Improvement strategy for the improvement of the professional pedagogical performance of teachers in the teaching of emotional integration
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2023458Keywords:
Professional Performance, Emotional Integration, Medical TeachingAbstract
Latin American educational systems have favored efforts aimed at improving the quality of education, and in this purpose, the variable "pedagogical professional performance of the teacher" has been identified as very influential and decisive for the achievement of a qualitative leap in school management. The fulfillment of the objective of the "E" Study Plan in force in the Cuban Medical School, aimed at an adequate doctor-patient-family-community relationship in the subject Clinical Propedeutics and Medical Semiology (PCSM), requires a constant process of updating their knowledge, skills and values. The preparation of the clinical history, highlighting the psychosocial history, allows the student to integrate the semiographic findings with the emotional, temporo-spatial events that particularize each individual. Theoretical methods allow identifying different problems related to the integration of these aspects, we propose as Objective: To design an improvement strategy for the improvement of teachers' pedagogical professional performance in the teaching of emotional integration of the subject Clinical Propedeutics and Medical Semiology, of the FCM "Miguel Enríquez". The research agreed to define: emotion and emotional integration and to design the strategy through the AELI® KINETEST protocol to incorporate in the clinical history the semiography of emotions and to complement the physical examination with the use of the muscle test.
References
1. Lago Queijas M. El mejoramiento del desempeño profesional pedagógico de los docentes para la evaluación formativa. Educ Med Super; La Habana. 2019, vol.(33):1.
2. Lescaille N. Estrategia de superación para el mejoramiento del desempeño profesional 1ª ed. España: editorial académica de España; 2017.
3. Añorga Morales J. La Educación Avanzada y el mejoramiento profesional y humano. Tesis en opción al grado científico de Doctora en Ciencias. Segundo doctorado. La Habana, Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona; 2012
4. Añorga Morales JA. Lo increíble de los comportamientos humanos, la pedagogía, las Ciencias de la Educación y la Educación Avanzada. Cuba y Salud; 2020,15(2):53-59.
5. Caballero Báez. Estrategia de profesionalización para el desarrollo de la competencia producción intelectual en el docente de enfermería, tesis Universidad de Ciencia Pedagógica Enrique José Varona; 2015.
6. Valcárcel Izquierdo N. y Díaz Díaz AA. Epistemología de las ciencias de la Educación médica. Sistematización cubana. ed. Cuba: Editorial Ciencias Médicas; 2021. pp19 -23, 69 -71
7. Rivera Grados D, Santacruz López M. Desempeño de estudiantes en la materia de clínica Propedéutica por medio de la entrevista para la historia clínica. Universidad Popular Autónoma del estado de Puebla; 2018.
8. República de Cuba. Ministerio de Educación Superior. Documento Base para el diseño de los planes de estudio "E". La Habana: MES; 2016.
9. Mezquía de Pedro N. Análisis del programa Propedéutica Clínica y Semiología Médica. Una metodología estructurada por pasos. Revista habanera de Ciencia Médicas18 ISSN 729-519X Ed. Ciencias Médicas;2019 (1)
10. Ward P. Trust and communication in a doctor-patient relationship: a literature review. Arch. Med.;2018, vol. (3):3, pp. 36.
11. Hernández Barraza V. Las competencias emocionales del docente y su desempeño profesional Universidad Oparin. Alternativas en Psicología; 2017 Número 37.
12. Valcárcel Izquierdo N. y Díaz Díaz AA. Epistemología de las ciencias de la Educación médica. Sistematización cubana. ed. Cuba: Editorial Ciencias Médicas; 2021. pp19 -23, 69 -71
13. Mendoza Rodríguez H. Apuntes de las Ciencias de la Educación Médica. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2023: pp 50.
14. Corbera E. Hacia la biología: Las emociones. 1ª ed. España: editorial el grano de mostaza; 2017 6 pp 69 – 71
15. Lipton BH. La Biología de las creencias1a ed. Hondura. editorial Palmyra; 2013. pp. 18 – 33
16. Valdés Izquierdo L, Varela Rodríguez. AELI marca registrada en la oficina de la propiedad industrial (OSPI) -5940; 2017.
17. Douat, Gérard. PNL Programación neurolingüística. Parkstone International, 2017.
18. Lawson, Hal A., and R. Scott Kretchmar. "A generative synthesis for kinesiology: Lessons from history and visions for the future." Kinesiology Review 6.2 (2017): 195-210.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Libertad Valdés Izquierdo, Norberto Valcárcel Izquierdo, Alejandro Antuan Díaz Díaz, Ana Claribel Herrera Wainshtok (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.