Analysis of the management quality efficiency in a perfumery company

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf20241170

Keywords:

Quality, Management Quality, Management Efficiency, Perfumery Company, Process Management

Abstract

Currently, companies are facing a globalized world, where competition for the market is intensifying for all organizations. In this scenario, it is important to point out that the costs associated with poor management quality are the guide for the improvement program and allow the budget allocated for this purpose to be recouped. The objective of the research is to analyze the efficiency of management quality in a perfumery company. The research paradigm is quantitative, a case study was studied in a perfumery where a procedure structured in three stages and 11 steps was proposed, where different theoretical and empirical methods were used. This resulted in a total cost of 1 456 871,01 USD, where the resources invested in avoiding poor quality management amounted to 241,233.64 USD, while the resources wasted due to poor quality due to internal failures amounted to 1 215 637,37 USD, representing 83,44 %. With a quantitative evaluation of the efficiency in the quality of management of very bad where the failure with the highest incidence was for " a large number of perfume bottles were ordered and only some of them were used, the rest are in storage". The remaining failures were prioritized by the Pareto diagram where it was found that they originated from the following causes: poor coordination between departments, decision making without prior analysis, lack of control and wrong forecasts

References

1. Vihari NS, Santiago J, Yadav M, Srivastava AP. Role of intraorganizational social capital and perceived organizational support on expatriate job performance: empirical evidence. Industrial and Commercial Training. 2024. Disponible en: http://doi.org/10.1108/ICT-12-2021-0081.

2. Zipper-Weber V, Mandik A. Towards a more balanced treatment of culture in international business using an ethnographic design: a multinational family business case study. Qualitative Research Journal. 2024;24(2):101-18. Disponible en: http://doi.org/10.1108/QRJ-10-2023-0161.

3. Tomas R. The Limits of Neoliberal Globalization. Montenegrin Journal of Economics. 2020;16(4):157-70. Disponible en: http://doi.org/10.14254/1800-5845/2020.16-4.13.

4. Tinco Rojas LE. Calidad de servicio y satisfacción del cliente en empresas familiares. Caso: Distribuidora de gas Lidia, año 2019-2020. Gestión en el Tercer Milenio. 2022;25(49):5-10. Disponible en: http://doi.org/10.15381/gtm.v25i49.23040.

5. Sanabria-Boudri FM. Análisis del control interno en PYMES del Perú [Analysis of internal control in SMEs in Peru]. Revista Multidisciplinaria Perspectivas Investigativas. 2021;1(1):9-13. Disponible en: http://doi.org/10.62574/rmpi.v1i1.18.

6. Hernández Palma HG, Barrios Parejo I, Martínez Sierra D. Gestión de la calidad: elemento clave para el desarrollo de las organizaciones. Criterio libre. 2018;16(28):169-85. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6676025.

7. Ávila Olaya MA, Alfonso Morales M. INNOVACIÓN DE PROCESO Y DE GESTIÓN EN UN SISTEMA DE GESTIÓN DE LA CALIDAD PARA UNA INDUSTRIA DE SERVICIOS. Revista chilena de economía y sociedad. 2019;13(1). Disponible en: https://rches.utem.cl/wp-content/uploads/sites/8/2019/07/revista-CHES-vol13-n1-2019-Avila-Alfonso.pdf.

8. Ramírez Betancourt FD, Delgado Rodríguez D, Rivero Mas ME. Evaluación de la eficiencia de la calidad de la gestión: EDITORIAL ACADEMICA ESPAN; 2017. ISBN - 10:6202246936.

9. Ramos-Alfonso Y, Acevedo-Suárez JA, Ramírez-Betenacourt F, García-Rodríguez E. Modelo de gestión de la eficiencia basado en los costos de la calidad con enfoque generalizador. Ingeniería Industrial. 2016;37(1):59-69. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1815-59362016000100007&script=sci_arttext&tlng=en.

10. Ramirez Betancourt FD, Valls Figueroa W, Romero Fernández AJ. Eficiencia de la calidad de la gestión de la organización. Guía para la mejora. Avanzada Científica. 2010;13(2):39-48. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5074450.

11. Sánchez Suárez Y, Pérez Gamboa AJ, Hernández Nariño A, Yang Díaz-Chieng L, Marqués León M, Pancorbo Sandoval JA, et al. Cultura hospitalaria y responsabilidad social: un estudio mixto de las principales líneas para su desarrollo. Salud, Ciencia y Tecnología-Serie de Conferencias. 2023;2:451-. Disponible en: http://doi.org/10.56294/sctconf2023451.

12. Ledesma F, Malave González BE. Patrones de comunicación científica sobre E-commerce: un estudio bibliométrico en la base de datos Scopus. Región Científica. 2022;1(1):202213. Disponible en: http://doi.org/10.58763/rc202214.

13. Armijos Mayon FB, Bermúdez Burgos AI, Mora Sánchez NV. Gestión de administración de los Recursos Humanos. Revista Universidad y Sociedad. 2019;11(4):163-70. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v11n4/2218-3620-rus-11-04-163.pdf.

14. Lombillo Zaldívar MA, Herrera Lemus KdlC, Alba Cabañas M, Díaz Díaz FJ. Diagnóstico del enfoque de la gestión del conocimiento en una empresa de producción cubana. Estudio de caso: proceso de producción del ron a granel CUBAY. Cofin Habana. 2021;15(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2073-60612021000100005&script=sci_arttext.

15. Soto Grant A. La gestión por procesos como herramienta fundamental en el aseguramiento de la calidad de las carreras universitarias. Actualidades investigativas en educación. 2022;22(2):465-95. Disponible en: http://doi.org/10.15517/aie.v22i2.48726.

16. Cai J, Wang X, Cai Y, Wei C, Liao Z, Li C, et al. An integrated framework consisting of spatiotemporal evolution and driving force analyses for early warning management of water quality. Journal of Cleaner Production. 2024;462. Disponible en: http://doi.org/10.1016/j.jclepro.2024.142628.

17. Niyazi B. Groundwater assessment for sustainable development in the Wadi Al-Hamd Basin, Al-Madinah Al-Munawarah, KSA. Journal of African Earth Sciences. 2024;215. Disponible en: http://doi.org/10.1016/j.jafrearsci.2024.105289.

18. Onwude D, Cronje P, North J, Defraeye T. Digital replica to unveil the impact of growing conditions on orange postharvest quality. Scientific Reports. 2024;14(1). Disponible en: http://doi.org/10.1038/s41598-024-65285-w.

19. Raja Sreedharan V, Raju R, Srivatsa Srinivas S. A review of the quality evolution in various organisations. Total Quality Management & Business Excellence. 2017;28(3-4):351-65. Disponible en: http://doi.org/10.1080/14783363.2015.1082421.

20. Wilson JP, Campbell L. ISO 9001: 2015: the evolution and convergence of quality management and knowledge management for competitive advantage. Total Quality Management & Business Excellence. 2020;31(7-8):761-76. Disponible en: http://doi.org/10.1080/14783363.2018.1445965.

21. Ibidapo TA. Dynamics of Quality. From Industry 40 to Quality 40: An Innovative TQM Guide for Sustainable Digital Age Businesses: Springer; 2022. p. 433-71. Disponible en: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-04192-1_19.

22. Gómez-Contreras DE, Barrientos-Monsalve EJ, Sotelo-Barrios ME, Monsalve-Jaimes SJ. Impacto en la gestión y costos de los proyectos de infraestructura educativa bajo la revisión del SECOP I en el Departamento de Santander. Mundo FESC. 2021;11(22):136-46. Disponible en: http://doi.org/10.61799/2216-0388.1045.

23. Murrieta Saavedra YA, Ochoa Ávila E, Carballo Mendívil B. Reflexión crítica de los sistemas de gestión de calidad: ventajas y desventajas. Revista En-contexto. 2020;8(12):115-32. Disponible en: http://doi.org/10.53995/23463279.668.

24. Ramos Castro G, Hernández Nariño A, Garay Crespo MI, González Bango MA. Procedimiento para la evaluación de los costos de calidad en unidades de salud en Matanzas. Revista de Información para la Dirección en Salud (INFODIR). 2019;15(30):1-12.

25. Gutiérrez Guerra Y, Villarreal Reyes Y, Carballo Batista D. Procedimiento para el cálculo de los costos de la calidad en la empresa materiales de construcción. Observatorio de la Economía Latinoamericana. 2020(enero). Disponible en: https://www.eumed.net/rev/oel/2020/01/calculos-costos-calidad.html//hdl.handle.net/20.500.11763/oel2001calculos-costos-calidad.

26. Ramírez-Betancourt FD, Viteri-Moya JR, García-Rodríguez E, Carrión-Palacios VM. Valor óptimo de eficiencia de la gestión. Caso proceso de calzado. Ingeniería Industrial. 2015;36(2):163-74. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1815-59362015000200006&script=sci_arttext.

27. Sreedharan VR, Trehan R, Dhanya M, Arunprasad P. Lean Six Sigma implementation in an OEM: a case-based approach. International Journal of Process Management and Benchmarking. 2020;10(2):147-76. Disponible en: http://doi.org/10.1504/IJPMB.2020.106789.

28. Kinnunen S-K, Marttonen-Arola S, Kärri T. The value of fleet information: a cost-benefit model. International Journal of Industrial and Systems Engineering. 2020;34(3):321-41. Disponible en: http://doi.org/10.1504/IJISE.2020.105734.

29. Sánchez-Suárez Y, Serpa-Cañete L, Bueno-Hernández RdlC, Estupiñán-López SdlC, Álvarez-Caballero LL, Santos-Pérez O. Gestión de la calidad de los procesos en ciudades patrimoniales: caso Matanzas. Ingeniería Industrial. 2023;44(2):3-19.

30. Morillo MC. Análisis de la cadena de valor industrial y de la cadena de valor agregado para las pequeñas y medianas industrias. Actualidad contable FACES. 2005;8(10):53-70. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1815-59362023000200003&script=sci_arttext&tlng=en.

31. Hernández Nariño A. Contribución a la gestión y mejora de procesos en instalaciones hospitalarias del territorio matancero [Tesis de doctorado]. Matanzas, Cuba: Universidad de Matanzas; 2010.

32. Villalpanda MA, Pérez OV. Importancia de los costos de la calidad para las empresas estatales cubanas. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial. 2019;3(3):281-91. Disponible en: https://apye.esceg.cu/index.php/apye/article/view/89.

33. Bastoni S, van Lotringen CM, Kip H, Sanderman R, van Gemert-Pijnen LJEWC, van Dongen A. From theory to practice in implementation science: qualitative insights from the implementation model developed by a commercial eMental Health provider. Implementation Science Communications. 2024;5(1). Disponible en: http://doi.org/10.1186/s43058-024-00610-y.

34. Nabavizadeh N, Kayvanfar V, Rafiee M. A mixed integer linear programming model for quarantine-based home healthcare scheduling under uncertainty. Healthcare Analytics. 2024;6. Disponible en: http://doi.org/10.1016/j.health.2024.100356.

35. Ho CHP, Nguyen KT. Do management practices and competition levels increase commercial bank profits? Evidence from Can Tho, Viet Nam. Journal of Small Business and Enterprise Development. 2022;29(1):93-105. Disponible en: http://doi.org/10.1108/JSBED-01-2021-0011.

36. Chacón J, Rugel S. Teorías, modelos y sistemas de gestión de calidad. Revista espacios. 2018;39(50):14. Disponible en: http://148.202.167.116:8080/jspui/handle/123456789/3469.

37. Pérez-Guevara D, Reyes-Hernández R, Ramos-Álvarez A, Godoy-Collado M. Los Costos de Calidad en la Agencia de Viajes Cubanacán Cienfuegos. Revista de Economía y Administración. 2020;17(1). Disponible en: https://revistas.uao.edu.co/ojs/index.php/REYA/article/view/301.

38. Guerrero Gonzalo RE, Ubillus Vargas T. Los factores intrínsecos y extrínsecos de la Motivación en la Calidad de servicio de los clientes internos y externos del sector restaurantes Lima Centro, 2019 [Tesis para optar el título profesional de Licenciado en Administración]. Lima, Perú: Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC); 2020. https://repositorioacademico.upc.edu.pe/bitstream/handle/10757/654657/GuerreroG_R.pdf?sequence=3&isAllowed=y.

39. Saltos Solórzano JV, Bravo Macias C, Ramos Alfonso Y, Ramírez Betancourt FD, López Apolinario AI, Martinez Abreu J. Incidencia de la insatisfacción laboral en la eficiencia de la gestión. Caso Clínica Estomatológica. Revista Médica Electrónica. 2018;40(3):734-43. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rme/v40n3/rme150318.pdf.

40. Sánchez Suárez Y, Marqués León M, Hernández Nariño A, Suárez Pérez MM. Metodología para el diagnóstico de la gestión de trayectorias de pacientes en hospitales. Región Científica. 2023;2(2):2023115. Disponible en: http://doi.org/10.58763/rc2023115.

41. Artola Pimentel MdL. Modelo de evaluación del desempeño de empresas perfeccionadas en el tránsito hacia empresas de clase en el sector de servicios ingenieros de Cuba [Tesis presentada en opción al grado de Doctor en Ciencias Técnicas]. Matanzas, Cuba: Universidad de Matanzas "Camilo Cienfuegos"; 2002.

42. Jacobs J, Dougherty A, McCarn B, Saiyed NS, Ignoffo S, Wagener C, et al. Impact of a multi-disciplinary team-based care model for patients living with diabetes on health outcomes: a mixed-methods study. BMC Health Services Research. 2024;24(1). Disponible en: http://doi.org/10.1186/s12913-024-11062-4.

43. Kweh QL, Lu WM, Tone K, Liu HM. Evaluating the resource management and profitability efficiencies of US commercial banks from a dynamic network perspective. Financial Innovation. 2024;10(1). Disponible en: http://doi.org/10.1186/s40854-023-00531-0.

44. Shiely F, O Shea N, Murphy E, Eustace J. Registry-based randomised controlled trials: conduct, advantages and challenges—a systematic review. Trials. 2024;25(1). Disponible en: http://doi.org/10.1186/s13063-024-08209-3.

45. Alcocer SAN, Fernández-Giusti A, Vera MEL, Ramos MAB. Immediate Care Office as a quality management strategy at the Emergency Service of a hospital in Lima, Peru. Horiz Med (Lima). 2023;23(3):e2195. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/hm/v23n3/en_1727-558X-hm-23-03-e2195.pdf.

46. Min G, Lin M, Liu Y, Yang N, Li Z. Research on the Evaluation Model of School Management Quality in the Compulsory Education Stage Based on Big Data Technology. Sustainability. 2023;15(13):9987. Disponible en: http://doi.org/10.3390/su15139987.

47. Sánchez Suárez Y. Instrumento metodológico para la gestión de flujos de pacientes de instituciones hospitalaria: Universidad de Matanzas. Facultad de Ciencias Técnicas; 2023.

48. Hisprastin Y, Musfiroh I. Ishikawa diagram dan failure mode effect analysis (FMEA) sebagai metode yang sering digunakan dalam manajemen risiko mutu di industri. Maj Farmasetika. 2020;6(1):1. Disponible en: http://doi.org/10.24198/mfarmasetika.v6i1.27106.

49. Lee JC, Daraba A, Voidarou C, Rozos G, Enshasy HAE, Varzakas T. Implementation of food safety management systems along with other management tools (HAZOP, FMEA, Ishikawa, Pareto). The case study of Listeria monocytogenes and correlation with microbiological criteria. Foods. 2021;10(9):2169. Disponible en: http://doi.org/10.3390/foods10092169.

50. Tepperová J, Helman K. Relationship between employment and effective taxation of labour on enterprise level in the EU. Ekonomicky casopis. 2019;67(1):52-68. Disponible en: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85068213470&partnerID=40&md5=deea76c9aa08693b1fed2692e8f058c6.

51. Siswanto DJ, Maudhiky F, Wahyudi I, Syah TYR. The Influence of Debt to Equity Ratio (DER), Return on Assets (ROA) and Company Size on Profit Growth. Journal of Social Science. 2022;3(6):2137-47. Disponible en: http://doi.org/10.46799/jss.v3i6.486.

52. Degu YM. Enhancing productivity through work study - A case of electric power pole cross arm fabrication. Heliyon. 2024;10(12). Disponible en: http://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e32868.

53. Li CZ, Tam VW, Hu M, Zhou Y. Lean construction management: A catalyst for evaluating and enhancing prefabricated building project performance in China. Journal of Building Engineering. 2024;94. Disponible en: http://doi.org/10.1016/j.jobe.2024.109930.

54. Gao G, Florez H, Jost S, Shaikh S, Wang K, Vink J, et al. Implementation of Asynchronous Distributed Gauss-Newton Optimization Algorithms for Uncertainty Quantification by Conditioning to Production Data. SPE Journal. 2023;28. Disponible en: http://doi.org/10.2118/210118-pa.

Downloads

Published

2024-08-10

How to Cite

1.
Mohammed Alawi A, Ramírez Betancourt FD, Salgado Cruz M, González Silva S, Sánchez Suárez Y. Analysis of the management quality efficiency in a perfumery company. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2024 Aug. 10 [cited 2024 Nov. 21];3:1170. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/617