Teacher motivation: An empirical study with teachers educating students with identified disabilities in a diverse classroom environment
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2023438Keywords:
Loyalty, Motivation, DisabilityAbstract
The teachers who, on a day-to-day basis, take on the task of educating students with disabilities in a diverse classroom environment undoubtedly collaborate in a very relevant social function when they take on the task of developing these students academically while at the same time supporting their integration into society. This research aimed to investigate the reasons that motivate teachers to work with students with identified disabilities. The qualitative study relied on Grounded Theory in the process of collecting the information and analyzing the data. Data collection used a semi-structured interview protocol applied to ten key informants who participated in the study. The findings were organized around the core category "Reasons that motivate teachers to work with students with disabilities," which made it clear that a commitment to justice, linked to a committed vocation for inclusive pedagogy, are two major motivational forces that are central to directing teachers' motivated action toward the work of educating students with disabilities.
References
1. Organización de las Naciones Unidas para la Educación lCylC. Declaración de Salamanca y marco de acción para las necesidades educativas especiales: UNESCO; 1994.
2. Organización de las Naciones Unidas para la Educación lCylC. Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad Ginebra : UNESCO; 2007.
3. Valcarce-Fernández M. De la escuela integradora a la escuela inclusiva. Innovación educativa España: Universidad de Santiago de Compostela; 2011.
4. Organización de las Naciones Unidas para la Educación lCylC. Declaración Mundial sobre Educación para Todos y Marco de Acción para satisfacer las Necesidades Básicas de Aprendizaje París : UNESCO; 1990.
5. Lizcano S, Contreras D. Factores Psicosociales, Sociodemográficos y Laborales asociados a los niveles del Síndrome de Burnout. Revista Gestión y Desarrollo Libre. 2023; 8(15): p. 1-18.
6. Bunch G. Claves para una educación inclusiva exitosa: Una mirada desde la experiencia práctica. Revista de educación inclusiva. 2016; 1(1): p. 1-10.
7. Eslava-Zapata R, Montilla RE, Guerrero EC, Gómez-Cano CA, Gómez-Ortiz E. Social Responsibility: A bibliometric analysis of research state and its trend. Data and Metadata. 2023; 2: p. 117-128.
8. López-Melero M. La escuela inclusiva: una oportunidad para humanizarnos. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado. 2012; 26(2): p. 131-160.
9. Murillo FJ, Duk C. Una evaluación inclusiva para una educación inclusiva. Revista latinoamericana de educación inclusiva. 2012; 6(1): p. 11-13.
10. Quiroz-Leal S. Tipos de liderazgo: una perspectiva liberadora desde la consejería profesional. Revista Gestión y Desarrollo Libre. 2021; 6(12): p. 1-19.
11. Barton L. La investigación en la educación inclusiva y la difusión de la investigación sobre discapacidad. Revista interuniversitaria de Formación del Profesorado. 2011; 25(1): p. 63-76.
12. Bersanelli SL. La gestión pública para una educación inclusiva. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 2008; 6(2): p. 58-70.
13. Omaña-Guerrero JA, Ramírez Conde DC. Papel del docen-te en el proceso de innovación en la pedagogía emprendedora. Revista Gestión y Desa-rrollo Libre. 2018; 3(5): p. 39-70.
14. Quiroz Leal S. La función gerencial: un análisis del liderazgo desde la Consejería Profesional. Revista Gestión y Desarrollo Libre. 2019; 4(7): p. 112-134.
15. Noguera-López MY. Responsabilidad Social Organizacio-nal: estado del arte y tendencias. Revista Gestión y Desarrollo Libre. 2020; 5(10): p. 142-161.
16. Hernández-Sampieri R, Fernández-Collado C, Baptista-Lucio P. Metodología de la Investigación México: McGrawHill; 2017.
17. Creswell JW. Investigación Cualitativa y Diseño Investigativo Colorado: Universidad de Denver; 1994.
18. Bénard Calva S. La teoría fundamentada: una metodología cualitativa México : Universidad Autónoma de Aguascalientes; 2016.
19. Eslava-Zapata R, Omaña-Guerrero JA, Sierra-Narváez FJ, Mogrovejo-Andrade JM. Estilos de liderazgo: un estudio en Latinoamérica, Estados Unidos y Europa. Salud, Ciencia y Tecnología. 2023; 3(401).
20. Quintero-Mejía M, Vasco-Montoya E. Justificaciones y sentimientos morales de jóvenes universitarios y jóvenes desplazados acerca de las acciones justas e injustas. Acta Colombiana de Psicología. 2007; 10(1): p. 99-110.
21. Flick U. Introducción a la investigación cualitativa Madrid : Ediciones Morata; 2004.
22. Eslava R, Chacón E. Comisiones de la verdad: aspectos contextuales considerados en el abordaje de la realidad desde la perspectiva latinoamericana. Revista Saber, Ciencia y Libertad. 2022; 17(2): p. 121-150.
23. Creswell JW. Mapping the field of mixed methods research. Journal of mixe methods research. 2009; 3(2): p. 95-108.
24. Vidal-Martínez F, García JN, Pacheco DI. La motivación en los profesores. International Journal of Developmental and Educational Psychology. 2010; 3(1): p. 937-942.
25. Valenzuela J, Muñoz-Valenzuela C, Silva-Peña I, Gómez-Nocetti V, Precht-Gandarillas A. Motivación escolar: Claves para la formación motivacional de futuros docentes. Estudios pedagógicos (Valdivia). 2015; 41(1): p. 351-361.
26. García-Esquivel R. Estudio sobre la motivación y los problemas de convivencia escolar España: Universidad de Almería; 2011.
27. Mercado-Val E, Di Giusto-Valle C, Rubio L, de la Fuente-Anuncibay R. Influencia de las actitudes hacia la discapacidad en el rendimiento académico. International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. 2017; 4(1): p. 77-86.
28. Iliya A, Ifeoma LG. Assessment of Teacher Motivation Approaches in the Less Developed Countries. Journal of Education and Practice. 2015; 6(22): p. 10-17.
29. Molina JP, Valenciano J. Creencias y actitudes hacia un profesor de educación física en silla de ruedas: un estudio de caso. Revista de Pedagogía del Deporte. 2010; 19(1): p. 137-149.
30. González-Torres MC. Claves para favorecer la motivación de los profesores ante los retos educativos actuales. ESE. Estudios sobre educación. 2003; 5: p. 1-23.
31. González-Fernández R, Palomares-Ruiz A, Domingo-Gómez B. Factores desencadenantes de la actitud del profesorado hacia la inclusión educativa. Prácticas innovadoras inclusivas: retos y oportunidades España: UNESCO; 2017.
32. Alemany-Arrebola I, Villuendas-Giménez MD. Las actitudes del profesorado hacia el alumnado con necesidades educativas especiales. Convergencia Revista de Ciencias Sociales. 2004; 11(34): p. 183-215.
33. Avramidis E, Norwich B. Teachers' attitudes towards integration/inclusion: a review of the literature. European journal of special needs education. 2002; 17(2): p. 129-147.
34. Mérida-Lucas EL, Tay-Quisquinay MJ. Las relaciones excluyentes de docentes hacia estudiantes con discapacidad Guatemala : Universidad de San Carlos de Guatemala; 2012.
35. Colmenero MJ, Pegalajar MC, Pantoja A. Percepción del profesorado sobre prácticas docentes inclusivas en alumnado con discapacidades graves y permanentes. Cultura y Educación. 2019; 31(3): p. 542-575.
36. Ressa T. An Evolving Disabled Professor Training Highly Qualified Teachers Committed to Disability Rights and Social Justice. International Journal of Educational Methodology. 2023; 9(1): p. 183-196.
37. Hurtado-Maya A, Montoya-Martínez MD, Valencia-López AM, Calzada-Londoño GA. La educación inclusiva en la prosocialidad desde una perspectiva de la diversidad. Revista Científica Guillermo de Ockham. 2023; 21(1): p. 76-96.
38. Fortunato I, Araújo OH, Medeiros EA. Being a teacher and the meanings of Didactics through the triple lesson: rebirth, knowledge, compassion. Série-Estudos. 2022; 27(59): p. 137-153.
39. Mustafa-Saeed K, Sharif-Ahmed A, Maqsud-Rahman Z, Aziz-Sleman N. How social support predicts academic achievement among secondary students with special needs: the mediating role of self-esteem. Middle East Current Psychiatry. 2023; 30(1): p. 1-9.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sonia Quiroz Leal, Rolando Eslava Zapata (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.