Analysis of financial education in regular basic education institutions
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2023216Keywords:
Education, Financial Education, Educational Institutions, Children and YouthAbstract
Teaching children and youth the skills they will need to become financially responsible adults is a top priority, so financial education should be a mandatory part of the curriculum at all educational levels. The objective of the study was to theoretically analyze financial education in regular basic education institutions. The research was based on a qualitative strategy based on a bibliographic review that was articulated around a sample of 50 academic publications that served as a basis, reference and bibliographic support. A search of sources was carried out using inclusion criteria established in the three academic databases with the highest impact (Scopus, Web of Science - WoS and Google Scholar). The findings show that educating young people from an early age about financial education and how it works has long-term benefits for society as a whole, as it enables them to make better decisions at both the microeconomic and macroeconomic levels. This is because they will be better able to manage their money, make educated decisions about saving, investing and financing.
References
Avendaño Castro W R, Rueda Vera G, Velasco Burgos B M. Percepciones, conocimientos y habilidades financieras en estudiantes de educación media. Revista Venezolana de Gerencia. 2021; 26(93): 209 – 226. Disponible en: https://doi.org/10.52080/rvg93.15
Avendaño W, Rueda G, Velasco B. Percepciones y habilidades financieras en estudiantes universitarios. Formación universitaria. 2021; 14(3): 95-104. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062021000300095
Baia G. Proposal of public policy regarding the integration of financial education classes in Romania. Technium Social Sciences Journal. 2020; 3(2): 7-11. Disponible en: https://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/techssj3&div=19&id=&page=
Bessa L, Ronchi J. Informa de experiencia: taller virtual de educación financiera en tiempos e pandemia. Revista Psicología Organizações e Trabalho. 2021; 21(3): 1665-1668. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5935/rpot/2021.3.21517
Chan Y, Hernández G. Impacto de las finanzas personales en jóvenes universitarios. Revista Sinapsis. 2022; 1(21). Disponible en: https://doi.org/10.37117/s.v21i1.660
Chávez Z, Martínez H. Gestión del conocimiento, creatividad e innovación en la educación universitaria venezolana. Negotium. 2021; 16(48): 5–17. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7984402
Codina L. Cómo hacer revisiones bibliográficas tradicionales o sistemáticas utilizando bases de datos académicas. Revista ORL. 2020; 11(2): 139. Disponible en: https://doi.org/10.14201/orl.22977
Fernández A, Apuntes V, Cisneros D. Bienestar financiero y rendimiento académico de estudiantes universitarios. Infodir. 2022; (37). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-35212022000100003
Ferrada C A, Díaz Levicoy D A, Puraivan Huenumán E, Silva-Díaz F. Diseño y presencia de actividades sobre educación financiera en los textos españoles de educación primaria. Propósitos Y Representaciones. 2021; 9(2): e821. Disponible en: https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9n2.821
Ferrada C, Díaz D, Puraivan E, Lizana A. Revisión sistemática sobre educación financiera en el contexto educativo primario. Revista Lasallista de Investigación. 2022; 19(1): 21-51. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/361433278_Revision_Sistematica_Sobre_Educacion_Financiera_en_el_Contexto_Educativo_Primario
Ferrada L, Montaña V. Inclusión y alfabetización financiera: el caso de trabajadores estudiantes de nivel superior en Los Lagos, Chile. Estudios Gerenciales. 2022; 38(163): 211-221. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-59232022000200211
Flick U. Introducción a la investigación cualitativa. (2nd ed.). Edited by Ediciones Morata. Madrid; 2012.
Fuertes M, Alarcón B, López S. La educación superior: Liderazgo y competitividad en la educación financiera. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación. 2021; 5(20): 70-79. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2616-79642021000400070
Kaise T, Menkhoff L. Financial education in schools: A meta-analysis of experimental studies. Economics of Education Review. 2020; 78. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272775718306940
Lamadrid J, De ta Torre O, Alfaro G. Educación Financiera: Origen, análisis y evolución de las aportaciones científicas utilizando técnicas bibliométricas en la Web of Science. Inquietud Empresarial. 2021; 21(2): 35.49. Disponible en: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/inquietud_empresarial/article/view/11475
Lo Cascio J. Discusiones acerca de la educación financiera en las escuelas secundarias de la Ciudad de Buenos Aires. Clio & Asociados. La Historia enseñada. 2022; (34). Disponible en: http://portal.amelica.org/ameli/journal/111/1113259004/html/
Manfredini A, Cerveny C, Diniz C. Financial education in the family: bibliographic research for the last 30 years. Vínculos. 2014; 18(2): 1-12. Disponible en: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1806-24902021000200015&script=sci_abstract&tlng=en
Méndez D, Vargas J. Educación financiera vs programas universitario. Revista Akadèmeia. 2020; 18(1): 146-211. Disponible en: https://revistas.ugm.cl/index.php/rakad/article/view/287
Meza A. Determinantes que impulsan la educación financiera en Ecuador. Cuestiones Económicas. 2021; 31(3). Disponible en: https://estudioseconomicos.bce.fin.ec/index.php/RevistaCE/article/view/342
Muñoz-Murillo M, Álvarez P, Restrepo D. The role of cognitive abilities on financial literacy: New experimental evidence. Journal of Behavioral and Experimental Economics. 2020; 84. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2214804319300886
Okuda M, Gómez-Restrepo C. Métodos en investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría. 2005; 34(1): 118–124. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80628403009
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico – OCDE. Estrategias nacionales de inclusión y educación financiera en América Latina y el Caribe: retos de implementación; 2020. Disponible en: https://www.oecd.org/finance/financial-education/Estrategias-nacionales-de-inclusion-y-educacion-financiera-en-America-Latina-y-el-Caribe.pdf
Peñarreta M, García D, Armas R. Educación financiera y factores determinantes: Evidencias desde Ecuador. Revista Espacios. 2019; 40(7): 11. Disponible en: http://www.revistaespacios.com/a19v40n07/a19v40n07p11.pdf
Pérez J, Silva B. Importancia de las finanzas personales, en relación con la inteligencia financiera. Formación Estratégica. 2020; 1(1): 48-60. Disponible en: https://www.formacionestrategica.com/index.php/foes/article/view/11
Rahmatia A. The awareness of sharia financial literacy in the quarterlife crisis phase. Dinar Journal Ekonomi dan Kanangan Islam. 2020; 7(2): 45-62. Disponible en: https://journal.trunojoyo.ac.id/dinar/article/view/9339/5838
Rai K, Dua S, Yadav M. Association of Financial Attitude, Financial Behaviour and Financial Knowledge Towards Financial Literacy: A Structural Equation Modeling Approach. FIIB Business Review. 2019; 8(1): 51–60. Disponible en: https://doi.org/10.1177/2319714519826651
Ramírez G. Educación financiera en niños de educación primaria. Anuario Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. 2022; 13: 401-413. Disponible en: https://anuarioeco.uo.edu.cu/index.php/aeco/article/view/5304
Siles J, González C, Zagalaz M. La educación financiera dentro la economía familiar del distrito 1 del Municipio de Sacaba-Bolivia. Revista Mundo Financiero. 2022; 3(7): 200-230. Disponible en: https://doi.org/10.58210/fprc3411
Simanda, R, Leustean, B. & Dobrescu, R. (2022). An Uphill Battle: Financial Education in Romania in the Midst of Societal Transformation. Journal of Risk and Financial Management, 15(11), 1-19. https://www.mdpi.com/1911-8074/15/11/494
Sobrido M, Rumbo-Prieto J. La revisión sistemática: pluralidad de enfoques y metodologías’, Enfermería Clínica. 2018; 28(6): 387–393. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2018.08.008
Souza L, Hennigen I. Tarjeta de paga para niños e jóvenes: ¿una pedagogía según los moldes del teatro negro? Educação: Teoria e Prática. 2019; 29(61): 461-477. Disponible en: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1981-81062019000200013&lng=es&nrm=iso
Ticona Cohaíla J G, Cuito Rojas C G, Zevallos Paz E, Pastor Seperak M M. La educación de la cultura financiera en niños de familias comerciantes en Tacna. Revista Educación. 2023; 21(21): 10–26. Disponible en: https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2023.21.271
Vázquez N, Díaz M. Perspectivas sobre la educación financiera, su importancia e impactos de su incorporación en los niveles educativos. Panorama Económico. 2021; 29(2): 102-116. Disponible en: https://doi.org/10.32997/pe-2021-3646
Villalta A, Cueva N. La educación financiera y su incidencia en los comerciantes del catón Zapotillo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. 2022; 6(2): 4102-4123. Disponible en: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.2152
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rafael Romero-Carazas, Idana Beroska Rincón Soto, William Joel Marín Rodriguez, Daniel Andrade-Girón (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.