Projects and marketing to generate innovative learning and business processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf2023199

Keywords:

Projects, Marketing, Innovation, Business, Learning Processes

Abstract

The objective of this research is to develop innovative proposals through projects in the subject of marketing allowing to have two approaches, the first is linked to the practical learning of students and the second in generating innovative processes in the commercial system of business. The methodology used in this research is descriptive with a bibliographic, qualitative and quantitative approach, in this study 25 students of the Marketing subject of the Higher Technology in Administration career of the Instituto Superior Universitario Bolivariano de Tecnología participated, 6 teams worked and 6 businesses were selected, instruments such as the interview and the survey were used, which was applied to 1297 consumers and potential clients, satisfactory results were obtained for the businesses,  In the results obtained at the educational level, students were able to apply theoretical and practical knowledge to contribute to the commercial development of the selected businesses. The methodology used is significant to contribute to the innovation and learning of students, allowing them to develop business strategies for the creation of products and/or services.

References

Abedian M, Amindoust A, Maddahi R, Jouzdani J. “Un enfoque de teoría de juegos para seleccionar estrategias de mezcla de marketing”, Journal of Advances in Management Research. 2022; 19(1).139-158. Disponible en: https://doi.org/10.1108/JAMR-10-2020-0264

Al-Mashari M A. Implementing ERP through SAP R/3: A Process Change Management (PCM) Perspective. Journal of King Saud University - Computer and Information Sciences. 2002; 14, 25–38. Disponible en: https://doi.org/10.1016/S1319-1578(02)80002-7

Altay, BC, Okumuş, A. & Adıgüzel Mercangöz, B. (2022). Un enfoque inteligente para analizar los impactos de la pandemia de COVID-19 en los elementos de la mezcla de marketing (7P) del servicio de entrega de comestibles a pedido. Inteligencia compleja. sist. 8, 129–140. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s40747-021-00358-1

Armijos-Delgado N M. Marketing Digital: una herramienta para potenciar y promocionar las Mypimes en el ámbito internacional. INNOVA Research Journal. 2019; 4(1). https://doi.org/10.33890/innova.v4.n1.2019.764

Cabrera M. Impacto del uso de las redes sociales como estrategia de marketing en las ventas de sociedad predial y mercantil Milatex S.A. (Tesis de pregrado). Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. 2018. Disponible en: http://repositorio.ucsg.edu.ec/bitstream/3317/11703/1/T-UCSG-POS-MAE-201.pdf

Chávez P. Mejora de la experiencia de usuario de sistema ERP SAP con la plataforma y aplicaciones basadas en el ERP SAP para la empresa Marion S.A. (Tesis de pregrado). 2022. Universidad de Lima. Disponible en: https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12724/16478/Chavez_Mejora-experiencia-sistema-ERP-SAP.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Dwivedi, Y. K, Ismagilova, E, Hughes, D. L, Carlson, J, Filieri, R, Jacobson, J, Jain, V, Karjaluoto, H, Kefi, H, Krishen, A. S, Kumar, V, Rahman, M. M, Raman, R, Rauschnabel, P. A, Rowley, J, Salo, J, Tran, G. A, & Wang, Y. (2021). Setting the future of digital and social media marketing research: Perspectives and research propositions. International Journal of Information Management, 59. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102168

Emerging Markets Group Company [EMIS]. SC IMPORT COSMETI’C SCIMPORT S.A. (ECUADOR). https://www.emis.com/php/company-profile/EC/Sc_Import_Cosmeti_C_Scimport_SA_es_5468997.html

Fernández Marcial, V. (2015). Marketing mix de servicios de información valor e importancia de la P de producto. Bibliotecas. Anales de Investigación. 2021; 11(4): 64-78. Disponible en: http://revistas.bnjm.cu/index.php/BAI/article/view/196

González-Ferriz F. Aprendizaje Basado en Proyectos en Formación Profesional: la aplicación de las nuevas tecnologías a la investigación de mercados en los ciclos de comercio y marketing. ENSAYOS. Revista de La Facultad de Educación de Albacete. 2021; 1(36). Disponible en: https://doi.org/10.18239/ensayos.v36i1.2653

Herrera E. Propuesta de mejoramiento del proceso de distribución de una empresa comercializadora de alimentos mediante el modelo Cross-docking. (Tesis de pregrado). Universidad Nacional Abierta y A Distancia; 2021. Disponible en: https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/43993/ejherreragPDF.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ley Orgánica de Educación Superior [LOES]. (2018). Atr. 8 fines de la educación superior. Disponible en: https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/LOES.pdf

Lino J, Bermúdez P. Marketing integral para la empresa perfumería BiBi´S en la ciudad de Guayaquil en el año 2019. (Tesis de pregrado). Universidad de Guayaquil]; 2019. Disponible en: http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/45842/1/2%20TESIS%20PERFUMERIA%20BIBIS.pdf

Muebles el Bosque. (2021). Descripción de la empresa. Disponible en: https://www.bosque.com.ec/institucional/quienes-somos

Ramírez Sobalvarro Y. La investigación de mercado una oportunidad para el aprendizaje en Mercadotecnia. Revista Multi-Ensayos. 2019; 5(9). Disponible en: https://doi.org/10.5377/multiensayos.v5i9.9434

Rincón V, Zorrilla P. Protocolo: Comparación del ABP y lección magistral activa para desarrollar la capacidad emprendedora en estudiantes universitarios del área de Marketing. Working Papers on Operations Management. 2017; 8(1): 1–8. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4995/wpom.v8i1.6470

Sá E, Farhangmehr M, Pinho J C, Dibb S. Marketing decisions and implementation process for entrepreneurial and managerial practices: a critical incident technique approach. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship. 2022; 24(2): 221–241. Disponible en: https://doi.org/10.1108/JRME-04-2021-0052

Tamayo A. La evolución de la tienda De Prati su impacto en el posicionamiento del mercado. Caso de estudio [Tesis de pregrado, Universidad Católica de Santiago de Guayaquil]. Repositorio de la Universidad Catolica de Santiago de Guayaquil; 2018. Disponible en: http://repositorio.ucsg.edu.ec/bitstream/3317/11475/3/T-UCSG-PRE-ESP-IAV-334.pdf

Toledo Morales P, Sánchez García J M. Aprendizaje basado en Proyectos: Una experiencia universitaria. Profesorado, Revista de Currículum y Formación Del Profesorado. 2018; 22(2). Disponible en: https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7733

Wichmann J R K, Uppal A, Sharma A, Dekimpe M G. A global perspective on the marketing mix across time and space. International Journal of Research in Marketing. 2022; 39(2): 502–521. Disponible en: https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2021.09.001

Yépez-Galarza G, Quimis-Izquierdo N, Sumba-Bustamante R. El marketing mix como estrategia de posicionamiento en las MIPYMES ecuatorianas. Polo del Conocimiento. 2021; 6(3): 2045-2069. Disponible en: http://dx.doi.org/10.23857/pc.v6i3.2492

Downloads

Published

2023-05-07

How to Cite

1.
Zambrano Verdesoto GJ, Beroska Rincón I. Projects and marketing to generate innovative learning and business processes. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2023 May 7 [cited 2025 Apr. 19];2:199. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/156