Characterization of the current state of professional pedagogical performance in the teaching of emotional integration in the subject Clinical Propaedeutics and Medical Semiology
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2023449Keywords:
Clinical Propaedeutics, Professional Performance, Emotional IntegrationAbstract
Introduction: Contemporary development undergoes transformations in the economic, political and social spheres, which influence all spheres, among them the medical one. The systematization of different authors reveals the significance of performance to face the teaching-learning process with the quality demanded by medical care in Cuba. The parameterization of the research, the identification of the variable pedagogical professional performance of the teacher in the teaching of emotional integration in the subject Clinical Propedeutics and Medical Semiology is carried out.
Objective: To characterize the state of the pedagogical professional performance and the improvement in the teaching of emotional integration in the subject Clinical Propedeutics and Medical Semiology at FCM "Miguel Enriquez".
Method: An intentional universe of 121 people was selected for the study. The parameterization of the research, the identification of the variable pedagogical professional performance of the teacher in the teaching of emotional integration in the subject, its dimensions and indicators that characterize it are carried out.
Conclusions: The pedagogical professional performance of teachers for emotional integration in the teaching of the subject Clinical Propedeutics and Medical Semiology, is insufficient.
References
1. Colectivo de autores. Programa de la Asignatura Propedéutica Clínica y Semiología Médica. Plan E Disponible https://instituciones.sld.cu>ucmh; 2019.
2. Llanio Navarro R. Propedéutica Clínica y Semiología Médica. Tomo I. Cuba editorial ciencia Médicas; 2005 pp18- 25
3. Alcaraz Agüero M y col. La historia clínica: un documento básico para el personal médico. Medisan; 2010,14(7):1017.
4. Mezquía de Pedro N. Análisis del programa Propedéutica Clínica y Semiología Médica. Una metodología estructurada por pasos. Revista habanera de Ciencia Médicas18 ISSN 729-519X Ed. Ciencias Médicas. (1) enero-febrero ;2019.
5. Sandrino Sánchez M. Implementación de estrategias curriculares en la asignatura Propedéutica Clínica y Semiología Médica revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río: 2020, Inicio > Vol. 24, No.1.
6. Valcárcel Izquierdo N. y Díaz Díaz AA. Epistemología de las ciencias de la Educación médica. Sistematización cubana. ed. Cuba: Editorial Ciencias Médicas; 2021. pp19 -23, 69 -71
7. Solís SS, Valcárcel IN, Castillo HN. Fundamentos del Modelo de Evaluación del Desempeño Profesional del licenciado en Higiene y Epidemiología. Rev. Cub. de Tec. de la Sal. Educación Médica Superior versión impresa ISSN 0864-2141versión On-line ISSN 1561-2902; 2017, 8(4):79-84.
8. Torres Torres A. Ferrer Madrazo M.T. Perdomo González E. Un acercamiento a la Teoría de la Educación Avanzada como una alternativa educativa cubana pedagógica. Panorama Cuba y Salud. Ejemplar dedicado a: III Encuentro de Egresados de la Escuela Latinoamericana de Medicina; 2018, Vol. (13):1 pp. 226-229
9. Añorga Morales JA. Lo increíble de los comportamientos humanos, la pedagogía, las Ciencias de la Educación y la Educación Avanzada. Cuba y Salud; 2020,15(2):53-59.
10. Sierra Figueredo S. Cuestionario sobre experiencias de los estudiantes al cursar la asignatura Propedéutica Clínica y Semiología Médica. Rev. Educación Médica Superior; 2014, 28(2), pp 371-339
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Libertad Valdés Izquierdo, Norberto Valcárcel Izquierdo, Alejandro Antuan Díaz Díaz, Ana Claribel Herrera Wainshtok (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.