Formative evaluation in universities: a bibliometric review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf2022359

Keywords:

Formative Assessment, Teacher, Students, University, Bibliometric

Abstract

The present study aimed to conduct a bibliometric analysis of formative assessment in universities between 2004 and 2023. The academic output was examined using bibliometric analysis as the fundamental method in this study. Scopus was used to select 364 papers for the study based on keywords in English (formative AND evaluation AND universities). In terms of percentage increase, the years 2014-2022, with 279 academic papers (76,6 % of the total), had the greatest impact on scientific production. The first country to stand out was Spain (19,7 %) and BMC Medical Education was the most popular publication source (n=13). Of all the authors, López-Pastor, V. was the one who obtained the most citations (65) for his three papers. Of the total number of papers, 99 % were scientific articles, of which 48 % belonged to the social sciences and 10 % to medicine. It can be concluded that formative evaluation in universities has made significant progress in terms of subject variety, authorship, sources and accessible resources. Thus, this bibliometric analysis could serve as a basis for future research.

References

1. Asiú, L., Asiú Corrales, A., & Barboza, O. (2021). Evaluación formativa en la práctica pedagógica: una revisión bibliográfica. Conrado, 17(78), 134-139. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000100134

2. Barcia Cedeño, E. I., Loor Loor, J. S., Barcia Garófalo, A. R., & Mendoza Almeida, J. J. (2023). La evaluación formativa en la práctica pedagógica de la Educación Superior: Revisión Sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 1464-1476. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6289 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6289

3. Beriche, M., & Medina, Z. (2021). La evaluación formativa: su implementación y principales desafíos en el contexto de la escuela y la educación superior. Educación, 27(2), 201-208. https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2433 DOI: https://doi.org/10.33539/educacion.2021.v27n2.2433

4. Caló, L. (2022). Métricas de impacto y evaluación de la ciencia. Rev Perú Med Exp Salud Pública, 39(2), 236-240. https://www.scielosp.org/pdf/rpmesp/2022.v39n2/236-240/es DOI: https://doi.org/10.17843/rpmesp.2022.392.11171

5. Calderón-Paniagua, D. G. (2020). Impacto de las audiencias públicas ‘La Contraloría te escucha’ como mecanismo de participación ciudadana en el control social de la región de Tacna, 2018-2019. Sincretismo, 1(2). Recuperado a partir de https://revistas.unam.edu.pe/index.php/sincretismo/article/view/23

6. Campos Cancino, G. (2019). La evaluación formativa en el aula universitaria. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 5(2), 91-95. https://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/article/view/1626 DOI: https://doi.org/10.22370/ieya.2019.5.2.1626

7. Cañadas, L., (2020). Evaluación formativa en el contexto universitario: oportunidades y propuestas de actuación. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(2), e1214. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S2223-25162020000200009&script=sci_arttext&tlng=en DOI: https://doi.org/10.19083/10.19083/ridu.2020.1214

8. Cañadas, L., Santos, M., & Ruiz, P. (2021). Percepción del impacto de la evaluación formativa en las competencias profesionales durante la formación inicial del profesorado. Revista electrónica de investigación educativa, 23, e07. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1607-40412021000100007&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e07.2982

9. Capote, M., Lezcano, A., & Acosta, I. (2022). Evaluación formativa y desarrolladora en universidades cubanas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 13(4), 1-25. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8808742

10. Castro Zanoni, O. (2021). Cultura de evaluación formativa: retos y perspectivas en la práctica docente universitaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(3), 3764-3782. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i3.562 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i3.562

11. Cruzado, J. (2022). La evaluación formativa en la educación. Comunic@cción, 13(2), 149-160. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682022000200149 DOI: https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.672

12. De la Iglesia Villasol, M. (2020). Evaluación formativa como elemento básico en la estrategia integral de aprendizaje ABPD, para futuros docentes. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 71-92. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7408490 DOI: https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.003

13. Florez-Fernández, C., & Aguilera-Eguía, R. (2020). Indicadores bibliométricos y su importancia en la investigación clínica. ¿Por qué conocerlos? Revista de la Sociedad Española del Dolor, 26(5), 315-316. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-80462019000500012

14. Flores-Sheen, E. P., & Llanos-Ramos, F. S. (2023). Régimen impositivo de la renta como factor predictivo para la insolvencia de las empresas exportadoras. Revista Científica Empresarial Debe-Haber, 1(1), 35–47. Recuperado a partir de https://debe-haber.ccpaqp.org.pe/index.php/rcedh/article/view/5

15. Flores Coa, Y. M., Figueroa Crisostomo, N. W., & Díaz-Barriga, G. E. (2023). Desarrollo económico sostenible bajo un régimen social sin preceptos éticos y morales: auditoría forense en contraposición de la corrupción. Revista Científica Empresarial Debe-Haber, 1(1), 48–62. Recuperado a partir de https://debe-haber.ccpaqp.org.pe/index.php/rcedh/article/view/6

16. Fernández-Sosa, L. E., Carrizales-Garavito, N. D., & Jinchuña-Huallpa, J. (2020). Determinación de áreas críticas en fase de planeamiento y su influencia en la calidad del informe de auditoria financiera, en EPS Moquegua S.A. Sincretismo, 1(2). Recuperado a partir de https://revistas.unam.edu.pe/index.php/sincretismo/article/view/18

17. García-Villar, C. & García-Santos, J. (2021). Indicadores bibliométricos para evaluar la actividad científica. Radiología, 63(3), 228-235. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0033833821000266 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rx.2021.01.002

18. Hidalgo Apunte, M. E. (2021). Reflexiones acerca de la evaluación formativa en el contexto universitario. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 1(1), 189–210. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.32 DOI: https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.32

19. Huamán, J., Solís, B., Quispe, F., & Silva, J. (2022). Evaluación formativa en educación superior: revisión sistemática. TecnoHumanismo Revista Científica, 2(4), 44-59. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8754078 DOI: https://doi.org/10.53673/th.v2i4.181

20. Huisman, B., Saab, N., Van den Broek, P., & Van Driel, J. (2019). The impact of formative peer feedback on higher education students’ academic writing: a Meta-Analysis. Assessment & Evaluation in Higher Education, 44(6), 863-880. https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/02602938.2018.1545896?scroll=top&needAccess=true DOI: https://doi.org/10.1080/02602938.2018.1545896

21. Lavado, M. & Herrera, A. (2022). Evaluación formativa como desafío de la educación universitaria ante la virtualidad en tiempos de pandemia. Revista de Ciencias Sociales, 28(1). https://www.redalyc.org/journal/280/28069961002/html/

22. Leyva, I., Rodríguez, E., Vázquez, M., & Ávila, E. (2023). Indicadores bibliométricos y métricas alternativas en la evaluación de la producción científica. REDINFOHOI,

23. Llerena Paz, M., & Arévalo Avecillas, M. (2021). Indicadores bibliométricos: origen, definición y aplicaciones científicas en el Ecuador. Espíritu Emprendedor TES, 5(1), 130-153. https://doi.org/10.33970/eetes.v5.n1.2021.253 DOI: https://doi.org/10.33970/eetes.v5.n1.2021.253

24. Maldonado Uman, J. M., Calla Arias, L. V., & Romero-Carazas, R. (2023). Factores que dificultan la graduación: El caso de la carrera profesional de contabilidad en las universidades peruanas. Revista Científica Empresarial Debe-Haber, 1(2), 58–74. Recuperado a partir de https://debe-haber.ccpaqp.org.pe/index.php/rcedh/article/view/16

25. Miranda Carvajal, C., & Castillo Armijo, P. (2020). Estrategia de evaluación formativa en educación superior: Un caso del módulo de investigación educativa. Convergencia Educativa, (8), 31-44. https://revistace.ucm.cl/article/view/599 DOI: https://doi.org/10.29035/rce.8.31

26. Salinas, K. & García, A. (2022). Bibliometrics, a useful tool within the field of research. Journal of Basic and Applied Psychology Research, 3(6), 10-17. https://doi.org/10.29057/jbapr.v3i6.6829 DOI: https://doi.org/10.29057/jbapr.v3i6.6829

27. Sanz, J. (2022). Bibliometría: origen y evolución. Hospital a Domicilio, 6(3), 105-107. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2530-51152022000300105 DOI: https://doi.org/10.22585/hospdomic.v6i3.168

28. Romero-Carazas, R. Susana Irene Dávila-Fernández, Juan Britman Vallejos-Tafur, Freddy Antonio Ochoa-Tataje, Celfa Mónica Samaniego-Montoya, Julio Alberto Torres-Sánchez, María Soledad Porras-Roque, & Antony Paul Espiritu-Martinez. (2023). Artificial Intelligence in Accounting Education and its Trends in Scopus: A Bibliometric Analysis . Migration Letters, 20(7), 343–357. https://doi.org/10.59670/ml.v20i7.4311

29. Romero-Carazas R, La Cruz-Arango OD, Torres-Sánchez JA, Torres Cheje de Manchego V, Suclla-Revilla JL, Gutiérrez-Monzón SG, et al. Gestión del conocimiento y capital intelectual según variables sociodemográficas en docentes Universitarios. Encontros Bibli [Internet]. 13º de dezembro de 2023 [citado 18º de janeiro de 2024];29. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/96253 DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2024.e96253

30. Valdivia, S., & Fernández, M. (2020). La evaluación formativa en un contexto de renovación pedagógica: prácticas al servicio del éxito. Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 387-415. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1409-47032020000100387&script=sci_abstract&tlng=es DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.40159

31. Valdez Velásquez, C. J. Y., & Vega Quispe, A. P. (2021). Inventario de emisiones de fuentes fijas y moviles, ciudad de Ilo en tiempos de COVID-19 (SARS-CoV2). Sincretismo, 2(1). Recuperado a partir de https://revistas.unam.edu.pe/index.php/sincretismo/article/view/28

Downloads

Published

2022-10-23

How to Cite

1.
Suárez Obregón ES, Sánchez Rojas B, Santander Rodriguez KV, Alcayhuamán Gil S, Osorio Meniz PD. Formative evaluation in universities: a bibliometric review. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2022 Oct. 23 [cited 2025 Jul. 7];1:359. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/88