Quantitative reasoning in high school students in Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf2023196

Keywords:

Quantitative Reasoning, Students, Secondary Education, Meaningful Learning, Pedagogical Practice

Abstract

The present study aimed to analyze the process of development of quantitative reasoning in high school students from Peru. A literature review study was applied through a content analysis, performing a search in the databases a) SciELO, b) Dialnet, c) Latindex and d) Google Academic, using as keywords: a) quantitative reasoning b) secondary education students, c) quantitative literacy, d) pedagogical practice, e) teaching/learning and selecting through a sampling based on the following criteria: a) original scientific articles or review, b) publications in Spanish or English, c) time period between the first and the second year of the study. 2016-2022, d) undergraduate these included in institutional repositories and e) citable documents, allowing to discriminate a total of 15 articles to be reviewed. The analysis of the texts made it possible to identify three categories of analysis a) Quantitative reasoning opening paths for the development of systematic thinking, b) Language and literature essential elements for the development of quantitative reasoning and c) The role of Information and Communication Technologies (TIC) in the development of quantitative reasoning, concluding that quantitative reasoning helps students to learn to properly use and evaluate quantitative information and build arguments.

References

Álvarez M. Desarrollo de la competencia comunicativa en el componente numérico variacional: una estrategia para afianzar el razonamiento cuantitativo. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Colombia]; 2020. Disponible en: https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/80819

Astaíza Martinez A F, Tafur Osorio M, Viasus Rodríguez J. (2022). Tres estrategias de enseñanza para un curso de pensamiento sistémico: Experiencia de un laboratorio de aprendizaje y experimentación pedagógica. Revista de Estudios y Experiencias En Educación. 2022; 21(45): 460–474. Disponible en: https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.024

Barboza A. Pensamiento Crítico y Razonamiento Cuantitativo en Estudiantes de Secundaria de la Institución Educativa Mariscal Andrés A. Cáceres. UGEL N° 05 San Juan de Lurigancho. 2019. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle]; 2021. Disponible en: https://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14039/5179/Ana%20Mar%c3%ada%20BABOZA%20VEGA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Borda M, Latorre G. La gamificación mediada por TICs para fortalecer el razonamiento cuantitativo de los estudiantes de grado tercero de primaria del Colegio Gimnasio Moderno de Neiva. [Tesis de Maestría, Fundación Universitaria Los Libertadores]; 2021. Disponible en: https://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/4662?show=full

Carvajal Sánchez J. Universidad y globalización: cambios y desafíos. Praxis & Saber. 2017; 8(18): 113–131. Disponible en: https://doi.org/10.19053/22160159.v8.n18.2017.7248

Cervantes Campo G, Jiménez Blanco G, Martínez Solano R. Razonamiento Cuantitativo, Lenguaje y Matemáticas. Zona Próxima. 2022; 36: 76–92. Disponible en: https://doi.org/10.14482/zp.36.510.71

Espeleta A, Valverde M. Propuesta curricular para el fortalecimiento de habilidades para la vida en estudiantes de secundaria. Revista Innovaciones Educativas. 2020; 22(33): 75–87. Disponible en: http://dx.doi.org/10.22458/ie.v22i33.3002

Espinoza J. La resolución y planteamiento de problemas como estrategia metodológica en clases de matemática. Atenas. 2017; 3(39): 64–79. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/4780/478055149005/478055149005.pdf

Granda J, García F, Callol L. Importancia de las palabras clave en las búsquedas bibliográficas. Revista Española de Salud Pública. 2003; 77(6): 765–767. Disponible en: https://doi.org/10.1590/S1135-57272003000600010

Herbas B, Rocha E. Metodología científica para la realización de investigaciones de mercado e investigaciones sociales cuantitativas. Perspectivas. 2018; 42: 123–160. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1994-37332018000200006&lng=es&nrm=iso

Infante W. Desarrollo y mejora de la capacidad de razonamiento en la solución de problemas matemáticos, a partir de la incorporación de las TIC, en los estudiantes de grado quinto de la IED Tenerife Granada Sur. [Tesis de maestría, Universidad de La Sabana]; 2016. Disponible en: https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/10818/30149/Wilson%20Jos%c3%a9%20Infante%20Mart%c3%adnez%20%28Tesis%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mendoza S, Ramírez P, Serpa A. Errores y dificultades vinculadas al razonamiento cuantitativo entre estudiantes de nuevo ingreso en la carrera de ingeniería. Revista Boletín Redice. 2021; 10(11): 379–399. Disponible en: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i11.1545

Moreira Sánchez P. El aprendizaje significativo y su rol en el desarrollo social y cognitivo de los adolescentes. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales. 2019; 4(2): 1–12. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8272678

Muñoz-Muñoz Á E, Ocaña de Castro M. Uso de estrategias metacognitivas para la comprensión textual. Cuadernos de Lingüística Hispánica. 2017; 29: 223–244. Disponible en: https://doi.org/10.19053/0121053X.n29.2017.5865

Núñez-Lira, L. A, Gallardo Lucas, D. M, Aliaga-Pacore, A. A, & Diaz-Dumont, J. R. (2020). Estrategias didácticas en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de educación básica. Eleuthera, 22(2), 31–50. Disponible en: https://doi.org/10.17151/eleu.2020.22.2.3

Ortiz Armero, G. (2022). Potenciando el razonamiento cuantitativo un hecho de interés para el futuro de los educandos. [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional Abierta y a Distancia]. Disponible en: https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/48829/gfortiza.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Rahim U, Ibrahim N, Solihatin E, Siang J, Lagunsiang J. The Effect of Open-Ended Learning Approaches and Thinking Patterns on Students’ Learning Outcomes in Mathematics. International Journal of Innovation, Creativity and Change. 2020; 11(1): 561–580. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/340884171_The_Effect_of_Open-Ended_Learning_Approaches_and_Thinking_Patterns_on_Students%27_Learning_Outcomes_in_Mathematics

Ricra Mayorca J M. Aplicación de metodologías cooperativas usando las TIC para el desarrollo del razonamiento cuantitativo. Encuentro Educativo. 2022; 2: 75–84. Disponible en: https://www.aulavirtualusmp.pe/ojs/index.php/encuentroeducativo/article/viewFile/2274/2729

Salvatierra Melgar A, Gallarday Morales S A, Ocaña-Fernández Y, Palacios Garay de Rodríguez J P. Caracterización de las habilidades del razonamiento matemático en niños con TDAH. Propósitos y Representaciones. 2019; 7(1): 165–184. Disponible en: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.273

Sobrido Prieto M, Rumbo-Prieto J. La revisión sistemática: pluralidad de enfoques y metodologías. Enfermería Clínica. 2018; 28(6): 387–393. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2018.08.008

Soto R, Noboru D. Análisis de las dificultades que presentan los estudiantes universitarios en matemática básica. Apuntes Universitarios. Revista de Investigación. 2019; 9(2): 1–16. Disponible en: https://doi.org/10.17162/au.v10i2.433

Vera Rodríguez E R. Razonamiento cuantitativo y estilos de aprendizaje en alumnos ingresantes a la Universidad Nacional Agraria La Molina. Anales Científicos. 2020; 81(1): 71–81. Disponible en: https://doi.org/10.21704/ac.v81i1.1572

Villamizar Jaimes A E, Palta Velasco E, Erazo Ibarra A D, Pachajoa Rodríguez E A. Estrategia didáctica basada en pensamiento computacional y mediada por TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje desde el razonamiento cuantitativo en la educación secundaria. [Tesis de Maestría, Tecnológico de Antioquía Instituto Universitario]; 2021. Disponible en: https://dspace.tdea.edu.co/bitstream/handle/tdea/1403/Sintesis%20Pensamiento%20computacional.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Downloads

Published

2023-05-07

How to Cite

1.
Romero-Carazas R, Villacorta Guzmán JR, Rincón Soto IB. Quantitative reasoning in high school students in Peru. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2023 May 7 [cited 2025 Apr. 19];2:196. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/153