Importance of promoting soft skills in university teaching: an approach from the systemic approach

Authors

  • Claudia Islas Torres Universidad de Guadalajara, Centro Universitario de los Altos. Tepatitlán, Jalisco, México Author
  • María del Rocío Carranza Alcántar Universidad de Guadalajara, Centro Universitario de los Altos. Tepatitlán, Jalisco, México Author https://orcid.org/0000-0003-1410-9130
  • Francisco Javier Romero Mena Universidad de Guadalajara, Centro Universitario de los Altos. Tepatitlán, Jalisco, México Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf2024.704

Keywords:

Soft skills, teaching, university, systemic approach

Abstract

Currently, in the labor context, the topic of soft skills is recurrent and has taken on great relevance for universities. In this sense, educational institutions highlight the need to promote the development of these skills among students so that they have more preparation and can, in this way, face the needs of a globalized world. It is known that communication, critical-reflective thinking, the ability to solve problems, as well as self-confidence and other skills, are determinants for a person to have successful performance and be an integral entity that masters being, knowing and do. Therefore, this text presents a reflection that aims to explain, from a systemic approach, the relevance of raising these skills among students, applying various teaching strategies, with the understanding that teachers are the ones who guide the training processes, and can drive such development. To build this reflection, a mapping of literature dealing with the topic was carried out, references were selected that provided relevant information and that helped generate the systemic interpretive model under which it was conceived that said promotion can occur. It was identified that these skills are not only promoted through teaching and it is intended that the model generated serves as support to visualize that their development involves various factors, which go beyond educational practices, since it also depends on the availability of the students and the way in which this need is institutionally conceived.

References

ManpowerGroup. (2022). Encuesta de expectativas de empleo ManpowerGroup. Milwaukee: ManpowerGroup.

ManpowerGroup. (2020). Lo que los trabajadores quieren: resolviendo la escases de talento. Milwaukee: ManpowerGroup.

Espinoza, M. A., y Gallegos, D. (2020). Habilidades blandas en la educación y la empresa: mapeo sistemático. Uisrael, revista científica, 7(2), 41-58. doi:https://doi.org/10.35290/rcui.v7n2.2020.245

Vladan, B. T., Jelena, J., Matthew, K., y Nikola, M. (2018). Metric for students' soft skills. Taylor & Francis Group, 31(4), 283-296. doi:10.1080/08957347.2018.1495212

Marrero, O., Mohamed, R., y Xifra, J. (2018). Habilidades blandas: necesarias para la formación integral del estudiante universitario. Revista científica Ecociencia, 5. doi:https://doi.org/10.21855/ecociencia.50.144

Tito, M. D., y Serrano, B. (2016). Desarrollo de soft skills una alternativa a la escasez de talento humano. Innova. Research Journal, 1(12), 59-76. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5920579

Vera, F. (2017). Infusión de habilidades en el currículo de la educación superior: clave para el desarrollo de capital humano avanzado. Akademèia, 15(1), 53-73. doi:https://doi.org/10.61144/0718-9397.2016.137

Manpowergroup. (2022). Escasez de talento en México 2022. Milwaukee: ManpowerGroup.

Gamboa AJP, Díaz-Guerra DD. Artificial Intelligence for the development of qualitative studies. LatIA 2023;1:4‑4. https://doi.org/10.62486/latia20234.

Rodríguez, J. L., Rodríguez, R. E., y Fuerte, L. (2021). Habilidades blandas y el desempeño docente en el nivel superior de la educación. Propósitos y representaciones, 9(1). doi:http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1038

Zambrano-Chamba, M. L., Vallejo-Piza, G. L., y Tafur-Méndez, F. J. (2023). Investigación: habilidades blandas como complemento para la formación profesional de los estudiantes. Digital publisher, 8(3), 257-267. doi:doi.org/10.33386/593dp.2023.3.1627

Aguinaga, S. J., y Sánchez, S. J. (2020). Énfasis en la formación de habilidades blandas en mejora de los aprendizajes. Educare et Comunicare, 8(2), 78-87. doi:https://DOI 10.35383/educare.v8i2.470

Pérez, L. M., Villa, C. P., y Montenegro, M. J. (2020). Identificación de habilidades blandas en directivos pymes de Barranquilla. Dictamen libre (26), 153-168. doi:https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.26.6193153

Romero, J. A., Nicole, I., López, S. L., y González, G. M. (2021). Habilidades blandas en el contexto universitario y laboral: revisión documental. Revistas Uniminuto, 8(2), 113-127. doi:https://doi.org/10.26620/uniminuto.inclusion.8.2.2021.2749

Aranguren, G. N. (2022). Escuela inteligente y el desarrollo de las habilidades blandas. Educare, 26(2), 403-428. doi:https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i2.1627

Neri-Torres, J. C., y Hernández-Herrera, C. A. (2019). Los jóvenes universitarios de ingeniería y su percepción sobre las competencias blandas. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(18). doi:DOI:10.23913/ride.v9i18.445

Baquero, D. I., y Cárdenas, S. F. (2019). Habilidades transversales, desarrollo personal y profesional en la docencia a través de la plataforma Habilitic. CONRADO, 15(70), 421-428. http://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n70/1990-8644-rc-15-70-421.pdf

Rosell, W., y Mas García, M. (2003). El enfoque sistémico en el contenido de la enseñanza. Educación médica superior, 17(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412003000200002#:~:text=El%20enfoque%20sist%C3%A9mico%20del%20contenido,sistema%20de%20conocimientos%20y%20habilidades.

Taipe-Castro, R. (2022). Enfoque sistémico-cibernético en el diseño de sistemas de gestión de una institución de educación superior universitaria. Revista científica de sistemas de información, 2(1). doi:https://doi.org/10.51252/rcsi.v2i1.250

Cano CAG, Troya ALC. Artificial Intelligence applied to teaching and learning processes. LatIA 2023;1:2‑2. https://doi.org/10.62486/latia20232.

López, F., y García, I. (2020). España vs Portugal en educación. Una aproximación sistémica. Revista Iberoamericana de Educación, 84(1), 193-215. doi:https://doi.org/10.35362/rie8414042

Rendiles, Y., y Gómez, P. (2019). Pedagogía sistémica. Un enfoque desde las teorías constructivistas, aprendizaje significativo y teoría de sistemas. Revista digital de historia de la educación (22), 27-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7550017

Corcino-Barrueta, F. E., Chamoli-Falcon, A. W., Otalora-Martinez, C. R., y Melgarejo-Figueroa, M. D. (2021). El modelo sistémico de aprendizaje y enseñanza, como apoyo en la inserción laboral. Revista de investigación Valdizana, 15(1). doi:https://doi.org/10.33554/riv.15.1.798

Downloads

Published

2024-10-06

How to Cite

1.
Islas Torres C, Carranza Alcántar M del R, Romero Mena FJ. Importance of promoting soft skills in university teaching: an approach from the systemic approach. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2024 Oct. 6 [cited 2024 Nov. 21];3:.704. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/704