Trends in the methodological work management process in the medicine career

Authors

  • Blas Nivaldo Porras Pérez Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Dirección de Formación de Profesionales. Pinar del Río, Cuba. Author https://orcid.org/0000-0002-8288-6647
  • Guillermo Luis Herrera Miranda Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Pinar del Río, Cuba. Author https://orcid.org/0000-0002-5366-3030
  • Guillermo Alejandro Herrera Horta Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna". Pinar del Río, Cuba. Author https://orcid.org/0000-0002-0055-7429
  • Adrián Alejandro Vitón-Castillo Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna". Pinar del Río, Cuba. Author https://orcid.org/0000-0002-7811-2470

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf2023487

Keywords:

Career, Teachers, Medical Education, Medicine, Challenge, Work

Abstract

Introduction: The improvement of the training of professionals constitutes a current challenge for Medical Education, which is why it is necessary to resize the management process of the methodological work that is developed in it, in this research, the trends of the methodological work management process in the Medicine career at the University of Medical Sciences of Pinar del Río were determined.

Methods: Observational, descriptive and cross-sectional research with an intentional sample of 58 directors and teachers of the Medicine career during the 2023 academic year. Empirical, theoretical and statistical methods were used. 

Results: 56 % of managers and teachers have insufficient knowledge of the management of methodological work and the regulations that regulate it. Only 60 % of the heads of departments and methodological groups conceive the methodological work plan taking as a starting point a balance of the strengths and weaknesses of the previous period. The management of the methodological work at the level of the departments and methodological groups, is affected by limiting itself to complying with the guidelines of higher levels, as reported by 90 % of the teachers. The methodological activities that are carried out do not always have conceptual elements of pedagogy, particularly didactic, as their starting point. 

Conclusions: The management process of the methodological work that is developed in the Medicine career of the University of Medical Sciences of Pinar del Río presents inadequacies that can be solved and thereby contribute to the quality of the professional training process.

References

1. Cazull-Imbert I, Creagh-Bandera R, Hernández-Heredia R, Creagh-Cazull A, Durán-Rodríguez R. Calidad de las conferencias: un instrumento para su evaluación. Rev Cienc Médicas Pinar Río 2022;26:5574.

2. Cruz-Quesada JE, Ferro-González B, Báez-Pérez OL, Pérez-Álvarez H. Estrategia metodológica para la evaluación frecuente en el proceso enseñanza aprendizaje de la disciplina Medicina Interna. Rev Cienc Médicas Pinar Río 2023; 27:5888.

3. Pérez Guerrero MC, Casas Olazabal I, López López D. Trabajo metodológico en la universidad médica en tiempos de Covid-19. Educ Médica Super 2020;34.

4. Rodríguez-García K, Montes-de-Oca-Carmenaty M, Chi-Rivas JC, Pupo L del T, Berenguer-Gouarnaluses JA, Lorenzo-Rodríguez MA. Rotafolio para la promoción de conocimientos sobre el cáncer bucal. Univ Médica Pinareña 2021; 17:725.

5. González-Rodríguez R. Consideraciones sobre el empleo del aula invertida en la enseñanza de la disciplina Medicina General Integral. Univ Médica Pinareña 2020; 18:569.

6. Lafaurie Ochoa Y. El trabajo educativo y la extensión universitaria en las ciencias médicas. Manual metodológico – Biblioteca Virtual en Salud. La Habana, Cuba: Editorial Ciencias Médicas; 2009.

7. Paizan GO, Pérez KBD, Ramos NT, García TRG, Solís SS, Arce ICD de. Profesionalización de los docentes en educación médica a través de un modelo de evaluación. Rev Cuba Tecnol Salud 2020;11:25-34.

8. Vecino Alegret F. La Educación Superior en Cuba. Historia, Actualidad y Perspectivas. Rev Cuba Educ Super 1997;17:11-29.

9. Álvarez de Zayas C. La escuela en la vida. Habana Editor Pueblo Educ 1999;72.

10. Ministerio de Educación Superior. Reglamento Organizativo del Proceso Docente y de Dirección del Trabajo Docente y Metodológico para las Carreras Universitarias. Resolución Ministerial No. 47/2022. s. f.

Downloads

Published

2023-10-12

How to Cite

1.
Porras Pérez BN, Herrera Miranda GL, Herrera Horta GA, Vitón-Castillo AA. Trends in the methodological work management process in the medicine career. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2023 Oct. 12 [cited 2025 Apr. 19];2:487. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/405