Evaluation of the quality of postgraduate studies in Ecuador, indicator of relevance and effectiveness
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2024.773Keywords:
Postgraduate, formación profesional, evaluaciónAbstract
Postgraduate Higher Education studies constitute an important element in the improvement of professionals and the scientific development of the country due to the levels of specialization and research to be achieved in them. The quality with which postgraduate programs are developed is of significant value in all Institutions. Higher Education in Ecuador since 2023 has an instrument called “Generic model for the evaluation of the learning environment of Graduate Programs” approved by the Higher Education Quality Assurance Council (CACES) that establishes a set of criteria and sub-criteria indicators that allow the assessment of the quality and relevance of the postgraduate studies taught. The research carries out an analysis of the Model. The results show a high level of satisfaction and relevance of the approved Model, which contributes to the evaluation of postgraduate programs and the increase in quality and relevance.
Keywords: Postgraduate, professional training, evaluation
References
1. Abad, G., Fernández, K., García, T., González, A., y Ortiz, M. Caracterización de la educación superior ecuatoriana en el contexto de la producción científica nacional y latinoamericana. Revista Universidad y Sociedad [Internet]. 2021. [Consultado 17 abril 2023]; 13(4): 413-420. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n4/2218-3620-rus-13-04-413.pdf
2. Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior – CACES. Modelo genérico para la evaluación del entorno de aprendizaje de los Programas de Posgrado [Internet]. 2023. [Consultado 17 feb 2024]: 1-102. Disponible en: https://www.caces.gob.ec/wp-content/uploads/Documents/2024/Propuesta%20del%20Modelo%20para%20la%20Evaluación%20%0Adel%20Entorno%20de%20Aprendizaje%20de%20los%20Programas%20de%20Posgrado/Modelo%20genérico%20para%20la%20evaluación%20del%20entorno%20de%20aprendizaje%20de%20los%20Programas%20de%20Posgrado%20%282%29.pdf
3. Bretaña, R. M., González, R. R., Azcuy, F. J. Aplicación de la norma ISO 21001: 2018 a la calidad de los programas de posgrado académico. Educación Médica Superior [Internet]. 2020. [Consultado 13 may 2022]; 34 (1). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2050/1025/1000
4. Santamaría, D. A., Andachi, J. W., Montoya, Ó. F. Method for Evaluating the Principle of Interculturality in the Custodial Sentence using the Iadov Technique. Neutrosophic Sets and Systems [Internet]. 2020. [Consultado 23 nov 2022]; 37: 125-131. Disponible en: https://doi.org/10.5281/zenodo.4122047
5. Amado, J., Rodriguez, N., Oscanoa, T. Evaluación del plan curricular de un programa de posgrado en Ciencias de la Salud. Horizonte Médico (Lima) [Internet].2019. [Consultado 15 nov 2022]; 19(2): 70-76. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1727-558X2019000200009&script=sci_arttext
6. Garcia, J. M., Rodríguez, J. L., Parcon, M. Formación de posgrados en Enfermería, una necesidad para Santo Domingo de los Tsáchilas. Revista Archivo Médico de Camagüey [Internet]. 2019. [Consultado 9 dic 2022]; 23(5): 617-627. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1025-02552019000500617&script=sci_arttext&tlng=en
7. Ecuador. Asamblea Nacional. Ley Orgánica de Educación Superior. Registro Oficial Suplemento 298 [Internet]. 2018. [Consultado 11 abril 2023]. Disponible en: https://www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2022/12/LEY-ORGANICA-DE-EDUCACION-SUPERIOR-REFORMA-06-04-2022.pdf
8. Morales, J. Modos de pensamiento en los estudios de postgrado: ¿Cómo enfrentar el desafío de la producción de conocimiento? Revista Latinoamericana de Difusión Científica [Internet]. 2023. [Consultado 8 feb 2024]; 5(8): 95-126. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8739951.pdf
9. Park, S. K., Min, Y. H., Lee, M., Lee, S. B. Causal Attributions in Breast Cancer Patients Planning to Undergo Adjuvant Endocrine Therapy. International journal of environmental research and public health. [Internet]. 2021. [Consultado 24 oct 2023]; 18(11): 5931. Disponible en: https://doi.org/10.3390/ijerph18115931
10. Allen, H. K., Barrall, A. L., Vincent, K. B., Arria, A. M. Stress and Burnout Among Graduate Students: Moderation by Sleep Duration and Quality. International journal of behavioral medicine. [Internet]. 2021. [Consultado 12 jul 2023]; 28(1): 21–28. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s12529-020-09867-8
11. Aretio, L. G. El problema del abandono en estudios a distancia. Respuestas desde el Diálogo Didáctico Mediado. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. [Internet]. 2019. [Consultado 19 may 2022]; 22(1). Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/3314/331459398013/331459398013.pdf
12. Fernández, L. M. La calidad de la educación en la enseñanza superior. Aportes para un análisis de la problemática en universidades públicas. Revista Educación Superior Y Sociedad (ESS) [Internet]. 2022. [Consultado 19 luj 2023]; 34(1): 30-53. Disponible en: https://iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/issue/view/47
13. Piñero, M., Esteban, E., Rojas, A., Callupe, S. Tendencias y desafíos de los programas de posgrado latinoamericanos en contextos de COVID-19. Revista Venezolana de Gerencia. [Internet]. 2021. [Consultado 7 agost 2023]; 26(93): 123-134. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29066223009
14. Casimiro, W., Casimiro, C., Casimiro, J. Los posgrados y la investigación científica en las universidades peruanas. Mendive Revista de Educación [Internet]. 2020. [Consultado 26 nov 2022]; 18(1): 155-169. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/men/v18n1/1815-7696-men-18-01-155.pdf
15. Carrera, M., Mesa, N., Padilla, Y. Metodología para evaluar el impacto de la educación de posgrado. Transformación [Internet]. 2022. [Consultado 9 abril 2023]; 18(1): 53-69. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v18n1/2077-2955-trf-18-01-53.pdf
16. Aguilera, R. Aseguramiento de la calidad de la educación superior. Revista Educación Superior Y Sociedad (ESS) [Internet]. 2019. [Consultado 23 jun 2022]; 22(22): 131-154. Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/36
17. García, G. B., Cordero, O. L. Criterios de evaluación de la calidad en la educación superior en México. Journal of the Academy [Internet]. 2024. [Consultado 11 jun 2024]; 10(1): 200-230. Disponible en: https://www.journalacademy.net/index.php/revista/article/view/190/195
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Proaño Reyes Gladis , Molina Mayorga Edison, Espinosa Huanca Dayana, Proaño Toapanta Claudia (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.