Feedback and assessment on academic achievement in elementary school students: a Scopus bibliometric study
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2023578Keywords:
Feedback Assessment, Academic Performance, Students, BibliometricAbstract
The present study aimed to analyze bibliometrics in Scopus on feedback and evaluation in academic performance in elementary school students, between 2003 and 2023. It was a bibliometric study that defined the metrics of scientific production. The indicators were obtained from 370 documents chosen from the Scopus database using keywords in English (feedback, assessment, Academic achievement, elementary school students). The results show that the period with the highest scientific production was 2017-2022 (n=192; 51,9 %). In addition, the United States (35,2 %; n=147) is the country with the most publications, while the journal Medical Teacher published 7 papers and obtained more citations (226), with the author Witt, J.C. being the most cited (369 citations; n= 3 papers). In conclusion, feedback and assessment of elementary students' academic performance has increased the availability of resources and the diversity of topics and authors, because feedback and assessment improve academic performance by helping students identify their strengths and weaknesses to meet the proposed objectives in content implementation and task development, and formative assessment processes.
References
1. Barrot, J. (2023). Trends in automated writing evaluation systems research for teaching, learning, and assessment: A bibliometric analysis. Education and Information Technologies. https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-023-12083-y#citeas
2. Caló, L. (2022). Métricas de impacto y evaluación de la ciencia. Rev Perú Med Exp Salud Pública, 39(2), 236-240. https://www.scielosp.org/pdf/rpmesp/2022.v39n2/236-240/es
3. Carrillo-López, P., & Hortigüela-Alcalá, D. (2023). Prácticas Evaluativas Formativas del Docente y Rendimiento Académico en Escolares de Primaria. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 21(1), 5-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8833452
4. Chui, C., & Habil, H. (2021). Bibliometric Analysis of Research on Peer Feedback in Teaching and Learning. Social Sciences & Humanities, 29(3), 1957-1980. https://people.utm.my/hadina/files/2021/10/Pertanika-25-JSSH-7930-2021.pdf
5. Crawfor, C. (2019). Uso de la retroalimentación de los estudiantes como herramienta para mejorar las estrategias de instrucción. Revista Australiana de Formación Docente, 3(19), 1-28. https://mdsoar.org/handle/11603/16695
6. Crosthwaite, P., Ningrum, S., & Lee, I. (2022). Research trends in L2 written corrective feedback: A bibliometric analysis of three decades of Scopus-indexed research on L2 WCF. Journal of Second Language Writing, 58. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1060374322000698
7. Dionicio, R. J. A., Serna, Y. P. O., Claudio, B. A. M., & Ruiz, J. A. Z. (2023). Sales processes of the consultants of a company in the bakery industry. Southern Perspective / Perspectiva Austral, 1, 2–2. https://doi.org/10.56294/pa20232
8. Espinoza Freire, E. (2021). Importancia de la retroalimentación formativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 389-397. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000400389#B8
9. Florez-Fernández, C., & Aguilera-Eguía, R. (2020). Indicadores bibliométricos y su importancia en la investigación clínica. ¿Por qué conocerlos? Revista de la Sociedad Española del Dolor, 26(5), 315-316. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-80462019000500012
10. Francés Parra, C. (2021). La evaluación y el feedback mediante la educación a distancia en Educación Primaria: expectativas del profesorado. Journal of Neuroeducation, 1(2), 43-59. https://revistes.ub.edu/index.php/joned/article/view/32947
11. Henderson, M., Phillips, M., Ryan, T., Boud, D., & Dawson, P. (2019). Conditions that enable effective feedback. Higher Education Research & Development, 38(7),1401-1416. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07294360.2019.1657807
12. Huayhua, M., Vargas, Y., Ávila, C., & Buitron, C. (2021). La retroalimentación formativa una práctica eficáz en tiempos de pandemia. Horizontes Revista de Investigación de Ciencias de la Educación, 5(21), 133-143. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2616-79642021000500133&script=sci_arttext
13. Jeronimo, C. J. C., Basilio, A. Y. P., Claudio, B. A. M., & Ruiz, J. A. Z. (2023). Human talent management and the work performance of employees in a textile company in Comas. Southern Perspective / Perspectiva Austral, 1, 5–5. https://doi.org/10.56294/pa20235
14. Juárez Cruz, C. R. (2023). Propuesta de Evaluación Formativa para el aprendizaje autónomo en estudiantes del sexto de primaria de una institución educativa, Talara 2022. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 296-320. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4397
15. León-Warthon, M. (2021). Evaluación formativa: el papel de retroalimentación en el desarrollo del pensamiento crítico. Maestro y Sociedad, 18(2), 563-571. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5359
16. Leyva, I., Rodríguez, E., Vázquez, M., & Ávila, E. (2023). Indicadores bibliométricos y métricas alternativas en la evaluación de la producción científica. REDINFOHOI, 1-13. https://redinfohol.sld.cu/index.php/redinfohoI/2023/paper/view/34/31
17. Llana, A. J. O., Ruiz, J. A. Z., & Claudio, B. A. M. (2023). Quality of service and citizen satisfaction in a Lima district municipality. Southern Perspective / Perspectiva Austral, 1, 17–17. https://pa.saludcyt.ar/index.php/pa/article/view/17
18. Lopéz-Iñesta, E., García-Costa, D., Grimaldo, F., Sanz, M., Vila-Francés, J., Forte, A., Botella, C., & Rueda, S. (2020). Efecto de la retroalimentación orientada al acierto: un caso de estudio de analítica del aprendizaje. Actas de las Jenui, 5, 337-340. https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/125225
19. Luna Acuña, M. L., Peralta Roncal, L. E., Gaona Portal, M. del P., & Dávila Rojas, O. M. (2022). La retroalimentación reflexiva y logros de aprendizaje en educación básica: una revisión de la literatura. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), 3242-3261. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.2086
20. Martínez, M., Suárez, J., & Valiente, C. (2023). Perfil estratégico-motivacional y rendimiento académico en alumnado de educación primaria. Educación XXI, 26(1), 141-163. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/239889
21. Mellado-Moreno, P., Sánchez-Antolin, P., & Blanco-García, M. (2021). Tendencias de la evaluación formativa y sumativa del alumnado en Web of Sciences. ALTERIDAD. Revista de Educación, 16(2), 170-183. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S1390-86422021000200170&script=sci_abstract&tlng=e
22. Miao, J., Chang, J. y Ma, L. (2023). Tendencias de investigación de retroalimentación correctiva escrita en escritura L2: un análisis bibliométrico. SABIO Abierto, 13 (1). https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/21582440221135172
23. Muñoz Lira, M. (2020). Análisis de las prácticas declaradas de retroalimentación en Matemáticas, en el contexto de la evaluación, por docentes chilenos. Perspectiva Educacional, 59(2), 111-135. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97292020000200111
24. Ñope, E. M. G., Claudio, B. A. M., & Ruiz, J. A. Z. (2023). The Service Quality of a Feed Industry Company. Southern Perspective / Perspectiva Austral, 1, 9–9. https://doi.org/10.56294/pa20239
25. Picón Zambora, L. C., & Olivos Romero, F. G. (2021). La retroalimentación formativa para el aprendizaje de los estudiantes de institución nivel primario - chiclayo. Tzhoecoen, 13(1), 24-36. https://revistas.uss.edu.pe/index.php/tzh/article/view/1869
26. Ramos, R. (2023). Sistemas Educativos: tendencias y desafíos. Dialogus Revista Científica, 1(10), 158-182. https://revistas.umecit.edu.pa/index.php/dialogus/article/view/368
27. Rodríguez Hernández, B. (2020). Los conocimientos de los alumnos de primaria sobre la argumentación escrita. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, 1-18. https://www.redalyc.org/journal/5216/521662150023/html/
28. Salinas, K. & García, A. (2022). Bibliometrics, a useful tool within the field of research. Journal of Basic and Applied Psychology Research, 3(6), 10-17. https://doi.org/10.29057/jbapr.v3i6.6829
29. Sánchez Valdez, S., & Carrión-Barco, G. (2021). Modelo didáctico basado en la retroalimentación reflexiva para promover la evaluación formativa. Tzhoecoen, 13(1), 88-100. https://revistas.uss.edu.pe/index.php/tzh/article/view/1875
30. Sánchez, M. (2021). Desarrollo de habilidades argumentativas en estudiantes de cuarto básico: un estudio de caso. Revista Realidad Educativa, 1(1), 124-148. https://revistas.uft.cl/index.php/rre/article/view/59/124
31. Santos-Ellakuria, I. (2019). Fundamentos para el aprendizaje significativo de la biodiversidad basados en el constructivismo y las metodologías activas. Revista de innovación y buenas prácticas docentes, 8(2), 90-101. https://helvia.uco.es/handle/10396/18981
32. Sanz, J. (2022). Bibliometría: origen y evolución. Hospital a Domicilio, 6(3), 105-107. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2530-51152022000300105
33. Terrazos-Ungaro, E., Terrazos-Ungaro, M., Alanya-Beltran, J., & Valderrama-Zapata, C. (2021). Revisión de literatura sobre el proceso de retroalimentación orientada al aprendizaje de los estudiantes. Revista Iberoamericana De La Educación, 1, 1-18. https://www.revista-iberoamericana.org/index.php/es/article/view/191
34. Torres, A., & San Martín, D. (2021). Utilidad de la retroalimentación en estudiantes de pedagogía de educación especial. Revista de estudios y experiencias en educación, 20(43), 249-265. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622021000200249
35. Torres, J., Chávez, H., & Cadenillas, V. (2021). Evaluación formativa una mirada desde sus diversas estrategias en educación básica regular. Revista Innova Educación, 3(2), 386-400. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8054639
36. Velásquez, A. A., Gómez, J. A. Y., Claudio, B. A. M., & Ruiz, J. A. Z. (2024). Soft skills and the labor market insertion of students in the last cycles of administration at a university in northern Lima. Southern Perspective / Perspectiva Austral, 2, 21–21. https://doi.org/10.56294/pa202421
37. Vera Cubas, M. D. (2022). Retroalimentación como herramienta efectiva para el aprendizaje. ZHOECOEN, 14(2), 21-33. https://doi.org/10.26495/tzh.v14i2.2281
38. Viera, E. J. H., Meléndez, N. M. N., Claudio, M. C. M., & Ruiz, J. A. Z. (2023). Selection process in the Operations area of a company in the ecological sector. Southern Perspective / Perspectiva Austral, 1, 13–13. https://doi.org/10.56294/pa202313
39. Vildoso, J., Barrientos, E., Sánchez, T., & Macazana, D. (2020). Autoevaluación, coevaluación, portafolio y aprendizaje colaborativo en el rendimiento académico de los alumnos de la facultad de educación. Revista de Investigación Científica de la Asociación Latinoamericana de Ciencias Neutrosóficas, 14, 71-76. https://fs.unm.edu/NCML2/index.php/112/article/view/121
40. Vizcarra-Ballón, C., & Maguiña-Vizcarra, J. (2022). La evaluación formativa en la educación virtual en los estudiantes de las instituciones educativas del nivel primaria – 2021. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, 7(2), 1149-1171. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8354902
41. Yepes, E., & Gutiérrez, J. (2022). Evaluación formativa como proceso mentor en la enseñanza y aprendizaje hacia la calidad educativa. Revista de ciencias sociales, 28(6), 255-269. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8598055
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bernarda Salazar del Aguila, Miluska Odely Rodríguez-Saavedra, Ana Sofia Villanueva-Salas (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.