Ancestral knowledge and pedagogical projects with students of the Pijao ethnic group, Coyaima Tolima
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2023173Keywords:
Ancestral Knowledge, Rural Communities, Indigenous Peoples, Technology, Health, PedagogyAbstract
Indigenous peoples have a wealth of knowledge, traditional practices, cultural forms and access to natural resources, as well as forms of collective social organization and community life that make them resilient in the face of adversity and uncertainty. Rural communities face the greatest risks of labor automation, as their economies tend to have activities with a high proportion of repetitive tasks, low economic diversification and out-migration of highly skilled labor. Preparing rural economies to face the challenges and reap the benefits of technological change is crucial to make the most of the digital age for individuals and businesses. It is necessary to develop learning management based on the Moodle platform for the improvement of teaching and learning processes in the area of technology and information technology, because in rural regions of Colombia the policies needed to realize the promises of digital technologies for growth and rural welfare are an open debate. It is necessary to recognize the existence of a traditional episteme and to analyze the plurality of knowledge in the tradition of knowledge, in the socio-cultural scenarios that are produced, in order not to continue perpetuating the forms of social, cultural and educational reproduction under a unilateral vision regarding knowledge.
References
Asamblea Nacional Constituyente. Constitución Política 1991.
Ayala Henao JN. Elaboración de cartilla pedagógica sobre política pública etnoeducativa para administrativos y docentes de comunidades indígenas Wounaan, en el colegio Brisas del Diamante Ciudad Bolívar, Bogotá. Tesis de Especialidad. Universidad Libre de Colombia, 2018.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). El impacto del COVID-19 en los pueblos indígenas de América Latina-Abya Yala: entre la invisibilización y la resistencia colectiva 2020.
Congreso de la República de Colombia. Ley 115 de febrero 8 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación 1994.
Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). Población indígena de Colombia. Resultados del censo nacional de población y vivienda 2018 2019.
Departamento Nacional de Planeación (DNP). Pueblos Indígenas 2022.
Grupo Internacional de Trabajo sobre Asuntos Indígenas (IWGIA). El Mundo Indígena 2020: Colombia 2021.Salud, Ciencia y Tecnología. 2022; 2:150
Jimeno Santoyo M. Los indígenas colombianos, hoy: su situación real, problemas y alternativas 2022.
Lastra-Bravo J. Indigenous Peoples, Uncertainty and Exclusion in the Global South in Periods of the Pandemic. IntechOpen; 2021. Disponible en: https://doi.org/10.5772/intechopen.98785
Muchavisoy JNJ. Los saberes indígenas son patrimonio de la humanidad. Nómadas (Col) 1997:64-72.
Parrado Luna ZJ. Propuesta didáctica para potenciar el aprendizaje de la lectoescritura en estudiantes de la básica primaria por medio del uso las tecnologías de la información y la comunicación TIC. Trabajo de Doctorado. Universidad UMECIT, 2018.
Ramírez PAD, Machado ÁMR, Lozano AMC, Álvarez PAR. Saberes propios, resistencia y procesos de recuperación de memoria histórica en la comunidad Muisca de la ciudad de Bogotá. NOVUM, revista de Ciencias Sociales Apliacadas 2019;2:86-100.
Torreblanca EAM, García MB. Proposal of an instructional design on linking the use of Wayuu myths and legends supported by multimedia applications to strengthen reading and writing skills. Metaverse Basic and Applied Research 2022;1:10. Disponible en: https://doi.org/10.56294/mr202210
UNICEF. Oficina de área para Colombia y Venezuela. Los pueblos indígenas en Colombia, derechos, políticas y desafíos 2018.
Uribe-Pérez M. Saberes ancestrales y tradicionales vinculados a la práctica pedagógica desde un enfoque intercultural: un estudio realizado con profesores de ciencias en formación inicial. Educación y Ciudad 2019; 2:57-71. Disponible en: https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2148
Vargas Hernández EE. Prácticas pedagógicas religadas por los saberes ancestrales y la intergeneracionalidad en la educación rural del municipio de San Pelayo. Tesis Doctoral. Universidad Simón Bolívar, 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Julian Steve Guzmán Rodríguez, Idana Beroska Rincón Soto, Nayibe Soraya Sanchez Leon (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.