la gestión educativa en Colombia. Revista Colombiana de Humanidades, 52(96), 59-72. https://www.redalyc.org/journal/5155/515562961003/515562961003.pdf DOI: https://doi.org/10.15332/21459169/5295

5. Clavijo, R., & Bautista, M. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. ALTERIDAD. Revista de Educación, 15(1), 113-124. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S1390-86422020000100113&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09

6. Cruz-Orozco, I. (2020). Educación inclusiva en el nivel medio-superior: análisis desde la perspectiva de directores. Sinéctica, (54). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-109X2020000100132&script=sci_arttext

7. Delgado, K. (2020). Educación inclusiva durante la emergencia: acciones en América Latina. CienciAmérica, 9(2), 154-165. https://cienciamerica.edu.ec/index.php/uti/article/view/302 DOI: https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.302

8. Delgado, K. (2021). La educación inclusiva, sus políticas y trayectorias en América Latina. Polyphōnías, 5(2), 255-282. https://core.ac.uk/download/pdf/520312793.pdf

9. Delgado, K., Vivas, D., Carrión, C., & Reyes, B. (2022). Educación inclusiva en América Latina trayectorias en una educación segmentada. Revista de ciencias sociales, 28(5), 18-35. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8471670

10. Duk, C., Murillo, J. (2020). El Derecho a la Educación es el Derecho a una Educación Inclusiva y Equitativa. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(2), https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-73782020000200011&script=sci_arttext&tlng=pt DOI: https://doi.org/10.4067/s0718-73782020000200011

11. Florez-Fernández, C., & Aguilera-Eguía, R. (2020). Indicadores bibliométricos y su importancia en la investigación clínica. ¿Por qué conocerlos? Revista de la Sociedad Española del Dolor, 26(5), 315-316. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-80462019000500012

12. Fonseca, S., Requeiro, R., & Valdés, A. (2020). La inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales vista desde el desempeño de los docentes de la educación básica ecuatoriana. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 438-444. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202020000500438&script=sci_arttext

13. García-Segura, S. (2020). Retos actuales de la educación inclusiva y la comunidad educativa. Voces de la Educación, 3-12. https://hal.science/hal-02906554/

14. González González, Y., & Bartelemi Meriño, T. (2022). La diversidad, un reto a la educación inclusiva. Portal De La Ciencia, 1(2), 82-92. https://doi.org/10.51247/pdlc.v1i2.291 DOI: https://doi.org/10.51247/pdlc.v1i2.291

15. Guzmán, A. (2021). Estrategia de gestión escolar para la educación inclusiva desde el reconocimiento. [Tesis de doctorado, Universidad de La Salle]. https://ciencia.lasalle.edu.co/doct_educacion_sociedad/54/

16. Hurtado, A., Montoya, M., Valencia, A., & Calzada, G. (2023). La educación inclusiva en la prosocialidad desde una perspectiva de la diversidad. Revista Guillermo de Ockham, 21(1), 79-96. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1794-192X2023000100079&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.21500/22563202.5467

17. Leyva, I., Rodríguez, E., Vázquez, M., & Ávila, E. (2023). Indicadores bibliométricos y métricas alternativas en la evaluación de la producción científica. REDINFOHOI, 1-13. https://redinfohol.sld.cu/index.php/redinfohoI/2023/paper/view/34/31

18. Lizcano-Gómez, K., Soto-Céspedes, J., Montes Gallego, C., & Celis-Méndez, J. (2022). Educación Inclusiva. Estado del arte, tendencias investigativas y desafíos desde la Revisión Sistemática de la literatura. AiBi Revista De Investigación, Administración E Ingeniería, 10(3), 87-97. https://doi.org/10.15649/2346030X.3071 DOI: https://doi.org/10.15649/2346030X.3071

19. Manghi, D., Conejeros, M., Bustos, A., Aranda, I., Vega, V., & Díaz, K. (2020). Comprender la educación inclusiva chilena: panorama de políticas e investigación educativa. Cadernos de Pesquisa, 50(175). https://www.scielo.br/j/cp/a/YsJW7Td5j8KkPxwrqHYTmrq/?format=html&lang=es#

20. Márquez, G., & Cueva, D. (2020). Estudiantes con necesidades educativas especiales. Obstáculo o reto en la educación inclusiva universitaria. Revista Universidad y Sociedad, 12(4), 257-264. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202020000400257&script=sci_arttext&tlng=en

21. Miranda, C., Santos, O., & Pacheco, M. (2022). Gestión educativa en Latinoamérica desde la investigación y su normativa aplicable. Legem, 8(2), 29-46. https://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/legin/article/view/3501 DOI: https://doi.org/10.15648/legem.2.2022.3501

22. Molina-García, P., Molina-García, A., & Rodríguez-Abelarde, I. (2019). La educación inclusiva en Latinoamérica, El Caribe y el caso de Ecuador. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 5(2), 673-690. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7343730

23. Motta, E., &, Rivera, J. (2021). Análisis bibliométrico de la producción científica Educación inclusiva y necesidades educativas especiales como aristas investigativas. Boletín Redipe, 10(6), 126-151. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8116456 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i6.1316

24. Pérez, E., Ortega, H., Ortega, C., Gómez, A., & Meléndrez, A. (2021). Educación inclusiva con alumnos regulares y con necesidades educativas especiales en el aula. Revista de Educación Inclusiva, 14(1), 168-186. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/622

25. Pérez, J. (2020). Acceso a la educación y factores de vulnerabilidad en las personas con discapacidad. Voces de la Educación, 5(10), 59-74. https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/242

26. Quintero Ayala, L. (2020). Educación inclusiva: tendencias y perspectivas. Educación y Ciencia, (24), e11423. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e11423 DOI: https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e11423

27. Reina Ávila, K G, & Lara Buitrago, P A. (2020). Reflexiones sobre la educación inclusiva en Colombia: estado de la cuestión. Educación y Ciencia, (24), e11381. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e11381 DOI: https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e11381

28. Ríos-Cabrera, P., & Ruiz-Bolívar, C. (2020). La innovación educativa en América Latina: lineamientos para la formulación de políticas públicas. Innovaciones Educativas, 22(32), 199-212. https://doi.org/10.22458/ie.v22i32.2828 DOI: https://doi.org/10.22458/ie.v22i32.2828

29. Rivero, R., Hernández, Y., & Paz, Y. (2023). Campos científicos inclusión educativa y educación inclusiva universitarias: Análisis desde América Latina y el Caribe. Universidad y Sociedad, 15(5), 315-326. https://hcommons.org/deposits/objects/hc:59996/datastreams/CONTENT/content

30. Robles, D., & Ortiz, D. (2022). Implicaciones de educar para la inclusividad en los espacios de educación superior. Revista Academia y virtualidad, 15(2), 29-40. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8751355 DOI: https://doi.org/10.18359/ravi.5676

31. Rojas-Avilés, H., Sandoval-Guerrero, L., & Borja-Ramos, O. (2021). Percepciones a una educación inclusiva en el Ecuador. Cátedra, 3(1), 75-93. https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/CATEDRA/article/view/1903 DOI: https://doi.org/10.29166/catedra.v3i1.1903

32. Salinas, K. & García, A. (2022). Bibliometrics, a useful tool within the field of research. Journal of Basic and Applied Psychology Research, 3(6), 10-17. https://doi.org/10.29057/jbapr.v3i6.6829 DOI: https://doi.org/10.29057/jbapr.v3i6.6829

33. San Martín, C., Rogers, P., Troncoso, C., & Rojas, R. (2020). Camino a la Educación Inclusiva: Barreras y Facilitadores para las Culturas, Políticas y Prácticas desde la Voz Docente. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(2), 191-211. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-73782020000200191&script=sci_arttext&tlng=en DOI: https://doi.org/10.4067/s0718-73782020000200191

34. Sanz, J. (2022). Bibliometría: origen y evolución. Hospital a Domicilio, 6(3), 105-107. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2530-51152022000300105 DOI: https://doi.org/10.22585/hospdomic.v6i3.168

35. Sierra, J., & García, O. (2020). La educación inclusiva. Su componente normativo desde los organismos internacionales y las políticas públicas nacionales. Mendive. Revista de Educación, 18(1), 134-154. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1815-76962020000100134&script=sci_arttext

36. Valdés, R., Jiménez, L., & Jiménez, F. (2022). Radiografía de la investigación sobre educación inclusiva. Cultura Básica, Cultura, Currículo, 52, 1-23. https://www.scielo.br/j/cp/a/bBF8P8gfk8JbRCqRTg5vRtK/ DOI: https://doi.org/10.1590/198053149524

37. Vega Gonzáles, E. (2021). Factores que afectan la implementación de la educación inclusiva en Latinoamérica. Revista Ensayos Pedagógicos, 16(2), 233-248. https://doi.org/10.15359/rep.16-2.12 DOI: https://doi.org/10.15359/rep.16-2.12

Downloads

Published

2022-10-15

How to Cite

1.
Hernandez Zavaleta CF, Carhuapoma Carlos NB, Sánchez Sánchez FL. Inclusive education management in Latin America: a bibliometric analysis. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2022 Oct. 15 [cited 2025 Jul. 7];1:317. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/75