Analysis of financial education in regular basic education institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf2023216

Keywords:

Education, Financial Education, Educational Institutions, Children and Youth

Abstract

Teaching children and youth the skills they will need to become financially responsible adults is a top priority, so financial education should be a mandatory part of the curriculum at all educational levels. The objective of the study was to theoretically analyze financial education in regular basic education institutions. The research was based on a qualitative strategy based on a bibliographic review that was articulated around a sample of 50 academic publications that served as a basis, reference and bibliographic support. A search of sources was carried out using inclusion criteria established in the three academic databases with the highest impact (Scopus, Web of Science - WoS and Google Scholar). The findings show that educating young people from an early age about financial education and how it works has long-term benefits for society as a whole, as it enables them to make better decisions at both the microeconomic and macroeconomic levels. This is because they will be better able to manage their money, make educated decisions about saving, investing and financing.

References

Avendaño Castro W R, Rueda Vera G, Velasco Burgos B M. Percepciones, conocimientos y habilidades financieras en estudiantes de educación media. Revista Venezolana de Gerencia. 2021; 26(93): 209 – 226. Disponible en: https://doi.org/10.52080/rvg93.15

Avendaño W, Rueda G, Velasco B. Percepciones y habilidades financieras en estudiantes universitarios. Formación universitaria. 2021; 14(3): 95-104. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062021000300095

Baia G. Proposal of public policy regarding the integration of financial education classes in Romania. Technium Social Sciences Journal. 2020; 3(2): 7-11. Disponible en: https://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/techssj3&div=19&id=&page=

Bessa L, Ronchi J. Informa de experiencia: taller virtual de educación financiera en tiempos e pandemia. Revista Psicología Organizações e Trabalho. 2021; 21(3): 1665-1668. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5935/rpot/2021.3.21517

Chan Y, Hernández G. Impacto de las finanzas personales en jóvenes universitarios. Revista Sinapsis. 2022; 1(21). Disponible en: https://doi.org/10.37117/s.v21i1.660

Chávez Z, Martínez H. Gestión del conocimiento, creatividad e innovación en la educación universitaria venezolana. Negotium. 2021; 16(48): 5–17. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7984402

Codina L. Cómo hacer revisiones bibliográficas tradicionales o sistemáticas utilizando bases de datos académicas. Revista ORL. 2020; 11(2): 139. Disponible en: https://doi.org/10.14201/orl.22977

Fernández A, Apuntes V, Cisneros D. Bienestar financiero y rendimiento académico de estudiantes universitarios. Infodir. 2022; (37). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-35212022000100003

Ferrada C A, Díaz Levicoy D A, Puraivan Huenumán E, Silva-Díaz F. Diseño y presencia de actividades sobre educación financiera en los textos españoles de educación primaria. Propósitos Y Representaciones. 2021; 9(2): e821. Disponible en: https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9n2.821

Ferrada C, Díaz D, Puraivan E, Lizana A. Revisión sistemática sobre educación financiera en el contexto educativo primario. Revista Lasallista de Investigación. 2022; 19(1): 21-51. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/361433278_Revision_Sistematica_Sobre_Educacion_Financiera_en_el_Contexto_Educativo_Primario

Ferrada L, Montaña V. Inclusión y alfabetización financiera: el caso de trabajadores estudiantes de nivel superior en Los Lagos, Chile. Estudios Gerenciales. 2022; 38(163): 211-221. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-59232022000200211

Flick U. Introducción a la investigación cualitativa. (2nd ed.). Edited by Ediciones Morata. Madrid; 2012.

Fuertes M, Alarcón B, López S. La educación superior: Liderazgo y competitividad en la educación financiera. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación. 2021; 5(20): 70-79. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2616-79642021000400070

Kaise T, Menkhoff L. Financial education in schools: A meta-analysis of experimental studies. Economics of Education Review. 2020; 78. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272775718306940

Lamadrid J, De ta Torre O, Alfaro G. Educación Financiera: Origen, análisis y evolución de las aportaciones científicas utilizando técnicas bibliométricas en la Web of Science. Inquietud Empresarial. 2021; 21(2): 35.49. Disponible en: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/inquietud_empresarial/article/view/11475

Lo Cascio J. Discusiones acerca de la educación financiera en las escuelas secundarias de la Ciudad de Buenos Aires. Clio & Asociados. La Historia enseñada. 2022; (34). Disponible en: http://portal.amelica.org/ameli/journal/111/1113259004/html/

Manfredini A, Cerveny C, Diniz C. Financial education in the family: bibliographic research for the last 30 years. Vínculos. 2014; 18(2): 1-12. Disponible en: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1806-24902021000200015&script=sci_abstract&tlng=en

Méndez D, Vargas J. Educación financiera vs programas universitario. Revista Akadèmeia. 2020; 18(1): 146-211. Disponible en: https://revistas.ugm.cl/index.php/rakad/article/view/287

Meza A. Determinantes que impulsan la educación financiera en Ecuador. Cuestiones Económicas. 2021; 31(3). Disponible en: https://estudioseconomicos.bce.fin.ec/index.php/RevistaCE/article/view/342

Muñoz-Murillo M, Álvarez P, Restrepo D. The role of cognitive abilities on financial literacy: New experimental evidence. Journal of Behavioral and Experimental Economics. 2020; 84. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2214804319300886

Okuda M, Gómez-Restrepo C. Métodos en investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría. 2005; 34(1): 118–124. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80628403009

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico – OCDE. Estrategias nacionales de inclusión y educación financiera en América Latina y el Caribe: retos de implementación; 2020. Disponible en: https://www.oecd.org/finance/financial-education/Estrategias-nacionales-de-inclusion-y-educacion-financiera-en-America-Latina-y-el-Caribe.pdf

Peñarreta M, García D, Armas R. Educación financiera y factores determinantes: Evidencias desde Ecuador. Revista Espacios. 2019; 40(7): 11. Disponible en: http://www.revistaespacios.com/a19v40n07/a19v40n07p11.pdf

Pérez J, Silva B. Importancia de las finanzas personales, en relación con la inteligencia financiera. Formación Estratégica. 2020; 1(1): 48-60. Disponible en: https://www.formacionestrategica.com/index.php/foes/article/view/11

Rahmatia A. The awareness of sharia financial literacy in the quarterlife crisis phase. Dinar Journal Ekonomi dan Kanangan Islam. 2020; 7(2): 45-62. Disponible en: https://journal.trunojoyo.ac.id/dinar/article/view/9339/5838

Rai K, Dua S, Yadav M. Association of Financial Attitude, Financial Behaviour and Financial Knowledge Towards Financial Literacy: A Structural Equation Modeling Approach. FIIB Business Review. 2019; 8(1): 51–60. Disponible en: https://doi.org/10.1177/2319714519826651

Ramírez G. Educación financiera en niños de educación primaria. Anuario Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. 2022; 13: 401-413. Disponible en: https://anuarioeco.uo.edu.cu/index.php/aeco/article/view/5304

Siles J, González C, Zagalaz M. La educación financiera dentro la economía familiar del distrito 1 del Municipio de Sacaba-Bolivia. Revista Mundo Financiero. 2022; 3(7): 200-230. Disponible en: https://doi.org/10.58210/fprc3411

Simanda, R, Leustean, B. & Dobrescu, R. (2022). An Uphill Battle: Financial Education in Romania in the Midst of Societal Transformation. Journal of Risk and Financial Management, 15(11), 1-19. https://www.mdpi.com/1911-8074/15/11/494

Sobrido M, Rumbo-Prieto J. La revisión sistemática: pluralidad de enfoques y metodologías’, Enfermería Clínica. 2018; 28(6): 387–393. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2018.08.008

Souza L, Hennigen I. Tarjeta de paga para niños e jóvenes: ¿una pedagogía según los moldes del teatro negro? Educação: Teoria e Prática. 2019; 29(61): 461-477. Disponible en: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1981-81062019000200013&lng=es&nrm=iso

Ticona Cohaíla J G, Cuito Rojas C G, Zevallos Paz E, Pastor Seperak M M. La educación de la cultura financiera en niños de familias comerciantes en Tacna. Revista Educación. 2023; 21(21): 10–26. Disponible en: https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2023.21.271

Vázquez N, Díaz M. Perspectivas sobre la educación financiera, su importancia e impactos de su incorporación en los niveles educativos. Panorama Económico. 2021; 29(2): 102-116. Disponible en: https://doi.org/10.32997/pe-2021-3646

Villalta A, Cueva N. La educación financiera y su incidencia en los comerciantes del catón Zapotillo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. 2022; 6(2): 4102-4123. Disponible en: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.2152

Downloads

Published

2023-05-07

How to Cite

1.
Romero-Carazas R, Rincón Soto IB, Marín Rodriguez WJ, Andrade-Girón D. Analysis of financial education in regular basic education institutions. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2023 May 7 [cited 2025 May 29];2:216. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/173