Violation of constitutional rights: evaluation of the free development of personality in ecuadorian studentsSalomón
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf20231057Keywords:
Personal Identity, Educational Field, FreedomAbstract
The right to free development of personality is a fundamental principle enshrined in the Constitution of the Republic of Ecuador. This right guarantees each individual the freedom to construct and develop their personal identity without arbitrary interference. This study aims to identify the causes that violate the right to free development of personality in the educational context in Ecuador. Through a qualitative-quantitative approach with the development of a survey, it was known that the violation of said rights is due to factors such as the physical appearance and economic status of the students. It is concluded to propose strategies for the protection and promotion of this right in the educational field.
References
1. Álava, R. A. Q., Campuzano, M. F. P., & Laz, E. M. S. A. (2020). La educación inclusiva y su aporte en la práctica docente Portoviejo–Ecuador. Dominio de las Ciencias, 6(3), 181-209. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7491414
2. Armijos, R. R. T., & Romero, G. Y. S. (2022). La acción de protección como garantía constitucional de protección a los derechos humanos en Ecuador. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 7(5), 56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9042634
3. Arteaga Moreira, A. J., Moreira Macías, M. A., & Guerrero Cedeño, L. R. (2021). Carácter del derecho constitucional a la educación y el papel del estado en su protección [Programa de Maestría en Derecho Constitucional, Universidad San Gregorio de Portoviejo.
4. Departamento de Posgrado. http://repositorio.sangregorio.edu.ec/handle/123456789/2087
5. Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial 449. Gobierno del Ecuador. http://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf
6. Clavijo Castillo, R. G., & Bautista-Cerro, M. J. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. ALTERIDAD. Revista de Educación, 15(1), 113-124. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S1390-86422020000100113&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09
7. Constituyente, A. N. (2003). Código Orgánico de la Niñez y Adolescencia. Gobierno del Ecuador.
8. Humanos, C. I. d. D. (2020). Caso Guzmán Albarracín y otras vs Ecuador. Derecho Global. Estudios Sobre Derecho Y Justicia, 6(16), 259-270. http://www.derechoglobal.cucsh.udg.mx/index.php/DG/article/view/419
9. Juan Pablo Montero Solano, & Lizano, J. A. B. (2020). Las políticas públicas de ingreso a las instituciones de educación superior y el derecho constitucional a la educación en Ambato [Maestría en Derecho Constitucional, Universidad Técnica de Ambato. ]. https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/31339
10. Limas De Avila, S., & Polo Arcón, T. (2022). Maltrato institucional en Colombia. Aproximaciones a un tipo de violencia invisible contra niños, niñas y adolescentes. Collectivus, Revista de Ciencias Sociales, 9(2), 281 - 330. https://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/Collectivus/article/view/3531 DOI: https://doi.org/10.15648/Collectivus.vol9num2.2022.3531
11. Navarro, J. C. (2024). Análisis PESTEL: Herramienta para entender el entorno empresarial. MarketinLife. https://marketinlife.com/es/analisis-pestel-herramienta-para-entender-el-entorno-empresarial/
12. Palma-Delgado, G. M., & Barcia-Briones, M. F. (2020). El estado emocional en el rendimiento académico de los estudiantes en Portoviejo, Ecuador. Domino de las Ciencias, 6(2), 72-100. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1207
13. Parada, P. (2013). Análisis PESTEL, una herramienta de estrategia empresarial de estudio del entorno. http://www.pascualparada.com/analisis-pestel-una-herramienta-de-estudio-del-entorno/
14. Peralta Ptieto, J. (2023). Análisis del derecho al libre desarrollo de la personalidad en la construcción de los códigos de convivencia institucionales educativos en el Ecuador. [Trabajo de Investigación de Grado. , Universidad Católica de Cuenca]. https://dspace.ucacue.edu.ec/items/5c9350c8-eaf0-4cd1-80f6-42176e106b75
15. Pérez, F. G. C. (2021). El derecho a la identidad en el Ecuador a partir de la sentencia constitucional 008-17-SCN-CC. Sociedad & Tecnología, 4(S2), 561-576. https://institutojubones.edu.ec/ojs/index.php/societec/article/view/170 DOI: https://doi.org/10.51247/st.v4iS2.170
16. Valladolid, M. N., & Chávez, L. M. N. (2020). El enfoque cualitativo en la investigación jurídica, proyecto de investigación cualitativa y seminario de tesis. Vox juris, 38(2), 69-90. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7628480 DOI: https://doi.org/10.24265/voxjuris.2020.v38n2.05
17. Zhang, Z. (2020). Técnicas de investigación cualitativa como instrumentos de enseñanza-aprendizaje de la competencia comunicativa e intercultural de estudiantes sinohablantes de ELE. marcoELE. Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, 30(Junio), 1-24. https://www.redalyc.org/journal/921/92161847008/92161847008.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alejandro Montece Giler, Bryan Omar Amán Villegas, María Elena Infante Miranda, Luis Alfredo Montecé Giler (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.