Development and territory branding: loyalty of the worldview of cities to create cultural exchange and recognition of identity
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2023140Keywords:
Development, Territorial Development, Territory Brand, Cultural Exchange, IdentityAbstract
The general objective of the research is to analyze the development and territory brand: fidelization of the worldview of cities to create cultural exchange and recognition of identity. In this sense, the historical journey of Local Development is described from the economic-dominant thought and its relationship with Marketing, from a critical, inductive-descriptive methodology. One of the outstanding features of the late 20th century is the emergence of the spatial dimension as a fundamental referent of the economy and politics, both nationally and globally. In this sense, spatial variables are increasingly determinant with the location of production, trade flows and sociopolitical aspects of development. Also in Latin America, as in the rest of the world, a new spatial logic is permeating economic, political and social processes, constituting a fundamental concern of Marketing management, aimed at achieving business objectives of the territories through Brand-Territory.
References
Aguilar-Barreto A, Bermúdez-Pirela J, Hernández Peña V, Yurley K. Educación, cultura y sociedad: oportunidades para la investigación. 2018. Disponible en: https://bonga.unisimon.edu.co/handle/20.500.12442/3652
Álvarez RP, Formación superior basada en competencias, interdisciplinariedad y trabajo autónomo del estudiante. Revista iberoamericana de educación. 2004; 8: 1-33.
Barrera MF. Modelos Epistémicos en Investigación y educación. Quirón; 2008.
Cárdenas-Oliveros JA, Rodriguez-Borges CG, Pérez-Rodríguez JA, Valencia-Zambrano XH. Desarrollo del pensamiento crítico: Metodología para fomentar el aprendizaje en ingeniería. Revista De Ciencias Sociales. 2002, 28(4): 512-530. Disponible en: https://doi.org/10.31876/rcs.v28i4.39145
Carvajal Y. Interdisciplinariedad: desafío para la educación superior y la investigación, Luna Azul. 2010; (31): 156-169 (2010).
CIIEES. Libro Memorias I Congreso Internacional de Investigación Multidisciplinaria. 2022. Disponible en: https://zenodo.org/record/7308466#.Y5SY9nbMK3A
Contreras-Velásquez J C. Wilches-Duran S Y, Graterol-Rivas M E, Bautista-Sandoval M J. Educación Superior y la Formación en Emprendimiento Interdisciplinario: Un Caso de Estudio Revista Formación universitaria. 2017. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000300003
Jiménez-Bucarey C, Araya-Castillo L, Rojas-Vallejos J. Personalidad de marca como área de investigación en Educación Superior/ Brand personality as a research area in Higher Education. Revista De Ciencias Sociales. 2020; 26(4): 394-418. Disponible en: https://doi.org/10.31876/rcs.v26i4.34670
Martínez M. Epistemología y metodología cualitativa en las ciencias sociales. México: Trillas. 2008.
Martínez A, Ríos F. Los Conceptos de Conocimiento, Epistemología y Paradigma, como Base Diferencial en la Orientación Metodológica del Trabajo de Grado Cinta moebio. 2006; 25: 111-121. Disponible en: www.moebio.uchile.cl/25/martinez.htm
Morin E. Sobre la interdisciplinariedad. Publicaciones Icesi. 2010; (62): 11-17.
Morín E. Introducción al Pensamiento Complejo. 4ª reimpresión. Barcelona: Gedisa. 2011.
Rincon Soto I. Torres Yarzagaray O. Epistemologia del pensamiento económico en la teoría liberal monetarista. Revista Contribuciones a la Economía. 2013. www.eumed.net/ce/2013/monetarismo.html
Rincon Soto I, Yarzagaray Ó T. Epistemología económica del pensamiento neokeynesiano. Revista Contribuciones a la Economía. 2013. Disponible en: https://www.semanticscholar.org/paper/Epistemolog%C3%ADa-econ%C3%B3mica-del-pensamiento-Soto-Yarzagaray/dac5390b3d5599405e769e719b6412bc42430b4c
Rincon Soto, I B, Yarzagaray Ó T. Abordaje epistemológico del pensamiento económico (I). Revista interdisciplinar. 2014; 17(Primavera):133-153. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/371375
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Modesto Eloi Graterol Rivas (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.