Epistemological approaches in economics and education: transversal axes in science, technology, innovation and development
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2023215Keywords:
Interdisciplinary Educational Approach, Theory of Knowledge, Science, Technology, Innovation, DevelopmentAbstract
Show a reflection on economic and educational epistemological approaches, offers different perspectives on the creation and application of knowledge to improve human life, so it is important to understand the different ways in which knowledge generation can be approached and its application of policies and strategies in key areas such as science, technology, Innovation and development. In a global context, epistemology plays a fundamental role in defining the theoretical and methodological frameworks that underpin research and decision-making in these areas, approaches ensure that development is equitable, resilient and sustainable, with a positive impact. The role of the university is fundamental for the stimulation of innovative capacity, especially in the educational system in Latin America; characterized by inequality and segmentation in access to knowledge, according to their educational capacity and income levels; Isolation of educational institutions from the social and economic realities of the local, regional and country level, and problems related to the quality and updating of knowledge, shortage of graduates in fundamental careers of socio-economic development, with initiatives and agents of change. Likewise, the praxis of the knowledge society explores the possibilities and limitations of different epistemological approaches, as well as their practical implications for the advancement of science, technology, innovation and development in the contemporary world.
References
Anaya M L, Mora H J. La teoría social del siglo XXI: necesidades y posibilidades de mutación. 2019; 16(40): 85-106. E. Disponible en: https://doi.org/10.29092/uacm.v16i40.698
Arias M M, Navarro C M. Epistemología, Ciencia y Educación Científica: premisas, cuestionamientos y reflexiones para pensar la cultura científica. Actualidades Investigativas En Educación. 2017; 17(3). Disponible en: https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.29878
Cicchitti L V. Enfoques Epistemológicos de la Economía. Universidad Nacional de Cuyo; 2016.
Colucci-Gray L, Perazzone A, Dodman M. Educación científica para la sustentabilidad, reflexiones epistemológicas y prácticas educativas: de las ciencias naturales a la transdisciplinariedad. Cult Stud of Sci Educ. 2013; 127–183. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s11422-012-9405-3
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. Programa especial de Ciencia, Tecnología e Innovación 2021-2024; 2021. Disponible en: https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5639501&fecha=28/12/2021#gsc.tab=0
De Berrios, O. G, & Briceño, G. Y. (2009). Enfoques epistemológicos que orientan la investigación de 4To. Nivel. Visión Gerencial, p. 47-54. ISSN 1317-8822 • Año 8 • Edición Especial. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/4655/465545882009.pdf
Díaz M C. Bases epistémicas de la educación. Integra Educativa. 2018.
Gallego-Durán R. La epistemología de la economía y su relación con la educación económica. Revista de Economía y Administración. 2016; 14(2): 45-58.
Gómez, C. V, Gómez, Á. & Díaz, O. (2016). La economía del bien común y la economía social y solidaria, ¿son teorías complementarias? CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 87; ISSN: 0213-8093: No 87/2016 257-294. Disponible en: https://idus.us.es/handle/11441/88615
Herrera-Jaramillo, Bolaño M. Estructuralismo histórico, economía política y teorías de la comunicación: notas sobre la trayectoria del pensamiento crítico latinoamericano. Palabra Clave, 2019; 22(2). Disponible en: https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.2.7
Martínez A F, Ortíz H E, González M A. Hacia una Epistemología de la Transdisciplinariedad. Rev. Hum. Med. 2007; 7(2).
Pérez-Carmona A M. La epistemología de la economía y su relación con la educación económica. Estudios de Economía Aplicada. 2007; 30(3): 853-876.
Rincón Soto I B, Rengifo Lozano R A, Hernández Suárez C, Prada Núñez R. Educación, innovación, emprendimiento, crecimiento y desarrollo en América Latina. Revista De Ciencias Sociales. 2022; 28(3): 110-128. Disponible en: https://doi.org/10.31876/rcs.v28i3.38454
Rincon Soto I B. Abordaje espistemologico del pensamiento económico. Epistemologia No.17 Revista Entelequia Interdisciplinar. Abordaje epistemológico del pensamiento económico (I) – Entelequia. Revista Interdisciplinar; 2014.
Rincon Soto I B. Investigación científica y tecnológica como factores de Innovación. Revista Entelequia Interdisciploinar. Entelequia; 2012.
Rivas A, Scasso M. Las llaves de la educación. Estudio comparado sobre la mejora de los sistemas educativos subnacionales en América Latina, Fundación Santillana, Madrid; 2020. Disponible en: https://www.institutonatura.org/hispana/wp-content/uploads/2020/11/Las_llaves_de_la_educacion-v3_DEF.pdf
Rodríguez M I. Un eje transversal para el logro de aprendizajes significativos. Revista Electrónica Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación. 2018; 2(1). Disponible en: http://www.ice.deusto.es/rinace/reice/vol2n1/Iniciarte.pd
UNESCO. Políticas de ciencia, tecnología, e innovación sustentable e inclusiva en América Latina; 2016. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246444
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Betty Janeth Soledispa-Cañarte, Irma Baldovinos Leyva, Dewis Edwin Álvarez-Pincay, Narda Paola Merchán-Ponce (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.