Social networks in business development in the MSEs of Lurigancho-Chosica in 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf2022370

Keywords:

Social Networks, Marketing, Business Development

Abstract

The current research aims to show how social networks are essential for each company. This is due to the pandemic that we had to go through, because the micro-entrepreneurs could not open their doors because of the situation, and this affected many MYPES causing losses and in some cases definitive closures. Therefore, reaffirming that social tools are of great importance for organizations, which could be of support for the strengthening and growth of organizations, proposing business opportunities through the digital transformation of the business, since to see how social platforms contribute it is necessary to consider the implementation of such networks as: Instagram, Facebook, WhatsApp, LinkedIn, among others. The methodology applied, is a qualitative approach, descriptive in scope, Action research method and the instrument the interview to entrepreneurs of Lima east. Based on the data obtained, we will answer our questions about how the role of social media contributes to business development in the MSEs of Lurigancho-Chosica in 2021.

References

1. AERCO, así es la Asociación Española más representativa de los profesionales del Social media. PuroMarketing. Disponible en: https://www.puromarketing.com/42/15387/aerco-asociacion-espanola-representativa-profesionales-social-media

2. Álvaro Cortés Montúfar. El papel de las redes sociales en las movilizaciones de la Generación del Bicentenario en Perú. Crítica y Reflexión Latinoamericana. 2021; 4:58–75. Disponible en: https://barropensativo.com/index.php/DISENSO/article/view/100/80

3. Alves FG, Costa HS, Perinotto ARC. Instagram como herramienta de fidelización de clientes: Fotografía, Social Media y Turismo. Revista de marketing y turismo. 2017; 2(2):215-230. DOI: https://doi.org/10.29149/mtr.v2i2.4562

4. Arauco EWQ, Romero-Carazas R, Romero IA, Rodríguez MJR, Bernedo-Moreira DH. FACTORS AND ECONOMIC GROWTH OF PERUVIAN MYPES. International Journal of Professional Business Review 2022;7. https://doi.org/10.26668/businessreview/2022.v7i3.e0689. DOI: https://doi.org/10.26668/businessreview/2022.v7i3.e0689

5. Bayron José Prieto Castellanos. (2017). El uso de los métodos deductivo e inductivo para aumentar la eficiencia del procesamiento de adquisición de evidencias digitales. Cuadernos de Contabilidad. 2017;18(46). doi: 10.11144/JAVERIANA.CC18-46.UMDI DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc18-46.umdi

6. Caldevilla-Domínguez D, Barrientos-Báez A, Pérez-García Á, Gallego-Jiménez MG. El uso de las redes sociales y su relación con la decisión de compra del turista. Vivat Academia. Rev Comunicación. 2021;154:443–458. doi: 10.15178/VA.2021.154.E1360 DOI: https://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1360

7. Chombo-Jaco JA, Mori-Salazar SE, Teves-Espinoza EA, Asca-Agama PG, Aguilar-Cruzado JL, Gonzales-Figueroa IK, et al. Empowering Peruvian Microenterprises in the face of Industry 4.0: A Forward Outlook and Strategic Pathways. Data and Metadata 2022;1. https://doi.org/10.56294/dm202217.

8. Chombo-Jaco JA, Mori-Salazar SE, Teves-Espinoza EA, Asca-Agama PG, Aguilar-Cruzado JL, Gonzales-Figueroa IK, et al. Empowering Peruvian Microenterprises in the face of Industry 4.0: A Forward Outlook and Strategic Pathways. Data and Metadata 2022;1. https://doi.org/10.56294/dm202217. DOI: https://doi.org/10.56294/dm202217

9. Costa LS, Santos MJV da C, Guedes VL da S. Estudo da terminologia da área disciplinar de Direito e a proposição de um Sistema de Organização do Conhecimento em Direito Penal. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação 2022;27:1-21. https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e89652. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e89652

10. COVID-19 | Comisión Económica para América Latina y el Caribe. CEPAL. Disponible en: https://www.cepal.org/es/subtemas/covid-19

11. David Leonardo Boucas da Silva, Jovelane Ribeiro da Silva, Luciana Brandao Ferreira, Eriberto do Nascimento Sousa. Comunicación con el cliente a través de las redes sociales: Desde la captura hasta la posventa en las agencias de viajes en Sao Luis Do Maranhao, Brasil. Turismo: Vision y Accion. 2021;23(1):216–241. doi: 10.14210/RTVA.V23N1.P216-241 DOI: https://doi.org/10.14210/rtva.v23n1.p216-241

12. Del Carpio Delgado F, Barrios BSV. Management model with processes to identify seismic vulnerability in housing. Revista Ingenieria de Construccion 2021;36:282-93. DOI: https://doi.org/10.7764/RIC.00003.21

13. Del Carpio F, Chacon AS. Analysis of the magnitude of the seismic waves energy transferred to the foundation of a building. Revista Ingenieria de Construccion 2022;37:131-46. https://doi.org/10.7764/RIC.00022.21. DOI: https://doi.org/10.7764/RIC.00022.21

14. Entrevista a Helmut Cáceda, Presidente de la Cámara Peruana de Comercio Electrónico – CAPECE. Business Empresarial | Revista Digital de Economía & Negocios. Disponible en: https://www.businessempresarial.com.pe/entrevista-a-helmut-caceda-presidente-de-la-camara-peruana-de-comercio-electronico-capece/

15. Erat P, Kevin C, Schäfer-Jugel A, Kurzawa M. Business Customer Communities and Knowledge Sharing: Exploratory Study of Critical Issues. Eur J Inf Syst. 2006;15(5):511-524. DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.ejis.3000643

16. Erazo Jiménez, M. S. (2011). Rigor científico en las prácticas de investigación cualitativa. Ciencia, Docencia y Tecnología. 2011;xxll(42):107–136. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14518444004

17. Fernando Huamán Flores, Henry Palomino Moreno, Tomás Atarama Rojas, Lucía Castañeda Purizaga. Los escolares en la era digital: el consumo de medios de los alumnos de 5to de secundaria de los colegios públicos de la región Piura en Perú. Comuni@cción. 2017;8(1):16–25. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682017000100002&lng=es&tlng=es

18. Fuertes LDC, Barrero LPF, Tatis WJO, Castiblanco ZLH, Rojas MG. Analysis of the consume of fitness dairy products in Colombia. Health Leadership and Quality of Life 2022;1:15-15. https://doi.org/10.56294/hl202215. DOI: https://doi.org/10.56294/hl202215

19. García CVM, Palomino NBLS. Modelo de Gestión Tecnológica del Conocimiento para el proceso de mejora de la generación del conocimiento en unidades de información. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação 2022;27:1-21. https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e85734. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e85734

20. Garcia-Rivero AA, González-Argote J. Forms of scientific. Educacion Medica 2017;18:209-11. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.03.010. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.03.010

21. González-Argote J, García-Rivero AA. Institutional repository of the Medical University of Havana: A task which is impossible to postpone. Revista Habanera de Ciencias Medicas 2018;17:154-6.

22. Gonzalez-Argote J, Garcia-Rivero AA. QR codes and their uses in health sciences. Revista Cubana de Informacion en Ciencias de la Salud 2016;27:239-48.

23. Gonzalez-Argote J. Patterns in Leadership and Management Research: A Bibliometric Review. Health Leadership and Quality of Life 2022;1:10-10. https://doi.org/10.56294/hl202210. DOI: https://doi.org/10.56294/hl202210

24. Hernández R, Fernández C, Baptista M. Metodología de la investigación. McGraw Hill. 2014.

25. Liana Padrón Carmona. (2015). La orientación al marketing como vía para fortalecer la gestión comercial de la empresa cooperativa. Revista de Cooperativismo y Desarrollo, 3. Disponible en: https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/106/245

26. Lin X, Li Y, Wang X. Social commerce research: Definition, research themes and the trends. Int J Inf Manage. 2017;37(3):190-201. doi: 10.1016/j.ijinfomgt.2016.06.006 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2016.06.006

27. Luis Enrique Espinoza Villalobos. Una mirada al uso de medios sociales y su orientación a los turistas chilenos en la ciudad de Tacna. Iberoamerican Business Journal. 2018;1(2):28–42. doi: 10.22451/5817.IBJ2018.VOL1.2.11009 DOI: https://doi.org/10.22451/5817.ibj2018.vol1.2.11009

28. Maiolini R, Marra A, Baldassarri C, Carlei V. Tecnologías digitales para la innovación social: un reconocimiento empírico sobre los nuevos habilitadores. J Technol Manage Innov. 2016;11(4):22–28. doi: 10.4067/S0718-27242016000400004 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-27242016000400004

29. Majó J, Moya D, Vall-llosera L. Impacto de las redes sociales en los ingresos de los hoteles en Colombia, Ecuador y Perú. Rev Fac Ciencias Económicas. 2017;26(1):147–162. doi: 10.18359/RFCE.3143 DOI: https://doi.org/10.18359/rfce.3143

30. Marta Magadan Diaz, Jesus Rivas Garcia. Las editoriales españolas en las redes sociales: presencia, actividad y compromiso. Rev Comunicación. 2020;19(1):149–170. doi: 10.26441/RC19.1-2020-A9 DOI: https://doi.org/10.26441/RC19.1-2020-A9

31. Martínez-Sala AM, Quiles-Soler MC, Monserrat-Gauchi J. Responsabilidad Social Empresarial en la industria restaurantera y de comida rápida: un estudio de comunicación sobre alimentación saludable a través de las redes sociales. Interface - Comunicação, Saúde, Educação. 2021;25. doi: 10.1590/INTERFACE.200428 DOI: https://doi.org/10.1590/interface.200428

32. Meneses Martínez S, Tobón Tobón S, Gonzales-Sánchez AC, López-Quesada G, Romero-Carazas R. Training projects, Virtual Education and Pandemic by COVID-19: from opportunity analysis to strategic decision making. Data and Metadata 2022;1. https://doi.org/10.56294/dm202278. DOI: https://doi.org/10.56294/dm202278

33. Miguel Ángel Sánchez Jiménez, María Teresa Fernández Alles, Juan José Mier-Terán Franco. El uso y la importancia de las redes sociales en el sector hotelero desde la perspectiva de los responsables de su gestión. Rev Investigaciones Turísticas. 2020;20:50–78. doi: 10.14198/INTURI2020.20.03 DOI: https://doi.org/10.14198/INTURI2020.20.03

34. Noreña A, Alacaraz N, Rojas J, Rebolledo D. Adaptabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cualitativa. Aquichan. 2012;12(3):263-274. Disponible en: https://bit.ly/3oYe9iR DOI: https://doi.org/10.5294/aqui.2012.12.3.5

35. Olalla GEV, Fiorini ERB, Romero-Carazas R, Katiuzca B. Detection of Elephantiasis patients using Image processing and Classification methods. Journal of Pharmaceutical Negative Results 2022;13:789-95. https://doi.org/10.47750/pnr.2022.13.03.119.

36. Olaya HDA, Atocha MRÁ, Ruiz GEZ, Claudio BAM. Empowerment as a driver of job performance: evidence from the literature and theoretical perspectives. Health Leadership and Quality of Life 2022;1:11-11. https://doi.org/10.56294/hl202211. DOI: https://doi.org/10.56294/hl202211

37. Pamela Monserrath Ocaña Echeverría, Teresa Milena Freire Aillón. IMPACTO DE LA GESTIÓN DE REDES SOCIALES EN LOS NEGOCIOS GASTRONÓMICOS. SciELO. Disponible en: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/2556/version/2705

38. Perdigon Llanes R, Viltres Sala H, Madrigal Leiva IR. Estrategias de comercio electrónico y marketing digital para pequeñas y medianas empresas. Scielo. 2018;12(3):192–208. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2227-18992018000300014&lng=es&nrm=iso

39. Ramos EEA, Veliz AXL, Ruiz GEZ, Claudio BAM. Multidimensional approach to service quality and user satisfaction in the context of health care. Health Leadership and Quality of Life 2022;1:13-13. https://doi.org/10.56294/hl202213. DOI: https://doi.org/10.56294/hl202213

40. Rapp A, Beitelspacher LS, Grewal D, Hughes DE. Comprender los efectos de las redes sociales en las interacciones entre vendedores, minoristas y consumidores. Rev Acad Ciencias del Marketing. 2013;41:547–566. doi: 10.1007/s11747-013-0326-9 DOI: https://doi.org/10.1007/s11747-013-0326-9

41. Ribeiro MA, Valentim MLP, Júnior OF de A. Informação e o acesso ao ensino superior público por cidadãos excluídos. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação 2022;27:1-16. https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e83994. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e83994

42. Rita Monteiro Mourao. La Dirección de Comunicación de 5 Empresas consideradas las mejores para trabajar en Portugal: El caso de “Facebook” y “Linkedin.” Disponible en: http://www.scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622018000200014&lang=es

43. Romero-Carazas R, Mora-Barajas JG, Villanueva-Batallanos M, Bernedo-Moreira DH, Romero IA, Ruiz Rodríguez MJ, et al. Information management in the area of occupational health and safety for the prevention of occupational accidents in companies. Data and Metadata 2022;1. https://doi.org/10.56294/dm202270. DOI: https://doi.org/10.56294/dm202270

44. Romero-Carazas R, Román-Mireles A, Quiroz-Quesada T, Mora-Barajas JG, Olortegui-Cristóbal YZ, Sánchez-Ramírez SV, et al. LinkedIn chatbot and advertising growth of the professional profile in administration. Data and Metadata 2022;1. https://doi.org/10.56294/dm202250. DOI: https://doi.org/10.56294/dm202250

45. Sampieri H, Torres CPM. Metodología De La Investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (1a ed.). McGraw-Hill. 2018.

46. Santa Palella Stracuzzi, Feliberto Martins Pestaña. Metodologia de la Investigacion Cuantitativa. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Disponible en: https://710b3dc7-1caf-46dd-90fea4ac4cf8d223.filesusr.com/ugd/637fff_bd4f5c75c2ae422995d35d20fd194fa5.pdf

47. Souza GS de, Sabbag DMA, Achilles D. Informação e resistência na era da sociedade da transparência: a reconstrução do ethos democrático enquanto espaço de liberdade. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação 2022;27:1-20. https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e84166. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e84166

48. Suárez-Rico YM, Gómez-Villegas M, García-Benau MA. Explorando Twitter para la divulgación de RSE: Influencia del CEO y las características de la empresa en las empresas latinoamericanas. Sustainability. 2018;10:2617. doi: 10.3390/SU10082617 DOI: https://doi.org/10.3390/su10082617

49. Tello Pérez PE, Pineda González LF. Análisis del comercio electrónico en Ecuador. 2018. Disponible en: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/2476

50. Turban E, Bolloju N, Liang T. Redes sociales empresariales: oportunidades, adopción y mitigación de riesgos. Rev Comput Organizacional Comercio Electrónico. 2011;21(3):202-220. DOI: https://doi.org/10.1080/10919392.2011.590109

51. Valle CFD, Grisel SN, Daniel HR, Martin MV. Perception of mobbing among nurses in the on-call sector. Health Leadership and Quality of Life 2022;1:8-8. https://doi.org/10.56294/hl20228. DOI: https://doi.org/10.56294/hl20228

52. Vicedo Tomey A, González-Argote J. In defense of our editorial identity. Revista Cubana de Educacion Medica Superior 2017;31.

Downloads

Published

2022-10-25

How to Cite

1.
Galindo-Inga I, Diaz-Medina C, Meneses-Claudio B, Zarate-Ruiz G. Social networks in business development in the MSEs of Lurigancho-Chosica in 2022. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2022 Oct. 25 [cited 2025 May 9];1:370. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/97