Satisfaction in university students: a study of library services
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf20241022Keywords:
Students, Satisfaction, Library, UniversityAbstract
The university library is a fundamental element in the mission of Higher Education Institutions since it provides a space to obtain information that serves as a basis for scientific knowledge. The objective of this research was to measure the satisfaction of students in the areas of Engineering and Technological Development with library services in a public university in southeastern Mexico. The method was quantitative, descriptive and correlational, with a non-experimental cross-sectional design. The population was 5,278 students and through simple random sampling with 95 % confidence and 5 % error, a sample of 360 students was obtained. The instrument reported a reliability through Cronbach's Alpha of α=0,896. The exploratory factor analysis showed a KMO of ,907, Barlett's test of sphericity gave significant values (X2= 2356,439, gl= 171, p≤ ,000) explaining a total variance of 55,517 % which demonstrates a valid and reliable instrument to measure student satisfaction with library services, the data evidenced a sustainable factor model to measure the construct in four dimensions: accessibility, services, human resources and functionality. The results reported that 25,8 % of the students were dissatisfied, indicating the highest degree of dissatisfaction in the availability of computers and Internet access. This research provides data to be considered for the continuous improvement of library services and contributes with methodological aspects that can be extrapolated to other contexts
References
1. Restrepo MA. La biblioteca pública en México: institución social para el fomento de la lectura y el libro. Bibliotecas. 2020;38(1):1-18. https://doi.org/10.15359/rb.38-1.3
2. Ramírez A. Biblioteca universitaria híbrida. Revista Paraguaya de Educación a Distancia. 2022;3(1):1-11. https://revistascientificas.una.py/index.php/REPED/article/view/2266
3. Del Valle AA, Saadda SD. 2019. Importancia del uso de las bibliotecas virtuales en el desarrollo del conocimiento y actividades investigativas. Revista científica Ecociencia. 2019;6(1):1-17. https://doi.org/10.21855/ecociencia.61.148
4. Mendieta LM. Percepciones de los estudiantes y docentes de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación sobre los servicios y uso de la biblioteca central y bibliotecas virtuales de la Universidad del Azuay. Tesis de Licenciatura. 2019, Universidad del Azuay. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. https://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/9163
5. Sanhueza D, King-Domínguez A, Amestica-Rivas L. Incidencia de la gestión universitaria en la deserción estudiantil de las universidades públicas en Chile. Revista de investigación educativa. 2021;(12):1-17. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech. v12i0.1270
6. Soria KM, Fransen J, Nackerud S. The impact of academic library resources on under- graduates’ degree completion. College and Research Libraries. 2017;78(6):812-823. https://doi.org/10.5860/crl.78.6.812
7. Duque N, Rodríguez HM, Castaño W. Biblioteca escolar y calidad educativa: una revisión de la literatura. Revista Puertorriqueña de Bibliotecología y Documentación. 2020;(1):1-38. https://revistas.upr.edu/index.php/acceso/article/view/18443
8. González M. de los A. Estudio de necesidades de información de los usuarios de la biblioteca en la Universidad de Ciencias Médicas en Cienfuegos. Gaceta Médica Espirituana. 2019;21(2):65-86. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=92395
9. Surdez EG, Sandoval MC, Lamoyi CL. Satisfacción estudiantil en la valoración de la calidad educativa universitaria. Educación y Educadores. 2018;21(1):9-26. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.1.1
10. Souza MR. Satisfacción estudiantil con la infraestructura educativa en São Luís-Maranhão (Brasil). Publicaciones. 2019;49(5):191-208. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i5.10755
11. Mireles MG, García JA. Satisfacción estudiantil en universitarios: una revisión sistemática de la literatura. Revista Educación. 2022;46(2):1-16. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47621
12. Torres GA. Medición de la satisfacción estudiantil en universitarios desde el modelo Servqual. RHS - Revista Humanismo y Sociedad. 2023;11(1):1-12. https://doi.org/10.22209/rhs.v11n1a06
13. Marcano PG, Uribe AM. Satisfacción estudiantil como un indicador de la calidad educativa. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación. 2022;10(1):79-84. https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i1.520
14. Romo AL. La calidad en los servicios de las bibliotecas universitarias y la satisfacción de usuarios. Tesis de Maestría. 2023. Universidad Técnica de Ambato. https://repositorio.uta.edu.ec:8443/handle/123456789/38435
15. Raza D, Carrillo E. Crítica a la satisfacción estudiantil como parámetro de calidad en la educación superior. Cuadernos Universitarios. 2022;(15):31-40. https://doi.org/10.53794/cu.v15i15.509
16. Bernate J A, Guataquira A, Romero EN, Reyes PC. Satisfacción de la Calidad Educativa en Educación Superior. Podium. 2020;38(1):37-50. https://doi.org/10.31095/podium.2020.38.3
17.Terrazas B, Almeida R. Análisis de los principales indicadores de satisfacción estudiantil en la calidad de vida universitaria en las universidades privadas. Perspectivas. 2020;23(45):7-32. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S1994-37332020000100002&script=sci_arttext
18. Juárez S, Zetina CD, Martínez BJ. Satisfacción del servicio bibliotecario en una universidad pública del estado de Tabasco. Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información. 2023;37(95):47-65. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2023.95.58712
19. Vásquez JR. Estudio de satisfacción de los usuarios de la biblioteca César Guardia Mayorga de la Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa. Tesis de Maestría. 2019. Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa. https://repositorio.unsa.edu.pe/items/6457b284-4942-4824-a1b8-fcf69f86739a
20. Hernández-Sampieri R, Fernández C, Baptista P. Metodología de la investigación. 2014. México: Mc Graw-Hill Education.
21. Walpole R, Myers RH, Myers S, Ye K. Probabilidad y Estadística. 2007. México: Pearson Educación.
22. Oviedo HC, Campo-Arias A. Aproximación al uso del coeficiente Alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría. 2005;34(4):572-580. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=s0034-74502005000400009&script=sci_arttext
23. Valdés AA, García FI, Torres G.M, Urías M, Samhir C. Medición en investigación educativa con el apoyo del SPSS y el AMOS. 2019. México: Departamento de Educación, Instituto Tecnológico de Sonora.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Abraham Gerardo Pérez Sandoval, Aransazú Avalos Díaz , , Sandra Juárez Solís , María del Carmen Sandoval Caraveo (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.