Agro-sciences for innovation in teaching management at the "AIDA GALLEGOS" educational unit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf2023382

Keywords:

Aggressive Sciences, Innovation, Teaching Management

Abstract

The lack of knowledge of a pedagogical strategy based on the Agogical Sciences and the psychobiological stages and particularities of the students' age has caused low academic performance of the students, causing little interest in learning; Therefore, it became necessary to consider the objective of determining the knowledge about agogic sciences in the innovation of teaching management that the teachers of the “Aida Gallegos” educational unit have. The methodological approach was focused on the quantitative and descriptive research, where a survey was applied through a closed questionnaire to the 34 teachers of the institution. The results found showed that there are weaknesses in the knowledge of agogic strategies, so the curriculum must be aligned at all levels; This awakens the motivation of teachers to apply strategies in which psychobiological elements can be developed in students. It was concluded that authorities must take into account educational levels and sublevels to direct them towards innovation and strengthening educational management.

References

1. Beltrán, M. J. (2011). ¿Qué es el curriculum? Pedagogía Magna, (10), 98-108. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3628284

2. Blancas, E. (2018). Educación y desarrollo social. Horizonte de la Ciencia, 8(14), 113-121. https://www.redalyc.org/journal/5709/570960866008/html/

3. Bracamonte, J. (2013). Una mirada a la formación y prestigio social del docente. Revista de Postgrado FACE-UC, 8(14), 337–349. http://www.arje.bc.uc.edu.ve/arj14/art20.pdf

4. Corral, Corral, Franco, Y. I. A. (2020). Visión educativa desde la perspectiva de las ciencias agógicas y la teoría sinérgica del aprendizaje (27.ª ed., pp. 3–5). Valencia, Venezuela. Recuperado de http://www.arje.bc.uc.edu.ve/arj27/art13.pdfMujica-Sequer

5. Corral, Y., Corral, I., & Franco, A. (2020). La perspectiva de las ciencias agógicas y la teoría sinérgica del aprendizaje. Revista Arjé, 14, 493–511. https://es.scribd.com/document/663080532/Vision-educativa-desde-la-perspectiva-de-las-ciencias-agogicas-y-la-teoria-sinergica-del-aprendizaje-Educational-vision-from-the-perspective-of-agog

6. Fernández, X. M. C., & Enríquez, M. E. P. (2016). Gerontología educativa e intergeneracionalidad. Perspectivas sociales= Social Perspectives, 18(1), 93-125. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6915397

7. Gallardo, J. (2009). Compendio de paidología y la psicología evolutiva. Revista de Historia de La Psicologia, 30(12), 99–106. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3043161

8. Guevara, G., Verdesoto, A., y Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Scientific Magazine World of Research and Knowledge, 0(3), 163–173. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7591592

9. Guzmán Acuña, J., y Guzmán Acuña, T. (2009). Innovación educativa y tecnológica. Innovación educativa. Primera Edición. http://biblioteca.diputados.gob.mx/janium/bv/ce/scpd/LX/inn_edu_tec.pdf

10. Hernández Bernal, E. A., & Rivera Lara, L. E. (2022). Principios andragógicos utilizado por el facilitador en ambientes de aprendizaje de la Universidad Interamericana de Educación a Distancia de Panamá. Societas, 24(1), 46–57. Recuperado a partir de https://matriculapre.up.ac.pa/index.php/societas/article/view/2639

11. Jiménez, L. (2020). Impacto de la investigación cuantitativa en la actualidad. Convergence Tech, 4(1), 59–68. https://doi.org/10.53592/convtech.v4iIV.35

12. León, J. (2022). La hebegogía un prospecto innovador en la educación del adolescente. Revista Equidad, (5). http://revistas.unellez.edu.ve/index.php/Revequidad/article/view/2013

13. Martínez Domínguez, L. M. (2019). Lo permanente del aprendizaje humano para responder al continuo cambio. Foro de Educación, 17(27), 253-270. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.638

14. Mejía Jiménez, M R, & Manjarrés, M E. (2011). La investigación como estrategia pedagógica una apuesta por construir pedagogías críticas en el siglo xxi. Praxis & Saber, 2(4), 127–177. https://doi.org/10.19053/22160159.1127

15. Meléndez, S., y Gómez, L. J. (2008). La planificación curricular en el Aula. Un Modelo De Enseñanza Por Competencias. Laurus Ediciones. 14(26), 367–392. https://www.redalyc.org/pdf/761/76111491018.pdf

16. Mujica, R. (2022). El Metaverso como un Escenario Transcomplejo de la Tecnoeducación. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 13(1), 20–28. https://doi.org/10.37843/rted.v13i1.268

17. Palacios Núñez, M. L., Toribio López, A., & Deroncele Acosta, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), 134-145. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202021000500134&script=sci_arttext

18. Ríos-Cabrera, P., & Ruiz-Bolívar, C. (2020). La innovación educativa en América Latina: lineamientos para la formulación de políticas públicas. Revista Innovaciones Educativas, 22(32), 199-212. DOI: https://doi.org/10.22458/ie.v22i32.2828

19. Rocha, T. (2021). Administración y Gestión Siglo XXI. Didáctica y Metodología Ciencias de la Educación. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=soc8EAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT78&dq=rocha+Administraci%C3%B3n+y+Gesti%C3%B3n+Siglo+XXI.+Did%C3%A1ctica+y+Metodolog%C3%ADa+Ciencias+de+la+Educaci%C3%B3n.&ots=j-lxkenulU&sig=qrE2EfF_xMi3YiDSBkfZ3Uqj1aE#v=onepage&q=rocha%20Administraci%C3%B3n%20y%20Gesti%C3%B3n%20Siglo%20XXI.%20Did%C3%A1ctica%20y%20Metodolog%C3%ADa%20Ciencias%20de%20la%20Educaci%C3%B3n.&f=false

20. Sierra Fontalvo, R. (2006). La Andragogía, modelo propicio para el desarrollo de la educación de adultos. Revista científica Prospectiva, 4(1), 100–102. https://www.redalyc.org/pdf/4962/496251107016.pdf

21. Valle, J., & Manso, J. (2019). ¿Qué es la pedagogía? Apuntes de pedagogía. Colegio Oficial de Docentes y Profesionales de la Cultura, (28). https://www.cdlmadrid.org/wp-content/uploads/2018/12/062019.pdf

22. Velasco, J. J., & Reyes, L. (2021). Antropología y educación: notas para una identificación de algunas de sus relaciones. Contribuciones desde Coatepec, 21, 59–83. https://revistacoatepec.uaemex.mx/article/view/224

23. Yturralde, E. (2021). Adragogía: Educación del ser humano en la etapa adulta. Ernesto Yturralde Worldwide inc. https://andragogia.net/andragogia.html

24. Zabalza, M.A. y Zabalza Cerdeiriña, M.A. (2012). Innovación y cambio en las instituciones educativas. Rosario, Argentina: Homo Sapiens. https://biblioteca.uazuay.edu.ec/buscar/item/76432

Downloads

Published

2023-09-28

How to Cite

1.
Cangui Basantes MO, Lamus de Rodríguez TM, Tiglla Iglecias JA, Cerda Solís GM, Casco Hinojosa JD. Agro-sciences for innovation in teaching management at the "AIDA GALLEGOS" educational unit. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2023 Sep. 28 [cited 2025 Apr. 19];2:382. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/300