Dialogues, transdiscipline and interculturality in processes of teacher and community training in environmental education
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2023118Keywords:
Teacher and Community Training, Environmental Conflicts, Transdisciplinarity, Critical and Extended InterculturalityAbstract
We present in this work an analysis of continuous teacher training processes and community in Environmental Education (EA), carried out in the Delta del Río Paraná (Tigre, Buenos Aires, Argentina). They were developed in the context of a conflict socio-environmental generated by the advance of real estate, together between the Junqueros Cooperativa Isla Esperanza; and the Delta Wetland Observatory, in which The science didactics group participates (GDC, IFLYSIB, CONICER-UNLP). In the last 15 years, the path traveled by the GDC, together with teachers and social organizations, places us within the critical currents of the field of Education in Natural, Environmental and Health Education (ECNAS). In that framework we question the colonialist claim of superiority of scientific knowledge against other knowledge, without denying its social importance. Therefore, we develop training proposals, through processes of knowledge dialogue, living and feelings, and through the constitution of intersectoral, intergenerational, inter -ethnic and intergenos groups for decision making. From there we try to contribute to the construction of decolonizing pedagogies and the environmental conflict, based on transdisciplinarity, critical and widespread interculturality, and nourished by the links and experiences generated in encounters between those who weave from diverse spaces for life care.
References
Astelarra S. “No ColonYzarán”. Conflictos por la apropiación social de la naturaleza en el Bajo Delta del Paraná. X Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires. 2013.
Astelarra S. Disputas por la reinvención del “paraíso deltaico”: de los lugares de la querencia a llegar a una isla y olvidarse de todo. El caso del conflicto “Colony Park” en la primera sección de islas del Delta del Paraná. In: Merlinsky G, editor. Cartografías del conflicto ambiental en Argentina 2. CLACSO; 2016.
Castro Estrada ML, Rejas MJR, Urteaga Urías E. Abriendo las aulas: la vinculación entre docencia, investigación y cooperación comunitaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 2013;16(3):33-47.
Cooperativa Isla Esperanza/Universidad Nacional de Luján. Isla Esperanza. Trabajo, naturaleza y resistencia isleña. UNLU; 2012.
Canciani ML, Telías A. Aportes teóricos conceptuales para pensar los procesos educativos en escenarios de conflicto ambiental. Revista del IICE. 2013;(34):111-122.
Canciani ML, Telías A, Sessano P. Problemas y desafíos de la educación ambiental. Un abordaje en 12 lecciones. Ediciones Novedades Educativas. 2017.
Corbetta S. Pensamiento Ambiental Latinoamericano y Educación Ambiental. Voces en el Fénix. 2015;43:160-167.
Dumrauf A, Cordero S, Cucalón Tirado P, Guerrero Tamayo K, Garelli F. Hacia nuevos territorios epistémicos: aportes desde un camino de construcción pedagógica descolonizadora en Educación en Ciencias Naturales, Ambiental y en Salud. In: MONTEIRO B, DUTRA D, CASSIANI S, eds. 2019. p. 287-306.
Leff E. La Apuesta por la Vida. Imaginación sociológica e imaginarios sociales en los territorios ambientales del sur. Vozes Editora. 2014.
Leff E. El fuego de la vida: Heidegger ante la cuestión ambiental. Siglo XXI Editores; 2018.
Merçon J, Camou A, Nuñez C, Escalona M. ¿Diálogo de saberes? La investigación acción participativa va más allá de lo que sabemos. Decisio. Saberes para la acción en Educación de Adultos. 2014; 38:29-33.
Merçon J. Comunidades de aprendizaje transdisciplinarias: cuidando lo común. DiDac. 2021;(78):72-79.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Katherine Guerrero Tamayo, Luciano Iribarren, Silvina Cordero (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.