Transversal integration methodology for the development of productive didacticprojects in technical education
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2024.1153Keywords:
Methodology, transversal integration, didactic projects, technical education, InnovationAbstract
The present study deals with the importance of the transversal integration methodology in the educational process, specifically in the development of productive didactic projects in the technical baccalaureate in the professional figure of agricultural production. The methodology used was quantitative positivist of a descriptive type and non-experimental design. The population was represented by 9 technical teachers and 28 first-year students of said high school. Regarding data collection, a questionnaire with a Likert-type scale was used. The results of this research demonstrate that teachers and students value the methodology of productive didactic projects, but ota ll projects are interdisciplinary. It is concluded that productive didactic projects are not evaluated by teachers and students value this methodology.
References
Cárdenas González, V. G., Brito Rivera, H., & Silva Silva, M. (2024). Creencias y concepciones docentes sobre aprender a aprender en preescolar: una aproximación sociocultural. CPU - e Revista de Investigación Educativa, 1 - 27. doi:DOI: 10.25009/cpue.v0i38.2859
Yacca Poma, H. (2023). Organización escolar en desempeño docente en institución educativa de Ayacucho. Revista Educación, 38 - 46. Obtenido de file:///C:/Users/balva/Downloads/Dialnet-LaOrganizacionEscolarEnDesempenoDocenteEnInstituci-9257217.pdf
Aparicio López, J. L., Rodríguez Alviso, C., & Beltrán Rosas, J. (2014). METODOLOGÍA PARA LA TRANSVERSALIDAD DEL EJE MEDIO AMBIENTE. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 3(6). Obtenido de file:///C:/Users/balva/Downloads/Dialnet-MetodologiaParaLaTransversalidadDelEjeMedioAmbient-5055987.pdf
Botero Chica, C. A. (2006). Los ejes transversales como instrumento pedagógico para la formación en valores. Politécnica(3), 49-59. Obtenido de https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/pol/article/view/58
Brun Carrasco, L. (2022). LA ECONOMÍA DIGITAL: CAMBIOS EN LA PRODUCCIÓN, LA DISTRIBUCIÓN Y EL CONSUMO Y RETOS PARA LA LEGISLACIÓN. PLATAFORMAS DIGITALES: REGULACIÓN Y COMPETENCIA. Obtenido de https://revistasice.com/index.php/ICE/article/view/7376/7433
Campbell, D., & Stanley, J. (1963). Diseños experimentales y cuasi-experimentales. Amorrortu.
Canto de Gante, Á., Sosa, W., Bautista, J., Escobar, J., & Santillan , A. (2020). Escala de Likert: Una alternativa para elaborar e interpretar un. Revista de la Alta Tecnología y Sociedad, 12(1).
Carriazo Díaz, C., Pérez Reyes, M., & Gaviria Bustamante, K. (2020). Planificación educativa como herramienta fundamental para una educación con calidad. Utopía y praxis Latinoamérica, 25, 87 - 94. doi:https://doi.org/10.5281/zenodo.3907048
Coronel, C. (2023). Las variables y su operacionalización. Revista archivo meédico de Camagüey, 27. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552023000100002&lng=es&tlng=es.
Cres, & Creswell, J. (2014). Research Design. Qualitative, quantitative and mixed methods approaches.
Espinoza, M. (2020). Habilidades blandas en la educación y la empresa: Mapeo Sistemático. Revista cientifica UISRAEL, 7(2). doi:https://doi.org/10.35290/rcui.v7n2.2020.245
Fernández-Cabezas, M. (2017). Aprendizaje basado en proyectos en el ámbito universitario: una experiencia de innovación metodológica en educación. INFAD, 2(1). doi:https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.939
Fortea Bagán, M. Á. (2019). Metodologías didácticas para la enseñanaza/aprendizaje de competencias. doi:DOI: http://dx.doi.org/10.6035/MDU1
Garbanzo, G. (2016). Desarrollo organizacional y los procesos de cambio en las instituciones educativas, un reto de la gestión de la educación. Revista EDucación, 67-87. doi:DOI: http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v40i1.22534
González Pérez, L., Glasserman Morales, L., Ramírez Montoya, M., & García-Peñalvo, F. (2017). Repositorios como soportes para diseminar experiencias de innovación. Innovación Educativa, 259-272. Obtenido de https://www.researchgate.net/profile/Francisco-Garcia-Penalvo/publication/328890821_Repositorios_como_soportes_para_diseminar_experiencias_de_innovacion_educativa/links/5c19f681299bf12be38a5b43/Repositorios-como-soportes-para-diseminar-experiencias-de-inn
Guayasamín , M. (2023). Análisis de Habilidades Duras y Blandas en los Procesos de Reclutamiento y Selección. Universidad Indoamericana, 1-24. Obtenido de chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://repositorio.uti.edu.ec/bitstream/123456789/6337/1/GUAYASAM%C3%8DN%20SARZOSA%20MIGUEL%20ANDR%C3%89S.pdf
Vygotsky, L. (1978). Mind in Society: Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press. doi:https://doi.org/10.2307/j.ctvjf9vz4
Yus, R. (1996). Temas transversales: Hacia una nueva escuela. Barcelona: Graó.
Zambrano Briones , M., Hernández Díaz, A., & Mendoza Bravo, K. (2022). EL APRENDIZAJE BASADO EN PROYECTOS COMO ESTRATEGIA DIDÁCTICA. Conrado, 18(84). Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442022000100172&script=sci_arttext
Duque, O., & E. J. (2005). Revisión del concepto de calidad del servicio y sus modelos de medición*. Innovar, pp.64-80.
Murillo Aguilar, O. (2018). Analisis Existencial del Rol Docente en el Manejo de la Disciplina en el Aula y el Centro Educativo. Actual .Investig.
Rodríguez Medina, , G., ; Balestrini Atencio, S., Balestrini Atencio, S., Meleán Romero, R., & Rodríguez Castro, B. (2002). Análisis estratégico del proceso productivo. Ciencias sociales, 135-156.
Castro, B. (2002). Análisis estratégico del proceso productivo. Ciencias sociales, 135-156.
Herrera, C. D. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Universum. Revista general de información y documentación, 28(1), 119-142. Linares-Cordero, M., Martínez-Díaz, P., & Páez-Castillo, R. (2015). Problemas de la investigación educativa en la Universidad de Ciencias Médicas. Realidades y retos. Invest Medicoquir, 7(1), 120-35.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marjorie Juvitza Noteno Coquinche, Paul Fernando Once Viri, Eugenio Vicente Ordoñez Chalan, Beatriz Lourdes Alvarado León (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.