Program for the development of digital competencies in teachers of the Stomatology career. Isla de la Juventud
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2023620Keywords:
Digital Skills, Information Technology and Communications, Teacher Training, Teaching CompetenciesAbstract
Introduction: information and communication technologies are important tools for training and communication. To facilitate their work in the educational system as a requirement for change in the profile of the education professional, teachers must develop suitable digital skills to implement in their teaching-learning process.
Objective: design a program for the development of digital skills in teachers of the Stomatology career of the Faculty of Medical Sciences of the Isla de la Juventud, 2022.
Methods: a descriptive study was carried out, from a methodological perspective based on the qualitative paradigm. The universe was made up of 150 teachers, of which 40 made up the sample. The theoretical level research methods were used: analytical-synthetic, inductive-deductive and historical-logical analysis; at the empirical level: documentary analysis, survey and specialist criteria.
Results: the need to train the teaching staff and guide the preparation of teachers in the appropriate use of computer techniques and resources, as well as in the preparation and development of virtual courses using the Moodle platform, was confirmed.
Conclusions: information and communication technologies are fundamental in the teaching-learning process. The development of digital competencies in teachers shows a low level of performance; the expressed limitations focus mainly on knowledge and domains in content creation, communication and collaboration.
References
1. Durán MC, Prendes PE, Gutiérrez IP. Certificación de la Competencia Digital Docente: propuesta para el profesorado universitario. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 2019; 22(1): 187-205. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22069
2. Davies H. Competence-Based Curricula in the Context of Bologna and EU Higher Education Policy. Pharmacy 2017; 5(17). https://doi.org/10.3390/pharmacy5020017
3. Sámano-Ojeda G, Ek-Reyes GG, Robles-Reyes HD. Programa de alfabetización digital para formadores de docentes. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa 2018; 4(1): 691-708. https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/recie/articule/view/340
4. Suárez-Urquijo SL, Flórez-Álvarez J, Peláez AM. Las competencias digitales docentes y su importancia en ambientes virtuales de aprendizaje. Revista Reflexiones y Saberes 2019; 10: 33-41.
5. Limas S, Vargas G. Redes sociales como estrategia académica en educación superior: ventajas y desventajas. Educación y educadores 2020; 23(4): 559-574
6. Zelena-Pérez MM, Varcárcel-Izquierdo N. Competencias Informacionales en los profesores en la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Rev Haban Cienc Med 2020; 19(2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7414183
7. Benavides-León CA, López-Rodríguez NM. Retos contemporáneos para la formación permanente del profesorado universitario. Educación y educadores 2020; 23(1): 71-88. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.1.4
8. Glasserman-Morales LD. Construcción de conocimiento en ambientes virtuales de aprendizaje. Investigación Educativa Universitaria 2019;2(2). http://revistas.educacioneditora.net/index.php/RIEU/article/view/183/16
9. Álvarez-Cruces DJ, Otondo-Briceño M, Medina-Moreno AP. Evaluación de la incorporación de un foro virtual por redes sociales entre estudiantes de odontología chilenos. Rev Univ Ind Santander Salud 2019; 51(2): 117-128. http://dx.doi.org/10.18273/revsal.v51n22019004
10. Nápoles-Díaz H, Sobrino-Pontigo E, Rodríguez-Hidalgo RC. Los dispositivos móviles como escenario de aprendizaje en línea en condiciones de virtualidad. Mendive-Revista de Educación 2022; 20(2).
11. Maldonado S, Araujo V, Rondon O. Enseñar como un “acto de amor” con métodos de enseñanza-aprendizaje no tradicionales en los entornos virtuales. Educare 2018; 22(3): 371-382. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-3.18
12. Rodríguez A. TIC y aplicaciones móviles en la educación superior; del dicho al reto. Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo 2019.
13. Díaz-Valdés L, Pérez-García LM, Valdés-Quesada AE. Aproximación al perfil de la competencia didáctica de los profesores de la carrera estomatología. Gac Méd Espirit 2019; 21(2): 98-110. http://scielo.sld.cu/pdf/gme/v21n2/1608-8921-gme-21-02-98.pdf
14. Leonela-Granda EE. Las TICs como herramientas didácticas del proceso del proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Conrado 2019.
15. Yecid O. El uso educativo de las TIC. Revista interamericana de investigación, educación y pedagogía 2019.
16. Vincenzi A. Del aula presencial al aula virtual universitaria en el contexto covid 2019. Universidad Abierta Interamericana 2020.
17. Castro S, Guzmán B, Casado D. Las Tic en los procesos de enseñanza aprendizaje. Laurus revista de educación 2018.
18. Aguilera MS. El aprendizaje cooperativo y el desarrollo de habilidades cooperativas. Revista educare 2020; 51-74.
19. Abellán CM. El método de aprendizaje cooperativo y su aplicación en las aulas. Perfiles educativos 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ennis Ivonnet-Gutiérrez, Aliana Peña-Méndez, Felicia Silva-Vázquez, Leonides Zaldívar-Carmenate, Luisa Sucel Vargas-Labrada (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.