The social field of music in Medellín
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2023377Keywords:
Social Field, Music, Social Interaction, Musical Landmark, DemarcationAbstract
This article analyzes the social field of music in Medellín, Colombia, through the music-city relationship as social interaction. Through qualitative documentary research it is possible to establish six milestones that configure the social transformations of the city from the arrival of the musical printing press, through the new sonorities that permeate the Medellin society with the Antioquia Railroad, to the contributions of rock and roll and the boom of tropical music. The demarcation of the object of study allows us to understand the social configuration of the city.
References
1. Adeogun, A. O. (2018). The Development of University Music Education in Nigeria: An Outline. SAGE Open, 8(2). https://recursosvirtuales.konradlorenz.edu.co:2272/10.1177/2158244018774108
2. Andreu-Miralles, X. (2023). Between Nationalism, Exoticism, and Social Distinction: The Spanish Lyric Drama in the 19th Century. Nationalities Papers 51: 3, 702–720 doi:10.1017/nps.2021.87
3. Bakkali, Y. (2022). Road capitals: Reconceptualising street capital, value production and exchange in the context of road life in the UK. Current Sociology, 70(3), 419-435. https://recursosvirtuales.konradlorenz.edu.co:2272/10.1177/00113921211001086
4. Blacking, J. (2015). ¿Hay música en el hombre? Alianza editorial.
5. Bourdieu, P. (2010). El sentido social del gusto, Elementos para una sociología de la cultura. Siglo Veintiuno Editores.
6. Cambra, A, (2022) Communication, class and the commodified self: exploring the divergent pathways to celebrity in the electro dance subculture, Celebrity Studies, 13:3, 381-396, DOI: 10.1080/19392397.2020.1863825
7. Clemente, S. (2019, octubre 11). La psicología de la música [Entrada de blog]. https://lamenteesmaravillosa.com/la-psicologia-de-la-musica/
8. Dražić, Lena. (2022). Inclusions/Exclusions: The Field of 'New Music' in Europe and its Boundaries. International Review of the Aesthetics and Sociology of Music. Volume 53, Issue 1, Pages 187 – 206, June
9. Fernández, J. (2013). Capital simbólico, dominación y legitimidad. Las raíces weberianas de la sociología de Pierre Bourdieu. Papers, Revista de Sociología, 98(1), 33-60. http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v98n1.342
10. Gardner, H. (2015). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Grupo Planeta.
11. Grüning, B. (2024). The spatialization of music and politics in festival spaces: The social, symbolic and emotional structuring of the Festival of Political Songs in the German Democratic Republic. European Journal of Cultural Studies, 27(1), 52-69. https://recursosvirtuales.konradlorenz.edu.co:2272/10.1177/13675494231173497
12. Gutiérrez, L. (2006). La música popular en Medellín 1900-1950. Editorial Homo Habitus.
13. Hadi, S &, Sulisno S. (2021). Popular Banjar Song: Study on Music Form and Media Culture. Harmonia. Journal of Arts, Research and Education. Vol 21, No 1 DOI: https://doi.org/10.15294/harmonia.v21i1.29349
14. Hormigos, J. (2016). La sociología de la música. Teorías clásicas y puntos de partida en la definición de la disciplina. Barataria. Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales, (14), 75-84. https://doi.org/10.20932/barataria.v0i14.102
15. Hoyos, J. (2014). Los 50 años del Trío América. El Colombiano. https://www.elcolombiano.com/historico/los_50_anos_del_trio_america-MWEC_288488Mejía, M. (1973). Aire de Tango (Premio Vivencias). Plaza & Janes Editores.
16. Howell, G. (2023) Peaces of music: understanding the varieties of peace that music-making can foster, Peacebuilding, 11:2, 152-168, DOI: 10.1080/21647259.2022.2152974
17. Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Katz Editores.
18. Ochoa, J. (2018). Sonido sabanero y sonido paisa negociaciones entre lo tradicional y lo masivo en la música tropical de los años sesenta en Medellín [Tesis de Doctorado en Ciencias Sociales y Humanas, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia]. Repositorio Institucional https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/34457
19. Parra, J. (2017). Deconstruyendo el chucu-chucu. Auges, declives y resurrecciones de la música tropical colombiana. Fondo Editorial ITM.
20. Periódico El Tiempo. (1999, 18 de febrero). Tríos y Boleros. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-890623
21. Periódico El Tiempo. (2009, 08 de febrero). Cuando el país se moría por el cine mexicano. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-3307516
22. Quecedo, R. y Castaño, C. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, (14), 5-39. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17501402
23. Ramírez, J. (2006). Música y sociedad: la preferencia musical como base de la identidad social. Sociológica, 21(60), 243-270. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=305024678009
24. Rodríguez, M. (2012). El bambuco, música "nacional" de Colombia: entre costumbre, tradición inventada y exotismo. Revista del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”, XXVI(26). https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/1150/1/bambuco-musica-nacional-colombia-costumbre.pdf
25. Román, S. (2016). La nueva ola Medellín: apropiación y difusión de un género musical, 1967-1971 [Tesis de Maestría en Música, Universidad EAFIT, Medellín, Colombia]. Repositorio Institucional https://repository.eafit.edu.co/handle/10784/11677
26. Salazar, N. (1990). Ayer y hoy en mis canciones (4ª. Ed.). Editorial Manizales Andina.
27. Santamaría, C. (2008). Bolero y Radiodifusión: cosmopolitanismo y diferenciación social en Medellín, 1930 - 1950. Signo y Pensamiento, 27(52), 16-30. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4576
28. Santamaría, C. (2014). Vitrolas, rocolas y radioteatros: hábitos de escucha de la música popular en Medellín, 1930-1950. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
29. Shafazhinskaya, N., Kats, L., Vladimirovich, S., Ovsyannikova, V., Kruglova, M. (2019). Integration of traditions in crossover music as a way to bridge the intergenerational GAP. Humanities & Social Sciences Reviewse. Vol 7, No 6, pp 1230-1234 https://doi.org/10.18510/hssr.2019.76174
30. Sierra, J. (2020, 21 de julio). Festival de Ancón, la historia del Woodstock colombiano, Un festival ideal para los amantes del rock en Colombia. Colombia.com. https://www.colombia.com/musica/noticias/festival-de-ancon-la-historia-del-woodstock-colombiano-275698
31. Velásquez, J. (2012). Los ecos de la villa. La música en los periódicos y revistas de Medellín (1886-1903). Tragaluz Editores.
32. Vitullo, M. (2015). Los orígenes del tango en Colombia – Búsqueda de explicaciones y motivo para revisar la historia económica y social de Antioquia. XI Jornadas de Sociología, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. https://cdsa.aacademica.org/000-061/212.pdf
33. Weber, M. (1987) [1922]. Economía y sociedad, Fondo de Cultura Económica, México.
34. Wong, N. & McGovern T. (2023) Entrepreneurial strategies in a family business: growth and capital conversions in historical perspective, Business History, 65:3, 454-478, DOI: 10.1080/00076791.2020.1807952
35. Zalpa, G. (2019). El Habitus: propuesta metodológica. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 14(48), 43-53. https://www.redalyc.org/journal/316/31657676003/html/
36. Zapata, H. (s.f.). Pelón Santamarta (1867-1967): vida, andanzas y canciones del autor de “antioqueñita”. Editorial Granamericana Medellín.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nelson León Osorno Zapata, Gloria Clemencia Valencia González, Luz Elena Malagón Castro (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.