Discourse analysis on Facebook: Researchers and STEAM
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2024.707Keywords:
STEAM movement, women researchers and digital cultureAbstract
The research addresses the intersection between digital culture and the STEAM movement, focusing on the communication between women researchers of the National System of Researchers of CONAHCYT in Mexico and those who are in training. This study aims to analyze a sociodigital network where women communicate aspects related to their disciplines and who find related topics with STEAM areas. With a qualitative approach, the methodology of communication ethnography is used to analyze the discourse in a specific Facebook group. It is important to mention that those who are not mothers and those who have no academic affiliation are excluded, in order to maintain consistency in the sample and the relevance of the data collected. It also seeks to identify the profiles of women who do science or who are related to it. The methodology is qualitative, using the technique of discourse analysis from the ethnography of communication. Communication within this social network group is characterized by being horizontal and supportive, fostering an environment of mutual support and collaboration. This study seeks to understand the communicative dynamics in this context, in view of the professional development of women in STEAM.
References
1. CONACYT (s.f.). Sistema Nacional de Investigadores, consultado en https://www.conacyt.gob.mx/index.php/el-conacyt/sistema-nacional-de-investigadores
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología, Acuerdo por el que se emite el nuevo Reglamento del Sistema Nacional de Investigadores, Diario Oficial de la Federación, México, 27-01-2017, consultado en http://www.dof.gob.mx/
2. SEMARNAT. Compendio de Estadísticas Ambientales (2017). Recuperado de: https://apps1.semarnat.gob.mx:8443/dgeia/compendio_2017/dgeiawf.semarnat.gob.mx_8080/ibi_apps/WFServlet38a6.html
3. Archivo Histórico del SNII del CONACYT (2020). Recuperado de: https://conahcyt.mx/sistema-nacional-de-investigadores/archivo-historico/
4. Ficha de Monitoreo 2020-2021 Becas de posgrado y apoyos a la calidad. Consultado en https://conahcyt.mx/wp-content/uploads/planeacion_y_evaluacion/evaluacion_programas_conacyt/Evaluacion/Consistencia_Resultados/FMyE_38_S190_2020-2021.pdf
5. Gamboa AJP, Díaz-Guerra DD. Artificial Intelligence for the development of qualitative studies. LatIA 2023;1:4‑4. https://doi.org/10.62486/latia20234.
6. Movimiento STEM (2023). ¿Qué es Movimiento STEM+? Recuperado de: https://www.movimientostem.org/
7. Urra, E., Muñoz, A., y Peña, J.. (2013). El análisis del discurso como perspectiva metodológica para investigadores de salud. Enfermería universitaria, 10(2), 50-57. Recuperado en 04 de marzo de 2024, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-70632013000200004&lng=es&tlng=es.
8. Van Dijk, T. A. (2009). El discurso como interacción social. Edit. Gedisa. Barcelona. ISBN: 978-84-9784-303-4 Depósito legal: B. 33374-2009
9. Rodríguez-Fernández, Arantzazu, Ramos-Díaz, Estibaliz, Ros, Iker, y Fernández-Zabala, Arantza. (2015). Relaciones de la resiliencia con el autoconcepto y el Apoyo Social Percibido en una muestra de adolescentes. Acción Psicológica, 12 (2), 1-14. https://dx.doi.org/10.5944/ap.12.2.14903
10. García-Vesga, María Cristina, y Domínguez-de la Ossa, Elsy. (2013). Desarrollo teórico de la Resiliencia y su aplicación en situaciones adversas: Una revisión analítica. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 63-77. Retrieved March 24, 2024, from http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2013000100003&lng=en&tlng=es.
11. ¿Qué es la educación STEAM? El enfoque educativo del siglo XXI [Internet]. www.rededuca.net. Disponible en: https://www.rededuca.net/blog/educacion-y-docencia/educacion-steam
12. Lavagnino GO. Movimiento STEAM: una tendencia que se consolida [Internet]. educrear. [cited 2024 Jun 02]. Available from: https://www.educrear.com.ar/es/innovacion-tecnologia/movimiento-steam-una-tendencia-que-se-consolida/
13. Hine, C. (2000). Etnografía virtual. California: Editorial UOC.
14. Castells M., Fernández-Ardèvol M., Linchuan Qiu Jack y Sey A. (2007). Comunicación móvil y sociedad, una perspectiva global. Edit. Ariel. Fundación Telefónica.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Claudia Cintya Peña Estrada, Luis Ambrosio Velázquez García (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.