Perfect class? Brief characterization of school literary reading from some voices of Chilean students
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2024966Keywords:
Reading, Literature Education, Teaching ProcessAbstract
This brief communication proposes to characterize, based on the stories of various students at the Chilean school system, certain dimensions of an ideal class of school literary reading. With a qualitative case approach, 12 narratives collected in individual interviews are examined. After a thematic analysis, we conclude the presence of four sub themes that help characterize an ideal class: 1.- mediations not focused on memorization, 2.- literary conversation, 3.- promotion of creativity and 4.- relevance of emotions
References
1. Núñez G. Modelos de educación literaria en el moderno sistema escolar. Revista Lenguaje y Textos [Internet]. 2016 [consultado el 05 de mayo de 2024]; 43. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4995/lyt.2016.5824
2. Munita F, Margallo AM. La didáctica de la literatura: Configuración de la disciplina y tendencias de investigación en el ámbito hispanohablante. Perfiles Educativo [Internet]. 2019 [consultado el 4 de junio de 2024];41: 164. Disponible en: https://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/58825
3. Gilde J, Volman M. Finding and using students’ funds of knowledge and identity in superdiverse primary schools: a collaborative action research Project. Cambridge Journal of Education [Internet]. 2021 [consultado el 2 de diciembre de 2022]; 51:6. Disponible en: https://doi.org/10.1080/0305764X.2021.1906845
4. Moustafa A, Naima G. An Affective Approach to Teaching Literature: I Feel Therefore I am. Arab World English Journal [Internet]. 2022 [consultado el 03 de marzo de 2024]; 13: 2. Disponible en: https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol13no2.17
5. Sanjuán M. Leer para sentir. La dimensión emocional de la educación literaria. Impossibilia [Internet]. 2014 [consultado el 5 de mayo de 2024]; 8. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5372192
6. Ahiskali EE, Maltepe S. The effect of creative writing activities on pre-service teachers’ narrative text composing skills. Journal of Pedagogical Research [Internet]. 2023 [consultado el 4 de abril de 2024];7:263. Disponible en: https://doi.org/10.33902/JPR.202321313
7. Marlatt R. Get in theGame: PromotingJusticeThrough a DigitizedLiteratureStudy. Multicultural Perspectives [Internet]. 2018 [consultado el 6 de mayo de 2024]; 20: 4. Disponible en: https://doi.org/10.1080/15210960.2018.1467769
8. Labarthe J, Vásquez L. Potenciando la creatividad humana: taller de escritura creativa. Papeles de trabajo - Centro de Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Sociocultural [Internet]. 2016 [consultado el 3 de septiembre de 2018]; 31. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-45082016000100002&lng=es&tlng=es
9. Leibrandt I. El arte de la conversación literaria: su concepto y metodología para fomentar la competencia literaria y comunicación. Alabe [Internet]. 2017 [consultado el 28 de junio de 2021]; 17. Disponible en: https://ojs.ual.es/ojs/index.php/alabe/article/view/7586
10. Yuivar A. Oportunidades de diálogo para construir el sentido literario: interacciones orales en una clase de literatura de Tercero Medio. Estudios pedagógicos [Internet]. 2019 [consultado el 23 de julio de 2022]; 45:3. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052019000300217
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ricardo Sánchez Lara (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.