Implementation of a teaching self-evaluation module in the substantive function of research at the Technical University of Cotopaxi La Maná Extension
DOI:
https://doi.org/10.56294/sctconf2024930Keywords:
Teaching Self-Assessment, Research, Scrum, Web Technologies, Performance Evaluation, Research SkillsAbstract
The present study addresses the implementation of a teaching self-assessment module at the Technical University of Cotopaxi Extension La Maná, with the objective of strengthening the substantive function of research within the institution, through a mixed methodology that combines qualitative and quantitative approaches. The module was carried out in collaboration with the teaching staff, using tools such as Visual Studio Code, Laragon, HTML, CSS, SQL, PHP, JavaScript, Bootstrap and jQuery. The agile Scrum methodology was adopted, dividing the project into 2-4-week sprints, allowing for an iterative and incremental approach with continuous feedback. Performance tests and performance evaluations were implemented that involved teachers and academic authorities, guaranteeing the effectiveness, usability, relevance, reliability and validity of the module in the evaluation of research competencies. The implementation of the teaching self-assessment module, following the agile Scrum methodology, has proven to be a valuable tool to promote continuous improvement and academic excellence in the institution, strengthening the substantive function of research at the Technical University of Cotopaxi La Maná Extension
References
1. Adams, r., Martens, F., & Xue, E. (2024). Acelera la velocidad de lanzamiento del software. New – Relic. https://newrelic.com/es/blog/best-practices/accelerate-software-release-velocity.
2. Aguayo Meléndez, A. (2018). La autoevaluación docente y la calidad educativa de una institución de educación básica en la ciudad de Lima. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 8(2). Obtenido de https://journals.continental.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/574
3. Buendía, A. X., Zambrano, C. L., & Edgar, A. I. (2027). El desarrollo de competencias investigativas de los docentes en formación en el contexto de la práctica pedagógica. Edgar Alirio Insuasty , Doi: https://www.redalyc.org/journal/3459/345958295012/html/.
4. CACES. (2021). Modelo de evaluacion externa 2024 con fines de areditación para los institutos superiores técnicos y tecnológicos. Quito, Ecuador: Consejo de Aseguramiento de la Calidad. Obtenido de https://www.caces.gob.ec/wp-content/uploads/Documents/2022/DOCUMENTOS%20WEB%20INSTITUTOS/Modelo%202024%20aprobado%20por%20el%20pleno%20(1).pdf
5. Cajas, E. (2022). Idoneos.com. Obtenido de https://pedagogia-profesional.idoneos.com/caracteristicas_de_un_modulo/
6. Cardenas, F. (2023). Eficiencia y eficacia: diferencia y ejemplos de aplicación. Hubspot, Doi: https://blog.hubspot.es/sales/eficiencia-y-eficacia.
7. Cruz, C. L. (2021). INGENIERÍA DE SOFTWARE. Pearson Educación de México, Doi: https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w25469w/ingdelsoftwarelibro9_compressed.pdf.
8. da Silva, D. (2022). Segmentación de mercado: cómo personalizar tus estrategias de marketing. Latam, Doi: https://www.zendesk.com.mx/blog/segmentacion-de-mercado/.
9. Flores, N. E., Meléndez, M. J., & Mendoza, Y. R. (2019). Producción científica como medio para la transformación social desde las universidades. Revista Scientific, Doi: https://www.redalyc.org/journal/5636/563662154004/html/.
10. Garnes, J. L. (2012). seopunk. Obtenido de https://www.seopunk.es/que-es-un-dashboard/
11. Martínez, I. M., Álvarez, d. E., & Villardón, G. L. (2018). Autoevaluación y reflexión docente para la mejora de la competencia profesional del profesorado en la sociedad del conocimiento. Revista de Educación a Distancia, Doi: https://www.um.es/ead/red/56/martinez_et_al.pdf.
12. Martínez-Izaguirre, M. (2018). Autoevaluación y reflexión docente para la mejora de la competencia profesional del profesorado en la sociedad del conocimiento. RED. Revista de Educación a Distancia(56). Obtenido de https://www.um.es/ead/red/56/martinez_et_al.pdf
13. Parada, M. (31 de Octubre de 2019). Obtenido de https://openwebinars.net/blog/que-es-jquery/
14. Ridge, B. (2023). Razones para elegir PHP como lenguaje de programación. Mediummultimedia. https://www.mediummultimedia.com/web/por-que-programar-en-php/.
15. Rovira, S. (2021). Tecnologías digitales para un nuevo futuro. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), Doi: https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/879779be-c0a0-4e11-8e08-cf80b41a4fd9/content.
16. Ruiz, C. G. (2022). LA EVALUACIÓN POR PARES. La Revista Mexicana de Investigación Educativa.
17. Sandoval-J., C. (2023). Fortalecimiento de las habilidades investigativas en docentes implementando un plan de formación apoyado en las tecnologías digitales. Scielo, 16(2). Obtenido de http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S1688-74682023000200020&script=sci_arttext
18. Sánchez, L. E. (2023). Aplicación web para el control y seguimiento en la ejecución de proyectos para la empresa eléctrica ambato regional centro norte s.a. universidad técnica de ambato.
19. Soriano Figueroa, M. E. (2018). Sistema de gestión académica: módulo de desempeño de evaluación docente componente autoevaluación y coevaluación para la Unidad Operativa de Acreditación de la UPSE. Repositorio Universidad Estatal Península de Santa Elena, 128. Obtenido de https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/4638?mode=full
20. Telecom, R. (26 de mayo de 2023). Redes y Telecom. Obtenido de https://www.redestelecom.es/comunicaciones/que-son-los-modulos-de-red-y-para-que-se-utilizan/
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Angie Amarilis Anchundia Calero, Neider Alejandro Choez Valencia , Alba Marisol Córdova Vaca , Johnny Xavier Bajaña Zajia (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.