Neurolinguistic channels: an important tool in the teaching-learning process in the Clinical Propedeutics and Medical Semiology course

Authors

  • Libertad E. Valdés Izquierdo Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Hospital Docente Clínico-Quirúrgico “Dr. Miguel Enríquez”. La Habana, Cuba Author https://orcid.org/0000-0002-2025-7749
  • Ana Claribel Herrera Wainshtok Hospital Clínico Quirúrgico "10 de Octubre".La Habana, Cuba Author https://orcid.org/0000-0002-2025-7749
  • Lisbel Garzón Cutiño Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Hospital Docente Clínico-Quirúrgico “Dr. Miguel Enríquez”. La Habana, Cuba Author
  • Norberto Valcárcel Izquierdo Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Hospital Docente Clínico-Quirúrgico “Dr. Miguel Enríquez”. La Habana, Cuba Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf2024555

Keywords:

Neurolinguistic Channels, Medical Education, Propaedeutics, Semiology

Abstract

Introduction: the ways in which we perceive, store, and encode information in our minds are known as neurolinguistic channels: visual, auditory, and kinesthetic. The learning style can be developed through teaching-learning strategies and one way to do this is to build on the student's neurolinguistic channel.

Objective: to identify the neurolinguistic channel of students and teachers. Correlate the neurolinguistic channels of students and teachers. Correlate the neurolinguistic channels of students and teachers with the results of the test question.

Method: an observational, analytical, and cross-sectional study was carried out with an intentional universe of 61 students of the 5th semester of the Medicine career in the subject Clinical Propaedeutics and Medical Semiology and 3 professors of the Faculty of Medical Sciences "Miguel Enríquez". Data analysis was performed descriptively, qualitative variables were expressed in numbers and percentage, and non-parametric chi-square statistics were performed.

Results: it was observed that in cases where the student-teacher channels coincided, 51,3 % of the students obtained grades between 4 and 5 points; whereas when the channels didn't agree, 73,7 % of the students obtained a grade of 2. The comparison shows a trend towards statistical significance (Χ2=3,31; p=0,1915).

Conclusions: the auditory canal predominated in the students. A tendency towards better academic results was evidenced when there is convergence between the neurolinguistic channels of the teacher and the student

References

1. Clèries X. La esencia de la comunicación en educación médica. Educ. méd. [Internet]. 2010; 13(1): 25-31.

2. Vega Hurtado, C. Importancia de las estrategias de comunicación entre médico y paciente. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social. 2020; 58(2) 197-201.

3. Bravo-López G, Jurado-Ronquillo M, Tejera-Concepción J. La comunicación médico paciente desde el inicio del proceso de formación. Revista Cubana de Medicina Militar [Internet]. 2019; 48 (2) Sup

4. Roque Herrera Y, Tenelanda Lopez D, Basantes Moscoso D, Erazo Parra J. Teorías y modelos sobre los estilos de aprendizaje desde una visión holística. Edumecentro. 2023; 15 (1)

5. Marambio, Juan, et al. Estilo de aprendizaje según vía de ingreso de información en residentes de programas de postítulo en otorrinolaringología. Revista de otorrinolaringología y cirugía de cabeza y cuello. 2019; 79(4): 404-413.

6. Reyes, L., Céspedes, G., Molina, J. Tipos de aprendizaje y tendencia según modelo VAK. TIA. 2017; 5(2), pp. 237-242.

7. Rizo-Rodríguez R, Figueredo A, Rodríguez-Fernández Z. La conferencia como forma de organización del proceso de enseñanza aprendizaje en la educación médica superior. Educación Médica Superior. 2017; 32 (2)

8. Gamboa Mora, M C; Briceño Martínez, J J; Camacho González, J P. Caracterización de estilos de aprendizaje y canales de percepción de estudiantes universitarios. 2015; 31 (3) 509-527.

9. de Melo, Nathália Prado, and Laís Alves de Souza Bonilha. Estilo de aprendizaje en la formación académica en la carrera de Medicina. Cuadernos de Educación, Salud y Fisioterapia. 2019; 6 (12)

10. Almaguer Mederos, Luis E., et al. Estilos de aprendizaje de preferencia entre estudiantes de Medicina en La Gambia. Educación Médica Superior. 2019; 33 (4)

11. Salas Asencios, Rámses. Influencia de los estilos de aprendizaje y los hábitos de estudios en el rendimiento de los estudiantes de genética de la facultad de medicina de la Universidad Científica del Sur. Tesis de maestría, Universidad Científica del Sur. 2013.

12. Tirado Silva, A., & Trujillo Neciosup, M. E. Los estilos de aprendizaje y el rendimiento académico de los internos de medicina del Hospital Regional Docente de Trujillo, Perú. Revista Médica Vallejiana. 2020; 9(1): 24–30. https://doi.org/10.18050/revistamedicavallejiana.v9i1.2467

13. Ponce de León-Castañeda M.E., Varela-Ruiz M., Lozano-Sánchez J.R., Ortiz-Montalvo A., Ponce-Rosas R.E. Perfil de preferencias de aprendizaje de alumnos y profesores de medicina: Elemento a considerar en la enseñanza. Educ. méd. 2010; 13(1): 33-39

Downloads

Published

2024-04-25

How to Cite

1.
Valdés Izquierdo LE, Herrera Wainshtok AC, Garzón Cutiño L, Valcárcel Izquierdo N. Neurolinguistic channels: an important tool in the teaching-learning process in the Clinical Propedeutics and Medical Semiology course. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2024 Apr. 25 [cited 2024 Nov. 21];3:555. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/1105