Historical trends of the professional improvement of the doctor in primary health care for the early diagnosis of alterations in oral comunication
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2023523Keywords:
Professional Development, Oral Communication, Early DiagnosisAbstract
Introduction: oral communication (OC) disorders as a health problem constitute a starting point for the design of professional development of professionals working at the Primary Health Care (PHC) level.
Objective: to characterize the historical tendencies of professional development of physicians in PHC for the early diagnosis of OC disorders.
Methods: the dialectic method was used as the guiding method. At the theoretical level: historical-logical, analytical-synthetic and inductive-deductive. From the empirical level: documentary review.
Results: as national tendencies of the professional improvement of the physician in PHC for the early diagnosis of OC alterations were found in this research: the professional improvement of the Comprehensive General Practitioner (MGI) in relation to OC disorders and their early diagnosis has not been identified as a learning need; recognition of the importance of the MGI in the early detection of OC disorders, according to national demands; and the demands of a professional improvement in relation to OC disorders that enhances the real scenarios where child care is performed and prioritizes the participation of the MGI.
Conclusions: in correspondence with the international tendencies of postgraduate studies, as a strategic development instrument, the professional improvement of physicians in PHC for the early diagnosis of OC disorders shows tendencies that are oriented to the professional improvement and to the quality of life of the population.
References
1. Sandrino Sánchez M, Hernández Rodríguez IM, Pérez Martín MM, Ordoñez Álvarez LY, Valdés Rocubert LE, Hernández Bravo BC. Estrategia de superación profesional sobre fibrilación auricular contextualizada en la Atención Primaria de Salud. 2021; Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río; 25(5):e5157. https://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5157
2. Santiesteban-Puerta S, López-Catá F, de-la-Rosa-Santana J. La formación integral del estudiante de las Ciencias Médicas a partir del pensamiento humanista de Fidel Castro Ruz. Universidad Médica Pinareña 2020; 17(3):580. https://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/580
3. Hernández-Suárez N, Ferro-Gonzalez B, Labrador-Alemán R, Tamayo-Batista I, Sandrino-Sánchez M, García-Miranda A. Regularidades del proceso de superación profesional sobre Neumonía Adquirida en la Comunidad para profesores de Medicina Interna. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río 2023; 27:5756. https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5756
4. Santalla-Corrales A, Romero-Valdés Y, Sánchez-Capote H, Sánchez-Martínez A, García-Acosta J, Vitón-Castillo A. Nivel de conocimientos de estudiantes de medicina sobre diagnóstico y manejo del infarto agudo del miocardio. Universidad Médica Pinareña 2022; 18(1):865. https://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/865
5. Martí-Martínez G, Hidalgo-Mederos R, Figueredo-Mesa Y, Valcárcel-Izquierdo N, Martínez-Pérez R. Estrategia de superación en la atención a pacientes con Diabetes Mellitus tipo II. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río 2023; 27:5720. https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5720
6. González-Rodríguez R. Sistemática para la actividad educación en el trabajo en Medicina General Integral. Universidad Médica Pinareña 2020; 16(2):428. https://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/428
7. Sánchez Rodríguez Y, Herrera Miranda G L, Páez Bejerano L R, García Seruto M, Carmona Domínguez D. Regularidades del proceso de superación profesional. Educ Med Super [Internet]. 2018 Jun [citado 16/01/2022]; 32(2).Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000200015&lng=es
8. Delgado-Rifá E, Martínez-Rubio B. Fundamentos teóricos que sustentan la superación profesional del médico de familia en el manejo del adulto mayor con fractura de cadera. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río 2023; 27:5973. https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5973
9. Saturno Hernández PJ, Hernández Ávila M, Magaña Valladares L, García Saisó S, Vértiz Ramírez JJ. Estrategia integral de formación para la mejora continua de la calidad de los servicios de salud. Salud Pública Méx [Internet]. 2015 [citado 15/11/2022]; 57(3):275-83. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=58750
10. Santos-Álvarez N, Barajas González P, Gómez Alonso C. Evaluación del desarrollo en niños de 2 a 4 años [Internet]. 2021 [citado 15/06/2023]; Rev. Enferm. Inst. Mex. Seguro Soc. 2021;29(2):57-64. Disponible en: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
11. Quizhpe Peralta A. Programa Internacional de Postgrado en APS Integral, Enfermedades Infecciosas y Resistencia a los Antimicrobianos. Ecuador: Universidad de Cuenca; 2010 [citado 15/11/2022]. Disponible en: https://www.reactgroup.org/uploads/who-we-a
12. Lam TP, Lam KF, Tse EY. Why do primary care doctors undertake postgraduate diploma studies inamixed private/public Asian setting? PostgradoMed J [Internet]. 2006 [citado 15/11/2022];82(968):400-3. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16754710/
13. Shelley Ross SS, Lawrence K, Archibald D, Palacios Mackay M, Oandasan IF. Extended family medicine training. Can FamPhys [Internet]. 2016 [citado 10/11/2022] ;(62): [aprox. 8 p.]. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5154666/pdf/062e749
14. Martín Zurro A. Compendio de Atención Primaria. En su: Martín Zurro S, Cano Pérez JF, Gené Badia J. Docencia en atención primaria y medicina de familia. [Internet]. 2016 [citado 4/01/2023] 4 ed. España: Editorial Elsevier; 2016. p.856. Disponible en: https://edimeinter.com/catalogo/medicina-familiar/martin-zurro-a-compendio-de-atencion-primaria-4-ed-2016/
15. Tejeda Navalón P. indicadores tempranos en la detección de los trastornos del lenguaje. En: AEPap (ed.). Congreso de Actualización Pediatría 2022. Madrid: Lúa Ediciones 3.0; 2022. p. 227-235. Disponible en: https://www.aepap.org/sites/default/files/227 236_lenguaje_libro_18_congreso_aepap_2022.pdf
16. Hernández Rincón EH, Muñoz Abril YC, Avella Pérez LP. Rol del médico familiar en el nuevo modelo integral de atención en salud en Colombia. [Internet]. 2019 [citado 14/10/2022] Rev cub med gen integr.; 35(3). Disponible en: http://www.revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/466
17. Castillo Riascos LL. Medicina Familiar, un camino hacia la integración de los servicios de salud. [Internet]. 2017 [citado 26/01/2022]; Salud Uninorte; v33(1) Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81751405001
18. Fernández Ortega MA, Arias Castillo L, Brandt Toro C, Irigoyen Coria A, Roo Prato JB. Hacia el fortalecimiento de la medicina familiar y la atención primaria en los sistemas de salud: IV Cumbre Iberoamericana de Medicina Familiar. Asunción Paraguay 2011. [Internet]. 2012 [citado 15/04/2023] Archivos en Medicina Familiar vol. 14, núm. 4, pp. 93-112. Disponible en: http://www.redakleyc.org/articulo.oa?id=50730965003
19. Consuelo Figueiras A, Neves de Souza IC, Graciela Ríos V, Benguigui Y. Manual para la Vigilancia del Desarrollo Infantil (0-6 años) en el contexto de AIEPI. [Internet]. 2011 [citado 27/2/2023]; Disponible en: https://www1.paho.org/hq/dmdocuments/manual-vigilancia-desarrollo-infantil-aiepi-2011.pdf
20. Tranche Iparraguirre S, Bueno Ortiz JM, Fernández García MR. Hacia el fortalecimiento de la atención primaria para alcanzar la cobertura sanitaria universal. [Internet]. 2019 [citado 26/11/2022]; Rev ELSEVIER; 51 (Núm 2): pag. 59-60 Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-articulo-hacia-el-fortalecimiento-atencion-pimaria-s0212656719300320
21. Carreño de Celis R. Evolución histórica de la educación médica superior en Cuba a partir de 1959. EducMedSuper [Internet]. 2005 [citado 7/2/2020]; 19(3): [aprox. 14 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412005000200008
22. Castillo Valdés L, Olivera Hernández MM, Fernández Ortega AJ, Verde Fragoso S, Lazo Castillo Y Alteraciones de la Comunicación Oral más frecuentes en edad Pediátrica. [Internet]. 2023 [citado 10/2/2023]; Rev Ciencias Médicas; 27 (No. 1). Disponible en: https://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5727/pdf
23. Sánchez Villafáñez D, Sobrado García L, Medina Fernández M, Blanco Bazzi OM, Franco de la Iglesia Y; Estévez Álvarez IA et al. Calidad de la consulta de puericultura en menores de un año. [Internet]. 2005 [citado 6/6/2023]; Revista Información Científica. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551757339005
24. Cepero Val MT, Ortiz Palmero E, Franco Díaz G, Santana Sardañas SC, Leiva Cubeñas YE. Estrategia de acciones que contribuyan a la prevención de trastornos del neurodesarrollo en niños vulnerables. [Internet]. 2023[citado 6/6/2023]; Disponible en: http://mefavila.sld.cu/index.php/Mefavila2023/2023/paper/viewPDFInterstitial/712/548
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Leydelys Castillo Valdés, Sahely Sixto Fuentes (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.