Education equity. Evolutionary concept analysis
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2024.705Keywords:
Concept Formation, Education, Equity, Equity in Access, Equity in the Resource AllocationAbstract
The Equity and Educational Inclusion project—Perception of High School Students at the University of Guadalajara was approved and financed in 2022. The first stage of the research was to determine through systematic mapping of educational equity whether there was an updated state-of-the-art. This exercise yielded 33 open-access articles in Spanish indexed in the Web of Science (WOS), Scopus, Scielo, and Redalyc databases that included educational equity or some of its variants in their titles.
The objective of this article was to present the results obtained during the second phase of documentary research, using the scoping review and Rodgers' evolutionary concept analysis as methodological processes.
The results of the literature review's systematic inductive methodologies show that seven state-of-the-art publications describe the evolution of the educational equity concept. In addition, the conceptual analysis elements were identified from the systematic extraction process to understand the context (antecedents, attributes, and consequences) in which other terms substitute for or relate to educational equity.
Finally, documental research provided the basis for a robust theoretical and conceptual framework for developing the remaining stages of the origin study, concluding it successfully, and disseminating the results to the academic community
References
1. Sistema de Educación Media Superior. Convocatoria "Programa de Fomento a la Investigación Educativa del Sistema de Educación Media Superior de la Universidad de Guadalajara" [Internet]: Universidad de Guadalajara. 2022.
2. Sistema de Educación Media Superior. Lineamientos para la elaboración y registro de protocolos de investigación en el Sistema de Educación Media Superior de la Universidad de Guadalajara. Convocatoria 2022 [Internet]: Universidad de Guadalajara. 2022.
3. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. La equidad: enfoques teóricos y sugerencias para su estudio: LC/R.955: CEPAL; 1990.
4. Murillo-Tordecilla FJ, Hernandez-Castilla R. Hacia un Concepto de Justicia Social. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 2015;9(4). es. doi:10.15366/reice2011.9.4.001
5. Martínez-Usarralde MJ. Inclusión educativa comparada en UNESCO y OCDE desde la cartografía social. EducXX1. 2020;24(1). es. doi:10.5944/educxx1.26444
6. Organization for Economic Cooperation and Development. Equity in Education: Breaking Down Barriers to Social Mobility: PISA - OECD; 2018.
7. Organización de las Naciones Unidas para Educación, la Ciencia y la Cultura. Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2020. América Latina y el Caribe: inclusión y educación: todos y todas sin excepción; 2020.
8. Secretaría de Educación Pública. Modelo Educativo. Equidad e inclusión.; 2017.
9. Instituto Mexicano de la Juventud. ODS 4. Educación de calidad. [Internet]: Gobierno de México. 2018, mayo 25. Available from: https://www.gob.mx/imjuve/articulos/ods-4-educacion-de-calidad?idiom=es
10. Ortega-Ordóñez WA, Pardo-Calvache CJ, Pino-Correa FJ. Mapeo sistemático sobre la evaluación de la agilidad en organizaciones de desarrollo se software. Iteckne. 2019;16(1):64–76. doi:10.15332/iteckne.v16i1.2162
11. James KL, Randall NP, Haddaway NR. A methodology for systematic mapping in environmental sciences. Environmental Evidence. 2016;5(1):1–13. doi:10.1186/s13750-016-0059-6
12. Lopez-Cortes OD, Betancourt-Núñez A, Bernal Orozco MF, Vizmanos B. Scoping reviews: una nueva forma de síntesis de la evidencia. 1. 2022;11(44):98–104. es. doi:10.22201/fm.20075057e.2022.44.22447
13. Jiménez Ángela M., Aldana. E. Revisión sistemática exploratoria: una perspectiva de la Educación Superior a distancia desde la investigación histórica. Revista Espacios. [Internet]. 2020;41(04). Available from: https://www.revistaespacios.com/a20v41n04/a20v41n04p08.pdf
14. Codina L, Lopezosa C, Freixa Font P. Scoping reviews en trabajos académicos en comunicación: frameworks y fuentes. In: Larrondo Ureta A, Meso Ayerdi K, Peña Fernández S, editors. Información y Big Data en el sistema híbrido de medios: Universidad del País Vasco; 2021. p. 67–85. Available from: https://web-argitalpena.adm.ehu.es/pdf/UINPD224127.pdf
15. Cano CAG, Troya ALC. Artificial Intelligence applied to teaching and learning processes. LatIA 2023;1:2‑2. https://doi.org/10.62486/latia20232.
16. Booth A, Papaioannou D, Sutton A. Systematic approaches to a successful literature review. Los Angeles, Thousand Oaks Calif.: Sage Publications Limited; 2012. 279 p.
17. Codina L. Cómo hacer revisiones bibliográficas tradicionales o sistemáticas utilizando bases de datos académicas. ORL. 2020;11(2):139. es. doi:10.14201/orl.22977
18. Lopezosa C, Codina L, Rovira-fontanals C. Investigando el SEO desde las ciencias sociales: 'scoping review'. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació [Internet]. 2023;(51). Available from: https://web-argitalpena.adm.ehu.es/pdf/UINPD224127.pdf
19. García-Peñalvo FJ. Desarrollo de estados de la cuestión robustos: Revisiones Sistemáticas de Literatura. Educ. Knowl. Soc. 2022;23e28600. es. doi:10.14201/eks.28600
20. Ghadirian F, Salsali M, Cheraghi MA. Nursing professionalism: An evolutionary concept analysis. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research [Internet]. 2014;19(1):1–10. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3917177/ Cited in: PubMed; PMID 24554953.
21. Da Carbogim FC, Oliveira LB de, Püschel, Vilanice Alves de Araújo. Pensamiento crítico: análisis del concepto bajo la óptica evolucionista de Rodgers. Revista Latino-Americana de Enfermagem. 2016;24e2785. es. doi:10.1590/1518-8345.1191.2785
22. Grassi Bonamigo V, Broering Gomes Torres F, Gessner Lourenço R, Regina Cubas M. Violencia física, secual y psicológica según el análisis conceptual evolutivo de Rodgers. Revista Cogitare Enfermagem. 2022;(27):1–13. doi:10.5380/ce.v27i0.86883
23. Rodgers BL. Concepts, analysis and the development of nursing knowledge: the evolutionary cycle. Journal of Advanced Nursing. 1989;14(4):330–5. doi:10.1111/j.1365-2648.1989.tb03420.x Cited in: PubMed; PMID 2661622.
24. Rodgers BL, Jacelon CS, Knafl KA. Concept Analysis and the Advance of Nursing Knowledge: State of the Science. Journal of nursing scholarship: an official publication of Sigma Theta Tau International Honor Society of Nursing. 2018;50(4):451–9. doi:10.1111/jnu.12386 Cited in: PubMed; PMID 29689127.
25. Frough R, Fatemeh O, Nooredin M, Raziyeh G. Nursing Professional Regulation: Rodgers' evolutionary concept analysis. International Journal of Medical Research & Health Sciences [Internet]. 2016;5(Special Issue 9S: Medical Science and Healthcare: Current Scenario and Future Development):436–42. Available from: https://www.ijmrhs.com/medical-research/nursing-professional-regulation-rodgers-evolutionary-concept-analysis.pdf
26. Gunawan J, Aungsuroch Y, Marzilli C. Beyond the classics: A comprehensive look at concept analysis methods in nursing education and research. Belitung Nursing Journal. 2023;9(5):406–10. doi:10.33546/bnj.2544 Cited in: PubMed; PMID 37901378.
27. Jaramillo-Bolivar CD, Canaval-Erazo GE. Violencia de género: Un análisis evolutivo del concepto. Univ. Salud. 2020;22(2):178–85. es. doi:10.22267/rus.202202.189
28. Lingerfelt CN, Hutson SP. A Concept Analysis of Dependence Using Rodgers' Evolutionary Method. Issues in Mental Health Nursing. 2021;42(5):451–62. doi:10.1080/01612840.2020.1820118 Cited in: PubMed; PMID 33052743.
29. Kangasniemi M, Rannikko S, Leino-Kilpi H. Nurses' collegiality: An evolutionary concept analysis. Nurs Ethics. 2023;9697330231221197. doi:10.1177/09697330231221197 Cited in: PubMed; PMID 38108288.
30. Bolívar A. Equidad educativa y teorías de la justicia. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 2005;3(2):42–69. Español. doi:10.15366/reice2005.3.2.004
31. De-la-Cruz Flores G. Igualdad y equidad en educación: retos para una América Latina en transición. Educación. 2017;26(51). doi:10.18800/educacion.201702.008
32. Formichella MM. Análisis del concepto de equidad educativa a la luz del enfoque de las capacidades de Amartya Sen. Revista Educación. 2011;35(1):1–36. Español. doi:10.15517/revedu.v35i1.25150
33. Formichella MM. Índice de Inequidad Educativa Básica. Una propuesta de medición de la Equidad Educativa Interna en Latinoamérica. Education Policy Analysis Archives. 2014;22. doi:10.14507/epaa.v22n1.2014
34. Haretche C. Nueva evidencia sobre equidad educativa en seis países latinoamericanos. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México). 2013;XLIII(4):21–54. Español. doi:10.48102/rlee.2013.43.4.262
35. Ortega Estrada F. La equidad en educación básica. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México) [Internet]. 2003;(2). Available from: https://www.redalyc.org/pdf/270/27033205.pdf
36. Sánchez Santamaría J, Ballester Vila MG. Desarrollando el éxito educativo para todos: reflexiones, propuestas y retos conceptuales en torno a la equidad educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 2014;12(2):85–104. Español. doi:10.15366/reice2014.12.2.005
37. Sánchez Santamaría J, Manzanares Moya A. Tendencias internacionales sobre equidad educativa desde la perspectiva del cambio educativo. Revista electrónica de investigación educativa [Internet]. 2014;16(1):12–28. Available from: https://redie.uabc.mx/redie/article/view/472/899
38. Silva Carreño WH, Mazuera Moreno JA. ¿Enfoque de competencias o enfoque de capacidades en la escuela? REDIE. 2019;211–10. doi:10.24320/redie.2019.21.e17.1981
39. Chambergo-Michilot D, Diaz-Barrera ME, Benites-Zapata VA. Revisiones de alcance, revisiones paraguas y síntesis enfocada en revisión de mapas: aspectos metodológicos y aplicaciones. Revista peruana de medicina experimental y salud publica. 2021;136–42. doi:10.17843/rpmesp.2021.381.6501
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Amelia Solórzano Peña (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.