Resilience and self-image in adolescents starting school activities in a Lima area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf2023408

Keywords:

Resilience, Self-image, Mental Health, Adolescent

Abstract

This research is based on the mere transition that adolescents go through in the understanding and challenges to overcome in terms of the impact on the return of face-to-face classes and the perception they have about themselves, therefore, the objective of the research is to determine resilience and self-image in adolescents who start face-to-face school activities in an area of Lima. It is a quantitative, non-experimental correlational study, with a total population of 402 adolescents, who filled out a questionnaire of sociodemographic aspects, Connor and Davidson's resilience scale and Rosenberg's self-esteem scale. In their results, 10 % (n=42) of the students have low resilience and 46,2 % (n=194) of the students have low self-image. In conclusion, the relationship between resilience and self-image is very important in the adolescent, since a positive self-image about oneself allows high levels of resilience.

References

1. Alvarado NC, Herrera YF, Rosa RG, Palomino-Ccasa J. Adaptación y validación de una escala de apoyo social en personas que sufrieron COVID-19. Revista Científica de Ciencias de la Salud 2023;16:8-17. https://doi.org/10.17162/rccs.v16i2.1980.

2. Aspajo JM, García LET. Cambios en los factores asociados al ingreso a la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana en el contexto de la postpandemia del COVID-19. Apuntes Universitarios 2023;13:52-64. https://doi.org/10.17162/au.v13i4.1404.

3. C. Fernández and P. Baptista, “Metodología de la Investigación.” p. 634, 2015, [Online]. Available: http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf.

4. Condori JEXC, Céspedes JMZ. Programa «PODER» y su efecto en el uso de los dones y ministerios espirituales. Revista Estrategias para el Cumplimiento de la Misión 2023;21:66-89. https://doi.org/10.17162/recm.v21i1.2065.

5. E. Estrada and H. Mamani, “Bienestar psicológico y resiliencia en estudiantes de educación superior pedagógica,” Apunt. Univ., vol. 10, no. 4, pp. 56–68, 2020, doi: 10.17162/au.v10i4.491.

6. E. León, M. Neipp, and R. Nuñez, “Psychometric properties of the spanish version of the protective factors of resilience scale (PFRS),” An. Psicol., vol. 36, no. 3, pp. 468–474, 2020, doi: 10.6018/analesps.406231.

7. Enriquez MAC. Inicio y desarrollo de la Iglesia Adventista del Séptimo Día en la zona quechua de Yauri - Espinar: Revista Estrategias para el Cumplimiento de la Misión 2023;21:3-18. https://doi.org/10.17162/recm.v21i1.2006.

8. F. Lins, H. Nascimento, D. Sória, and S. Souza, “Self image and resilience of oncological patient,” Rev. Pesqui. Cuid. é Fundam. Online, vol. 1, no. 1, pp. 492–498, 2020, doi: 10.9789/2175-5361.rpcfo.v12.8565.

9. F. Ramos, “Autoestima y Resiliencia en Adolescentes de una Institución Educativa de San Juan de Miraflores,” Acta Psicológica Peru., vol. 6, no. 1, pp. 30–49, 2023, doi: 10.56891/acpp.v6i1.337.

10. F. Román et al., “Resiliencia de docentes en distanciamiento social preventivo obligatorio durante la pandemia de COVID-19,” J. Neuroeducation, vol. 1, no. 1, pp. 76–87, 2020, doi: 10.1344/joned.v1i1.31727.

11. Figueroa LC, Obedd GCG, Andree GEC, Karen ZJM, Milagros GFJ. Bajo una mirada de la NIC 2: Los costos y su efecto en la rentabilidad de las PYMES del sector avícola en Lima Metropolitana, año 2022. Revista de Investigación Valor Agregado 2023;10:19-51. https://doi.org/10.17162/riva.v10i1.1971.

12. Flores M. Antropología y misión en las comunidades Mbya guarani. Revista Estrategias para el Cumplimiento de la Misión 2023;21:19-44. https://doi.org/10.17162/recm.v21i1.1946.

13. G. Valenciano, “La autoimagen física y social de dos grupos de estudiantes de noveno año de la educación general básica,” Rev. Educ., vol. 47, no. 2, 2023, doi: 10.15517/revedu.v47i2.53847.

14. Guevara RM. Compromiso cristiano y su relación con la parentalidad y conyugalidad en una muestra de feligreses adventistas del Perú. Revista Estrategias para el Cumplimiento de la Misión 2023;21:45-65. https://doi.org/10.17162/recm.v21i1.2024.

15. Gül MD, Costu B. Investigating the difficulty level of multimodal representations used by science teachers of gifted students. Apuntes Universitarios 2023;13:65-87. https://doi.org/10.17162/au.v13i4.1473.

16. Huanca WV, Sanca CRC, Alicia QM, Torres-Miranda JS. Satisfacción con los recursos laborales y la calidad de vida en trabajadores del rubro comercial de la ciudad de Juliaca. Revista de Investigación Valor Agregado 2023;10:83-99. https://doi.org/10.17162/riva.v10i1.2026.

17. Vanderley, M. Vanderley, A. Santana, F. Scorsolini, W. Neto, and E. Monteiro, “Factors related to the resilience of adolescents in contexts of social vulnerability: Integrative review,” Enferm. Glob., vol. 19, no. 3, pp. 582–625, 2020, doi: 10.6018/eglobal.411311.

18. Jabbarov R, Valiyeva S, Poladov D, Nasibova U, Karimli N. Manifestations of emotional exhaustion in psychology students. Apuntes Universitarios 2023;13:25-40. https://doi.org/10.17162/au.v13i4.1479.

19. Jaramillo VLM, Cuenca DAR. Índices antropométricos como predictores de obesidad y riesgo metabólico en adolescentes de Loja. Revista Científica de Ciencias de la Salud 2023;16:52-60. https://doi.org/10.17162/rccs.v16i2.2021.

20. K. Connor and J. Davidson, “Depression and anxiety,” Psychodermatology Clin. Pract., vol. 18, no. 2, pp. 76–82, 2003, doi: 10.1007/978-3-030-54307-5_17.

21. Laguna OAF, Mercado DA. Competencias en procesos contables, control interno y conocimientos generales en contadores de entidades religiosas en países interamericanos. Revista de Investigación Valor Agregado 2023;10:100-23. https://doi.org/10.17162/riva.v10i1.2050.

22. Llanos EGA, Diaz DGA, Alessandra EQM, Rivera VTF, Flores JMG. Una nueva visión de la gestión de costos de calidad y su influencia en la rentabilidad de las bodegas del sector vitivinícola, año 2022. Revista de Investigación Valor Agregado 2023;10:52-82. https://doi.org/10.17162/riva.v10i1.1972.

23. M. Flores and M. Cortés, “Resiliencia: Factores Predictores en Adolescentes,” Acta Investig. Psicológica, vol. 12, no. 3, pp. 115–128, 2022, doi: 10.22201/fpsi.20074719e.2022.3.467.

24. M. García, A. González, H. Robles, J. Padilla, and I. Peralta, “Propiedades psicométricas de la Escala de Resiliencia de Connor y Davidson (CD-RISC) en población española,” An. Psicol., vol. 35, no. 1, pp. 33–40, 2018, doi: 10.6018/analesps.35.1.314111.

25. M. Rosenberg, Society and the adolescent self-image., 1st ed. Nueva Jersey, 1965.

26. M. Santiago, M. Vergel, and H. Gallardo, “Resiliencia en estudiantes exitosos en matemáticas,” Prax. Saber, vol. 11, no. 26, p. e9973, 2020, doi: 10.19053/22160159.v11.n26.2020.9973.

27. Organización Mundial de la Salud, “Salud del adolescente,” OMS, 2020. https://www.who.int/es/health-topics/adolescent-health#tab=tab_1.

28. P. Gutiérrez and J. Martín, “Implicaciones de la autoestima y el autoconcepto en el bienestar psicológico de los adolescentes españoles,” MLS Psychol. Res., vol. 4, no. 2, pp. 53–69, 2021, doi: 10.33000/mlspr.v4i2.668.IMPLICACIONES.

29. P. Pérez, H. Pérez, and G. Guevara, “Factores de riesgo y desarrollo de resiliencia en adolescentes,” Rev. Científica UISRAEL, vol. 9, no. 2, pp. 23–38, 2022, doi: 10.35290/rcui.v9n2.2022.519.

30. Quispe YM, Mamani DJ. Nivel de ansiedad y miedo al COVID-19 en adolescentes durante la post pandemia en la ciudad de Juliaca y Tacna, 2022. Revista Científica de Ciencias de la Salud 2023;16:42-51. https://doi.org/10.17162/rccs.v16i2.1974.

31. R. Buitrago and N. Sáenz, “Autoimagen, Autoconcepto y Autoestima, Perspectivas Emocionales para el Contexto Escolar,” Educ. y Cienc., vol. 1, no. 25, p. e12759, 2021, doi: 10.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e12759.

32. Rosa CPOL, Navarro JAS, Lino JRS, Arevalo KLZ, Flores JMG. Auditoría de gestión y su impacto en el índice de morosidad de las cajas municipales de ahorro y crédito en Lima, periodo 2022. Revista de Investigación Valor Agregado 2023;10:1-18. https://doi.org/10.17162/riva.v10i1.1970.

33. S. Acosta, A. Ramírez, Y. Saldarriaga, J. Uribe, and N. Ruiz, “Usos de redes sociales y autoimagen en adolescentes de Instituciones Educativas en Antioquia, Colombia,” Rev. Senderos Pedagógicos, vol. 13, no. 13, pp. 23–41, 2022, doi: 10.53995/rsp.v13i13.1123.

34. Saldaña JMV, Ríos FT, Rodríguez KR, Turpo JA, Aulestia SR. Actitudes sobre el amor y dependencia emocional en estudiantes universitarios de la ciudad de Tarapoto. Revista Científica de Ciencias de la Salud 2023;16:1-7. https://doi.org/10.17162/rccs.v16i2.2025.

35. Şanal A, Ozen G. Analysis of Physical Performance Parameters According to Playing Positions of Amputee Football Players. Apuntes Universitarios 2023;13:41-51. https://doi.org/10.17162/au.v13i4.1463.

36. Sinty TC, Mamani AQ, Sucapuca YQ. Adicción a redes sociales y cansancio emocional en estudiantes Universitarios de la carrera de Psicología de una universidad privada en la ciudad de Juliaca, 2022. Revista Científica de Ciencias de la Salud 2023;16:18-32. https://doi.org/10.17162/rccs.v16i2.1959.

37. Sucari HCR, Rabelo CMM, Sucari SAR. La poesía comprometida de Nicomedes Santa Cruz, una lectura aproximativa. Apuntes Universitarios 2023;13:11-24. https://doi.org/10.17162/au.v13i4.1500.

38. V. De La Fuente, A. Sánchez, and J. Sarmiento, “Resiliencia y autoconcepto en adolescentes peruanas en situación de abandono,” Rev. Psicol., vol. 11, no. 2, pp. 11–20, 2022, doi: 10.36901/psicologia.v11i2.1394.

Downloads

Published

2023-10-01

How to Cite

1.
Asencios-Trujillo L, Asencios-Trujillo L, La Rosa-Longobardi C, Piñas-Rivera L. Resilience and self-image in adolescents starting school activities in a Lima area. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2023 Oct. 1 [cited 2025 Apr. 19];2:408. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/326