Generational change in ceramic handicraft activity: Proposals for sustainable local and cultural development
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2023439Keywords:
Generational Relay, Tradition, Handicrafts, Culture, Local DevelopmentAbstract
The contribution refers to the generational change in the pottery handicraft activity of a rural community, the effect of this on the local and cultural development of the community, under a qualitative approach with application of the ethnographic method of interpretative character, applying techniques such as: life history, structured interview and observation. The information collected was processed in the software Atlas. Ti. The results show that young people have little knowledge about the process of making clay handicrafts, which is why they show little interest, since the knowledge has not been transmitted to them from an early age. In addition, the absence of schools or workshops that teach handicrafts aggravates the current situation. Traditions create a deep connection with roots, family and cultural values, which are necessary to persevere their identity and cultural heritage. The main activity to generate income is the production of handicrafts; however, the intermediaries that buy them do so at low cost, directly affecting the community. The problem lies in the lack of marketing channels, updated means of transportation and the absence of national and international web platforms to make the products visible. It is concluded that the deterioration in the generational replacement in the artisanal community over the years is attributed to the fact that young people do not perceive artisanal activity as a "business"; they choose to migrate to other cities, looking for new job offers and the possibility of obtaining professional training in other areas.
References
1. Artesanias de Colombia (2023). Laboratorios de invención y diseño Tolima. https://artesaniasdecolombia.com.co/PortalAC/C_proyectos/laboratorio-de-innovacion-y-diseno---tolima_8760.
2. Apud, I. (2013). Repensar el método etnográfico. Hacia una etnografía multitécnica, reflexiva y abierta al diálogo interdisciplinario. Antípoda Revista de Antropología y Arqueología, 16(16), 213-235. doi:https://www.researchgate.net/publication/255948603_Repensar_el_metodo_etnografico_Hacia_una_etnografia_multitecnica_reflexiva_y_abierta_al_dialogo_interdisciplinario
3. Alcaldía del Guamo. (2023). Vereda la Chamba. Obtenido de https://www.elguamo-tolima.gov.co/buscar?q=vereda%20la%20chamba
4. Benítez Aranda, Surnai. La Artesanía Latinoamericana como Factor de Desarrollo Económico, Social y Cultural: La Artesanía a la Luz de los Nuevos Conceptos de Cultura y Desarrollo, Revista digital Nº 6 Cultura y Desarrollo, Oficina Regional de Cultura para América Latina y el Caribe UNESCO, 2009, http://www.unesco. org.cu/culturaydesarrollo/pdf_nros/nro6art1.pdf
5. Bernal , C. (2010). Metodología de la investigación. PEARSON EDUCACIÓN,. doi:https://drive.google.com/file/d/1-3wqx7vGGCn6O4FxMPkzKwl5E4tByYXX/view?pli=1
6. Boisier, S. (2005). ¿Hay espacio para el desarrollo local en la globalización? Revista de la cepal, 86, 47-62. doi:https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/0c782b3e-9f3a-46bc-9d27-422d7f328fa7/content
7. Borboa, T. M. (2006). La interculturalidad: aspecto indispensable para unas adecuadas relaciones entre distintas culturas. El caso entre "Yoris" y "Yoremes" del centro ceremonial de San Jerónimo de Mochicahui, El Fuerte Sinaloa, México. Ra Ximhai, 2(1), 45-71. https://doi.org/https://www.redalyc.org/pdf/461/46120104.pdf
8. Denis, S. L., & Gutierrez, B. L. (2002). La investigación etnográfica: experiencias de su aplicación en el ámbito educativo. Paradigma(17), 26-50. https://doi.org/http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/182/180
9.Ferrarotti, F. (2007). Las historias de vida como método. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 14(44), 15-40. doi:https://www.redalyc.org/pdf/105/10504402.pdf
10. Naciones Unidas. (2023). Objetivo 8: Promover el crecimiento económico inclusivo y sostenible, el empleo y el trabajo decente para todos, https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/economic-growth/
11. Pardinas , F. (2005). Metodología y técnicas de investigación en ciencias sociales. México: Siglo XXI editores. Obtenido de https://es.scribd.com/document/378498197/Pardinas-Felipe-Metodologia-y-Tecnicas-de-Investigacion-en-Ciencias-Sociales-pdf
12. Ricoy Lorenzo, C. (2016). Contribución sobre los paradigmas de investigación. Revista do Centro de Educação, 31(1), 11-22. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/1171/117117257002.pdf
13. Roman-Acosta, D. y Barón Velandia, B. (2023). Del conocimiento individual a la sinergia colectiva: potenciando la colaboración en las redes de investigación. Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 11 (2), 221-251. https://doi.org/10.5281/zenodo.10085278
14. Santana Ortega, F. (2016). El aprendizaje en la cultura: técnicas y competencias en la cultura de la isla de Gran Canaria a través de vestigios aborígenes y de prácticas artesanales actuales. Proyecto de investigación.
15. UNESCO. Patrimonio Cultural Inmaterial, (2023). Técnicas artesanales tradicionales. https://ich.unesco.org/es/tcnicas-artesanales-tradicionales-00057
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marisol Martínez Suárez, María Otilia Pulecio Bazurto, Leidy Carolina Sicachá Marín, Vannesa Alexandra Barragán Rodríguez, Laura Karina Sánchez Bustamante (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.