Perceptions of rural families and the incidence of an intervention based on routines (IBR). Manabi, Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2023142Keywords:
Family, Disability, Family Empowerment, Routines, Child DevelopmentAbstract
This paper exposes the results of a qualitative investigation that investigates the Perceptions of Rural Families and the incidence of a Routine Based Intervention (IBR) in their empowerment and in the development of their children with disabilities in a rural environment in Manabí. Routine Based Intervention has been selected as an intervention strategy because studies on the subject indicate its effectiveness in empowering families, who acquire the knowledge and skills necessary in the care of their children with disabilities as well as more skills to administer their own needs, consequently individual and family well-being is promoted. A case study with mixed design of descriptive scope was developed. The objective of this work was to analyze, through the IBR model, how the empowerment of participating families affects, as well as the development of their children. The results obtained reveal that the families participating after the intervention have developed skills and competencies that have favored positively in the care and development of their children with disabilities, taking advantage of the daily routines that are provided by their families and other caregivers.
References
Aguilar Sonia B J. La Triangulación de Datos como Estrategia en Investigación Educativa. Revista de Medios y Educaciòn. 2015; 297.
Benavides M. O.-r. Métodos en investigación cualitativa; triangulación. Revista colombiana de psiquiatría. 2005; 34(1); 118-124.
Calero J. La “primera noticia” en familias que reciben un hijo con discapacidad o problemas en el desarrollo. Algunas estrategias de afrontamiento. EDETANIA, 2012; 41: 45,56.
Cañadas M. La Familia, Principal Protagonista de los Centros de Desarrollo Infantil y Atención Temprana. EDETANIA. 2012; 41.
CONADIS. Google Académico. 2018. Disponible en: https://www.consejodiscapacidades.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2018/03/index.htl
Dalmau M B. Cómo implementar el modelo centrado en la familia en la intervención temprana. Anales de Psicología. 2017.
Fabián Á. La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gazeta de Antropologia. 2012; (28/1). Disponible en: http://hdl.handle.net/10481/20644
Fernández R S. Relación entre empoderamiento familiar y calidad de los servicios de atención temprana; 2017.
Fernández S M. Relación entre empoderamiento familiar y calidad de los servicios de atención. Revista de Estudios e investigación en Psicologia y Educación; 2017.
Garcia-Sánchez F A. Atención Temprana centrada en la Familia. Revista Siglo Cero. 2014.
Gat G. La realidad actual de la Atencion Temprana en España. Federación Estatal de asociaciones de Profesionales de Atención Temprana. 2011.
Giné C G. Trabajar con las familias en atención temprana. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado. 2009; 23(2): 95-113.
Guevara Y P. Psicologia conductual. Avances en educación especial. Universidad Nacional Autónoma de México, FES Iztacala. 2001.
Guzmán Rodríguez JS, Rincon Soto IB, Sanchez Leon NS. Saberes ancestrales y proyectos pedagógicos con los estudiantes de la etnia Pijao, Coyaima Tolima. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 6 de diciembre de 2022 [citado 15 de abril de 2023]; 2:150. Disponible en: https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/150
Hernandez F. Metodologia de la Investigación, 5ta Edición; 2010.
INEC. Instituto Nacional de Estadisticas y Censo. 2018.
Kerac M C. Impact of disability on survival from severe acute malnutrition in a developing country setting- a longitudinal cohort study. Archives of Disease in Childhood. 2012; 97(Suppl 1): A43-A44.
McWilliam R. Metanoia en Atención Temprana. Transformación a un Enfoque Centrado en la Familia. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 2010; 133-153.
McWilliam R. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva “Metanoia en Atención Temprana transformación a un Enfoque Centrado en la Familia”, 2016; 133-153.
MIES. (2018). Disponible en: https://www.inclusion.gob.ec/ministro
OMS. Organización Mundial de la Salud. 2013. P.12.
Silva C L. Empoderamiento: Proceso, Nivel y Contexto. Scielo, 2004; 29-39.
Tinajero A &. Cuba and Early Human Development-The Brain and Human Development. Report prepared for the Van Leer Foundation. 2011.
Trivette, C. C. (2010). Influences of Family-systems intervention practices on parent-child interactions and child development.Topics in Early Childhood Special Education, 30(1),3-19. 3-19.
UNICEF. Estado Mundial de la Infancia 2013 Niños y Niñas con Discapacidad. 2013.
Vasilachis I. Los fundamentos ontológicos y epistemológicos de la investigación cualitativa. In Forum:Qualitative Social Research. 2009; 10(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 María Patiño López (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.