Interactivity and intelligent learning of institutional subjects: leadership and national reality of students at Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf2023375

Keywords:

Interactivity, Intelligent Learning, Leadership, National Reality, LMS

Abstract

The Sustainable Development Goals (SDGs) include the overarching goal of improving the lives of all, leaving no one behind. Goal 4 aims to ensure inclusive, equitable and quality education and promote lifelong learning opportunities for all. All members of the educational community must work to create structural synergies between the educational curriculum and the SDGs (United Nations, [UN], 2021).

With this background, the Department of Human and Social Sciences together with the Department of Security and Defense of the University of the Armed Forces ESPE planned the project: Interactivity and intelligent learning of institutional subjects: Leadership and National Reality of the students of the University of the Armed Forces ESPE supported by the MOODLE platform.  The population of students to develop the present research is 450 distributed in different NRC (classes) third level students, in which the enrollment can opt for any NRC of the careers that the university offers depending on the curriculum.

The effectiveness of the students' learning results was verified through surveys applied after the training and the analysis of the grades in the university's internal evaluation system. The results indicated that the learning was highly satisfactory and that the transfer of knowledge was put into practice with the planning and development of the programmed activities in accordance with the syllabus; given that different methodological strategies have been used that have served interactively as a means of achieving intelligent learning.

References

1. Allueva, A., Alejandre, J. (2017). Aportaciones de las tecnologías como eje en el nuevo paradigma educativo. Universidad de Zaragoza.

2. Ambrose, S., Bridges, M., DiPietro, M., Lovett, M., Normas, M. (2017). Cómo funciona el aprendizaje. 7 principios basados en la investigación para una enseñanza inteligente. Universidad del Norte.

3. Cabero, J., Palacios, A. (2021). La evaluación de la educación virtual: las e-actividades. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 169-188.

4. Camacho, A. (2022). Simuladores virtuales para la transferencia de conocimientos sobre números enteros. PENTACIENCIAS, 4(6), 236-246.

5. Cantú, D. (2016). Uso de dispositivos móviles. Estrategia metodológica que favorece la comprensión lectora en alumnos de quinto grado. Quaderns digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, 5(82), 84-103. http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=11435

6. Cerezo, M., Rivadeneira, M. (2022). Uso de herramientas tecnológicas para mejorar la comprensión lectora. Polo del Conocimiento, 7(7), 779-791.

7. Fuentes, V., Montecinos, E., Güell, P. (2020). El nuevo orden regional: Construcción social y gobernanza del territorio. Universidad Austral de Chile.

8. Giler, D., Zambrano, G., Velásquez, A., Vera, M. (2020). Padlet como herramienta interactiva para estimular las estructuras mentales en el fortalecimiento del aprendizaje. Dominio de las Ciencias, 6(3), https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1376

9. Gómez, J. (2019). Incorporación de las herramientas tecnológicas al aula de clase. Universidad Católica https://repository.ucatolica.edu.co/server/api/core/bitstreams/1d65d458-ab31-4aa5-aa6c-fccb39e807da/content

10. Intriago, M., Rivadeneira, M., Zambrano, J. (2022). El aprendizaje significativo en la educación superior. Digital Publisher, 7(1), 418-429.

11. Lazo, C., Gabelas, J., Nogales, A. (2022). Aprendizaje multimedia y transferencia de conocimiento en una plataforma digital. Estudio de caso de Entremedios. RIED Revista Iberoamerivana de Educación a Distancia, 25(1), 101-120.

12. Loveless, A., Williamson, B. (2017). Nuevas identidades de aprendizaje en la era digital. Creatividad, educación, tecnología y sociedad. Ministerio de Educación.

13. Martínez, R., Villanueva, M., Canales, E. (2015). Aprendizaje corporativo: Una alternativa para mejorar la instrumentación didáctica en la Educación Superior Tecnológica. Díaz de Santos.

14. Menichetti, P. (2012). Aprendizaje inteligente. Penguín Random House Grupo Editorial Chile.

15. Mercado, W., Guarnieri, G., Luján, G. (2019). Análisis y evaluación de procesos de interactividad en entornos virtuales de aprendizaje. Trilogía Ciencia y Tecnología Sociedad, 11(20), 63-99.

16. Puerta, C., Sánchez, A. (2010). El correo electrónico: herramienta que favorece la interacción en ambientes educativos virtuales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 30, 1-27. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194214476003.pdf

17. Quispe, A., Flores, M., Huauya, P. (2020). Estrategias interactivas en la comprensión de lecturas filosóficas de los estudiantes universitarios de Ayacucho. PURIQ, 2(3), 186-195.

18. Toledo, E., Cano, M. (2021). Entorno inteligente de aprendizaje para la enseñanza de la programación informática. En: Portilla, M. y Zamudio, G. (Eds. científicas). Rutas de investigación en educación, pedagogía, cultura y tecnología (pp. 283-303). Cali, colombia: Editorial Universidad Santiago de Cali.

19. Vázquez, E., López, E., Bernal, C., Martín, A. (2021). Innovación e inteligencia artificial en los ecosistemas universitarios ubicuos. En: Martín, A. (Ed. especial). Educación universitaria en ecosistemas de aprendizaje (pp. 8-18). Madrid, España: Dykinson S.L.

20. Zapata, M. (2018). La transición de los LMS a los Sistemas inteligentes de gestión del aprendizaje (Smart Learning Environment SLE) en Educación Superior. Revista de Educación a Distancia RED, 17(57). https://www.um.es/ead/red/57/

Downloads

Published

2023-09-24

How to Cite

1.
Montenegro Valdiviezo VE, Carrillo Vargas CM, Mena Garzón N de J, Muñoz Atiaga DR. Interactivity and intelligent learning of institutional subjects: leadership and national reality of students at Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2023 Sep. 24 [cited 2025 Apr. 19];2:375. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/293