Building interdisciplinary knowledge from critical-decolonial experiences in education
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf202374Keywords:
Interdisciplinarity, Critical Perspective, Decoloniality, EducationAbstract
The epistemological, methodological, and political shift proposed in various epistemic fields allows for the reconstruction of new discourses and knowledge committed to new re-readings around decoloniality and the need to appeal to interdisciplinary knowledge about reality.
The documentary research is based on situated experiences in research projects carried out at the secondary and tertiary education levels, from which different proposals for interdisciplinary approaches and knowledge construction emerge that start from the analysis of colonial signs and a structure of universal knowledge that strengthens the criterion of power-knowledge coloniality.
The adoption of a homogenizing and hegemonic language and system of practices takes a toll on the production and legitimization of knowledge and the institutionalization of control devices.
Constructing knowledge from complex and interdisciplinary thinking entails a repositioning and recognition of the transformative capacity of subjects as active producers of knowledge situated in the emergence of a new alternative posture and the visibility of absences, as well as in the search for a praxis oriented towards creating and building new social, political, cultural, and thinking conditions.
Revising scientific-conceptual constructions, disciplinary statutes, and objects constructed by the Social Sciences towards the possibility of building interdisciplinary or transdisciplinary proposals from a decolonial perspective that cooperates in breaking the unique, fragmented, and universal history that characterized modernity and beginning to understand that the knowledge of the past recognizes other local and multiple dimensions.
References
Castro Gómez S, Grosfoguel R. Prólogo. Giro decolonial, teoría crítica y pensamiento heterárquico. En: El giro decolonial. Reflexiones para la diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del hombre, Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar; 2007.
Díaz M. Hacia una pedagogía en clave decolonial: entre aperturas, búsquedas y posibilidades. Tabula Rasa 2010; (Julio-Diciembre). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39617525009
Díaz R, Badano MR. Debates sobre la objetividad en ciencias sociales. Ficha de maestría en trabajo social. FTS UNER. Inédito 2006.
Dussel E. La pedagogía latinoamericana. Bogotá: Ed. Nueva América; 1980.
Lander E. La colonialidad del saber: eurocentrismo y las Ciencias Sociales. Perspectivas latinoamericanas. 2ª ed. Buenos Aires: Ediciones CICCUS; 2020.
López Segrera F. Impensar y Redimensionar las Ciencias Sociales en América Latina y El Caribe. Es posible una ciencia social no eurocéntrica en nuestra región. En: Lander E, editor. La colonialidad del saber eurocéntrico y las Ciencias Sociales. Argentina: Clacso; 2003. p. 177-199.
Mignolo W. El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto. En: Castro Gómez S, Grosfoguel R, editores. El giro decolonial. Reflexiones para la diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del hombre, Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar; 2007.
Mignolo W. Historias locales/diseños globales. Colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. 1ª reimp. Madrid: Akal; 2011.
Palermo Z. Para una Pedagogía Decolonial. Colección El desprendimiento. Buenos Aires: Ed. Del signo; 2014.
Quijano A. Ensayos en torno a la colonialidad del poder. En: Mignolo W, compilador. El desprendimiento. Bs. As.: Del Signo; 2019.
Wallerstein I. Abrir las ciencias sociales. Informe de la Comisión Gulbenkian para la reestructuración de las Ciencias Sociales. 1ª ed. México: Siglo XXI; 1996.
Walsh C. Pedagogías decoloniales. Prácticas insurgentes de resistir, (re) existir y (re) vivir. Tomo I Introducción: Lo pedagógico y lo decolonial. Entretejiendo caminos. Tomo II Gritos, grietas y siembras de vida: Entretejeres de lo pedagógico y lo decolonial. Ediciones Abya-Yala. Serie pensamiento decolonial. Ecuador; 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Priscila Janet Schunck (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.