Citizen participation in making decisions with critical capacity formative
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2023203Keywords:
Citizen Responsibility, Surroundings, Decisions, Community ConscienceAbstract
The objective of the investigation is based on the analysis of citizen participation in decision-making with critical-formative capacity in any disciplinary context, from the perspective of transformation in citizen educational processes the methods applied were the qualitative and quantitative type of descriptive investigation based on citizen participation, the technique used was the survey, the instrument was validated its reliability from the alpha of Cronbach’s Alpha giving as a result 0,90. The diagnosis made it possible to verify that citizen participation in decision-making is of vital importance, because this leads to awareness of responsibility in public and community affairs, operating the acquisition of skills to which everyone contributes from their faculties and positive citizen attitudes , because of which to assume the different processes through which citizens seek to share common decisions exercising their democratic rights free of thought and without excluding any one, it is decided, every citizen has a right to influence public management, only as such is part of it of the good commonwealth, responding to the needs of the community and the surroundings.
References
Almeida E. Psicología social comunitaria, Puebla, Benemérita Universidad de Puebla; 1996.
Arango CA. La psicología comunitaria en Colombia. Sus paradigmas y consecuencias, trabajo presentado en el Congreso Iberoamericano de Psicología, Madrid; 1992.
Canto Chac M. Introducción a las políticas públicas, en Participación Ciudadana y Políticas Públicas en el Municipio. México: Movimiento Ciudadano por la Democracia, pp. 1–25; 2002.
Crespo JA. “Democracia real. Del idealismo cívico al civilismo racional”, en Metapolíca 2000; 5(18):38–49; 2000.
Foucault M. “¿Qué es un autor?”. Traducción: Corina Yturbe, en Dialéctica. Revista de la Escuela de Filosofía y Letras 1984, 16:51-82.
Freire P. Pedagogía del oprimido. Montevideo, Tierra Nueva. MÈxico, Siglo XXI Editores; 1985.
Gordon S. “Ciudadanía y derechos sociales. Una reflexión sobre México”. Revista Mexicana de Sociología; 2001; lxiii(3): 193–210.
Insunsa Vera E. El reto de confluencia. Los interfaces socio–estatales en el contexto de la transición política mexicana. México: Universidad Veracruzana; 2004.
Luján Ponce N, Zayas Ornelas L. “Sociedad civil y participación ciudadana: los contornos del debate contemporáneo. México: Instituto Electoral del Distrito Federal. (Documento); 2002.
Máiz R. Democracia participativa. Repensar la democracia como radicalización de la política. Metapolítica 2000; 5(18): 72–95.
Montero M. Fortalecimiento de la Ciudadanía y Transformación Social: Área de Encuentro entre la Psicología Política y la Psicología Comunitaria. Psykhe 2010; 19(2):51-63.
Montero M. Hacer para transformar: El método en la psicología comunitaria. Tramas sociales, 35. Editorial Paidós. España; 2006.
Velásquez C F, González R E. ¿Qué ha pasado con la participación ciudadana en Colombia? Bogotá: Fundación Corona; 2003.
Wiesenfeld E. “Lejos del equilibrio: comunidad, diversidad y complejidad”, en E. Wiesenfeld (coord.), El horizonte de la transformación. Acción y reflexión desde la psicología social comunitaria, Caracas, AVEPSO, fascículo. 1997; 8: 7-22.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lilia Moncerrate Villacis Zambrano, Víctor Manuel Román Vélez, José Leonardo Centeno Martinez, Vilma Estela Alcívar Vera (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.