Learning to think in light of neuroscience and my teaching competence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf2023571

Keywords:

Neuroscience, Competences, Learning, Experiences, Body, Mind

Abstract

Neuroscience constitutes a new epistemological paradigm that makes it possible to analyze and explain intelligent human behavior. Modern neuroscientific theories seem to demonstrate that it is in the brain where the acting body is ordered. It controls the body, orders its results, stores information, influences emotionally, experiences and constructs itself with the exterior. All these functions have as reference the motor system and the control of the movement. Neuroscience knowledge must be considered in education. The activity carried out through the body is key in the neuronal configuration. Through the experiences that make up the experience, the brain is configured. After analyzing the competencies that teachers must have, we propose a work plan for their training, which has been tested for years. Throughout our experience, both with school-age students and in teacher training, we have been able to verify how small, sometimes accidental, experienced situations have taken on an important relevance, even generating substantial changes in the person. You learn what you live. The experience we present here has been carried out in the format of numerous courses for teacher training. We intend to develop teaching competences in such a way that, when the teacher is practicing his educational action, he has a relationship with his own way of thinking, with what he wants and with his own style of interacting.

References

BOLIVAR, A; MOYA, J. (2007). Proyecto Atlántida. Las competencias básicas. Cultura imprescindible de la ciudadanía. MEC. Gobierno de Canarias.

BONO, Edward de (1974): El pensamiento lateral. Barcelona: Paidos.

BONO, Edward de (1997): Seis sombreros para pensar. Barcelona. Ed. Granica. • BUZAN, Tony (2002): El libro de los mapas mentales. Barcelona. Ed. Urano.

CRAVEN NUSSMANN, MARTHA (2008): Paisajes del pensamiento: la inteligencia de las emociones. Barcelona. Paidós.

DAMASIO, Antonio (2001): El error de Descartes. La emoción, la razón y el cerebro humano. Barcelona. Ed. Debate.

DAMASIO, Antonio (2005): En busca de Spinosa: Neurobiología de la emoción y los sentimientos. Barcelona. Ed. Crítica.

DAMASIO, Antonio (2010): Y el cerebro creó al hombre. Barcelona. Ed. Destino.

EDELMAN, Gerald M; TONONI, Julio (1990): El universo de la conciencia. Madrid. Ed. Crítica.

EVANO, Chantal (2006): La gestión mental. Otra forma de ver y escuchar en Pedagogía. Barcelona. Ed. Grao.

GODDARD, Sally (2005): Reflejos, aprendizaje y comportamiento: una ventana abierta para entender la mente y el comportamiento de niños y adultos. Barcelona. Ed. Vida Kinesiología.

GOLEMAN, Daniel (1996): Inteligencia emocional. Barcelona. Ed. Kairós.

KANDEL, E.; SCHWARTZ, J.H.; JESSELL, T.M. (2000): Principios de Neurociencia. Madrid. Ed. Mc Graw.

LE BRETON, Davis. (2002): La sociología del cuerpo. Ed. Buena Visión • MORA, Francisco (2000): El cerebro sintiente. Barcelona. Ariel.

MORA, Francisco (2001): El reloj de la sabiduría. Madrid. Alianza Ed.

MORA, Francisco (2002): Como funciona el cerebro. Madrid. Alianza Ed.

NIETO LÓPEZ, E.; CALLEJAS ALBIÑANA, A.I. (coord.) (2009): Las competencias básicas. Reflexiones y experiencias. Ciudad Real. Ed. Universidad de Castilla La Mancha.

ORTIZ, Tomas (2009): Neurociencia y educación. Alianza Ed.

PLANELLA, Jordi (2006): Cuerpo, cultura y educación. Bilbao. Ed. Desclée de Brouwer.

PERRENOUD, Philippe (2004): Diez nuevas competencias para enseñar. Invitación al viaje. Barcelona. Ed. Grao.

SENGE, Peter (2000): La danza del cambio. Como crear organizaciones abiertas al aprendizaje. Barcelona. Ediciones Gestión 2000.

VARELA, F.J.; THOMPSON, E.; ROSCH, E. (2005): De cuerpo presente. Barcelona. Ed. Gedisa.

VELASCO MAILLO, Honorio (2010): Cuerpo y Espacio. Símbolos y metáforas, representación y expresividad en las culturas. Madrid. Edición Universitaria Ramón Areces.

VICENT, Jean-Didier (2009): Viaje extraordinario al centro del cerebro. Barcelona. Anagrama.

VILARROYA, Oscar (2002): La disolución de la mente. Barcelona. Tusquets Ed.

WATZLAWICK, Paul (2002): Teoría de la comunicación humana. Interacciones, patologías y paradojas. Barcelona. Ed. Herder.

ZUBIRI, Xavier (2004): Inteligencia sentiente. Madrid. Tecnos. Fundación X. Zubiri. https://issuu.com/lawichananda/docs/neurociencia_y_el_inicio_de_una_nueva_pedagogia /s/12286056

Published

2023-10-23

How to Cite

1.
Rodríguez Otero V, Fonseca C. Learning to think in light of neuroscience and my teaching competence. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2023 Oct. 23 [cited 2025 Apr. 19];2:571. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/473