Challenges and perspectives of the teaching-learning process of the Pharmacology discipline in the medical career
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2023491Keywords:
Teaching, Learning, Pharmacology, Knowledge, SkillsAbstract
Introduction: the teaching – learning process of the discipline Pharmacology is studied.
Methods: a prospective, observational and descriptive was carried out. From the theoretical point of view, the historical – logical, analysis – synthesis, and inductive – deductive methods were used, which allowed the analysis of conceptions on the topic from different approaches and contexts. On an empirical level, the analysis of documents was used to collect information.
Results: the teaching – learning process of the discipline Pharmacology shows insufficiencies in its systemic structure according to its didactic components, and their gradual derivation from the medical students’ mode of professional performance. The teaching – learning process of the discipline Pharmacology lacks a didactic relation with the General Practitioners’ mode of professional performance in solving professional and academic problems by means of the use of the knowledge and skills obtained within the discipline. It is not integrated with other disciplines and subjects within the same academic year in a coherent and systemic manner. The methodological work is insufficient, in favor of a more rational medication prescription, based on the mode of professional performance in a systemic and interdisciplinary manner.
Conclusions: the teaching –learning process of the discipline Pharmacology in Medical studies provides new dimensions for its didactic categories, mediated by the professor and self – regulated by the student and the class, which comes to be in the solution to the professionalizing task, starting from communication, and according to the principles of the medical ethics and the mode of professional performance.
References
1. Hernandez-Lezcano Y, Cruz-Marquez D, Linares-Rio M, Rodríguez-Hernandez Y. Aplicación web para la enseñanza de la asignatura Preparación para la Defensa. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río 2023; 27:5663. https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5663
2. Albarrán-Torres F, Díaz-Larenas C, Ibarra-Peso J. Respuesta afectiva de estudiantes universitarios de medicina frente a metodologías activas de aprendizajes. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río 2023; 27:5764. https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5764
Baños JE, Farré M. Principios de farmacología clínica. Bases científicas de la utilización de medicamentos. Barcelona: Masson.2002. Disponible en: https://www.scielosp.org/pdf/gs/2003.v17n2/169-170/es
2. Vera Carrasco O. Reseña histórica de la cátedra de farmacología de la facultad de medicina - Universidad Mayor de san Andrés. Cuad- Hosp. Clín. [Internet]. 2015 [citado 2023 Mar 16]; 56(2):77-84. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762015000200017&lng=es
3. Chast F. Histoire contemporaine des médicaments. París: Éditions La Découverte. 1995. Disponible en: https://www.editionsladecouverte.fr/histoire_contemporaine_des_medicaments-9782707172563
4. Varcárcel N. y Díaz A. Epistemología de la Educación médica. 2021. Disponible en: http://www.ecimed.sld.cu/2021/05/28/epistemologia-de-las-ciencias-de-la-educacion-medica-sistematizacion-cubana/
5. Gutiérrez Rodas JA, Posada Saldarriaga R. Tendencias mundiales en educación médica. Iatreia [Internet]. 2004 June [cited 2024 Jan 15]; 17(2): 130-138. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-07932004000200005&lng=en.
6. Vela Valdés Juan, Salas Perea Ramón Syr, Pujals Victoria Nayra, Quintana Galende María Luisa, Pérez Hoz Grisell. Planes de estudio de Medicina en Cuba de 1959 a 2010. Educ Med Super [Internet]. 2016 Mar [citado 2024 Ene 15] ; 30(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000100002&lng=es.
7. Martínez Abreu J. Las carreras de ciencias médicas y el plan de estudio D. Rev Med Electrón. 2017 [citado 29/04/2019];39(1):130-2. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000100018&lng=es
8. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. Modelo formativo del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas. Capítulo 7. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2017. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/libros_texto/modelo_formativo_medico_cubano/cap_7
9. Cala Calviño L, Álvarez González RM, Ramos Hernández L, Martínez Novellas Y, Mendo Alcolea N, Labadié Fernández S. Aprendizaje de la Farmacología Clínica desde la percepción estudiantil. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 Dic [citado 2024 Ene 15]; 9(4): 49-65. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000400005&lng=es
10. Cruz-Quesada J, Ferro-González B, Báez-Pérez O, Pérez-Álvarez H. Estrategia metodológica para la evaluación frecuente en el proceso enseñanza aprendizaje de la disciplina Medicina Interna. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río. 2023; 27:5888. https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5888
11. Otero-Rodríguez I, Gómez-Estacio L. Integración de las ciencias biomédicas a la investigación y educación del estudiante. Benguela. Angola, 2020. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [revista en Internet]. 2023; 27:5731. https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5731
12. Benítez-Rojas L, Castro-Querol O, Flores-Charles D, Mercantete-Sosa M. Evaluación de la sensibilidad bioética en estudiantes de Ciencias Médicas. Universidad Médica Pinareña 2023; 19:901. https://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/901
13. Horta-Martinez L, Sorá-Rodriguez M, Porto-Valiente G. Caracterización del desempeño docente-investigativo de los alumnos ayudantes de la Facultad de Ciencias Médicas ¨10 de Octubre¨. Universidad Médica Pinareña 2023; 19:959. https://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/959
14. Paumier-Durán A, Espinosa-Goire Y, Elías-Carrión L, Reyes-Gómez A, Mitjans-Hernández D. Producción científica de la Revista 2 de Diciembre durante el período 2018-2022. Universidad Médica Pinareña 2023; 19:1015. https://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/1015
15. Horta-Martinez L, Sorá-Rodriguez M, Rodriguez-Pereira Y, Rodriguez-Dominguez A, Bejerano-Duran R. Evaluación de la autoestima en estudiantes de la carrera de medicina. Universidad Médica Pinareña 2023; 19:993. https://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/993
10. Sanz Alvarez E, Vicente Romero J, Prieto Martín A. Experiencias de Docencia Virtual en Facultades de Medicina Españolas durante la pandemia COVID-19 (II): Farmacología, Inmunología. Rev Esp Edu Med [Internet]. 26 de mayo de 2020 [citado 18 de enero de 2024];1(1):74-81. Disponible en: https://revistas.um.es/edumed/article/view/429481
11. Rodríguez Carranza R. La evaluación del conocimiento en medicina. Revista de la educación superior. [Internet]. 2008 [citado 18 de enero de 2024]; 37(147), 31-42. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602008000300003&lng=es&tlng=es
12. Gurwitz D, Weizman A, Rehavi M. Education: Teaching pharmacogenomics to prepare future physicians and researchers for personalized medicine. Trends Pharmacol Sci. 2003 Mar;24(3):122-5. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12628356/
13. Bosch-Nuñez AI. Fundamentos teóricos de una estrategia didáctica interdisciplinaria entre la Farmacología y las asignaturas clínicas estomatológicas en la Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba. Acta Odontol. Colomb. [Internet]. 15 de julio de 2022 [citado 17 de enero de 2024];12(2):105-14. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/actaodontocol/article/view/98715
14. Cala Calviño L, Álvarez González RM, Ramos Hernández L, Martínez Novellas Y, Mendo Alcolea N, Labadié Fernández S. Clinical Pharmacology learning accordingto the student's perception. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 Dic[citado 11/12/2021]; 9(4):49-65.Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000400005&lng=es
15. García Moro M, García Sánchez JE, García Sánchez E, García Merino E. 15 años de la Revista de Medicina y Cine. Rev Med Cine [Internet]. 2019;15(1):1-2. Disponible en: http://revistas.usal.es/index.php/medicina_y_cine/article/view/rmc.20244/20052
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Suniel Pérez García, Tania Yakelyn Cala Peguero, Guillermo Luis Herrera Miranda, Marvelia Díaz Calzada (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.