Leadership Intervention: Strategies and Outcomes in Public Education of Tambopata

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/sctconf2024778

Keywords:

Management Leadership, Educational Quality, Educational Leaders, Aprendizaje

Abstract

The research aimed to determine the influence of the executive leadership workshop on the educational quality of public educational institutions in Tambopata - Madre de Dios, 2023. This purpose was achieved, as the general hypothesis was validated, supporting that the executive leadership workshop positively influences the educational quality of public educational institutions in Tambopata - Madre de Dios, 2023. This is based on the Mann Whitney U test, since a significance of p-value 0,000 < 0,05 was reached; therefore, it is evident that the educational quality is favored by the executive leadership workshop. Guiding leadership is essential to promote and improve the quality of education. Educational leaders, such as school principals or department heads, are responsible for establishing a clear vision, motivating their teams, and promoting an environment conducive to learning and student development, which is achieved through leadership that impacts the quality of education in a certain way, establishing a shared vision and setting clear and achievable goals for the educational institution

References

1. UNESCO. Impacto del Covid-19 en la educación [Internet]. 2020 [citado 3 abril 2024]. Disponible en: https://es.unesco.org/covid19/educationresponse

2. Tantaléan González O, Tasayco Jala A, Delgado Osores R, Marujo Serna M. Horizontes Rev Investig Cienc Educ [Internet]. 2022 [citado 9 abril 2024];6(25):1649-1662. Disponible en: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.443

3. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Educación para el Desarrollo Sostenible. Hoja de ruta [Internet]. UNESCO; 2020 [citado 9 abril 2024]. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374896

4. MINEDU. Estrategias de Liderazgo Distribuido para las II.EE. Públicas De Educación Básica [Internet]. 2021 [citado 23 marzo 2024]. Disponible en: http://directivos.minedu.gob.pe/wp-content/uploads/2021/05/Orientaciones-para-la-organizacio%CC%81n-de-equipos-de-gestio%CC%81n-escolar-VF.pdf

5. Leiva-Guerrero MV, Vásquez C. Calidad en la educación [Internet]. 2019 [citado 1 abril 2024];(51):225-251. Disponible en: https://dx.doi.org/10.31619/caledu.n51.635

6. Borja D. Liderazgo directivo y calidad educativa en la Institución Educativa Emilio Soyer - 2017 [Internet]. Universidad nacional de Educación; 2018 [citado 23 abril 2024]. Disponible en: https://bit.ly/3Af7t4T

7. Burns JM. Leadership. New York: Harper & Row; 1978.

8. Taylor F. The Principles of Scientific Management. Kinde; 1911.

9. Córdova E, Rojas I, Marín S. Conrado [Internet]. 2021 [citado 2 abril 2024];17(80):231-236. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442021000300231&script=sci_arttext&tlng=pt

10. Arana L, Coronado J. Revista EDUCA UMCH [Internet]. 2017 [citado 3 marzo 2024];(09). Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.14231/108

11. Crosby PB. La calidad es gratis. New York: McGraw-Hill; 1979.

12. Feigenbaum A. Total Quality Control. New York: McGraw-Hill; 1951.

13. Córdova Ramírez E, Rojas Idrogo I, Marín Ruiz S. Conrado [Internet]. 2021 [citado 3 marzo 2024];17(80):231-236. Disponible en: https://www.conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1702/pdf_105

14. de la Orden A. Estudios sobre Educación [Internet]. 1 [citado 3 marzo 2024];160:17-6. Disponible en: https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/22426

15. Majo Marrufo et al. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación [Internet]. 2022 [citado 2 marzo 2024]; Abril-junio. Disponible en: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i23.366

16. Chuquihuanca N et al. Revista Latinoamericana De Difusión Científica [Internet]. 2021 [citado 23 abril 2024];4(6):181-191. Disponible en: https://doi.org/10.38186/difcie.46.11

17. Yaranga LA, Quispe KL, Cruz CEA. Horizontes Rev Investig Cienc Educ [Internet]. 2023 [citado 23 abril 2024];7(28):698-711.

18. Simbron S, Sanabria F. Liderazgo directivo, clima organizacional y satisfacción laboral del docente. CIENCIAMATRIA [Internet]. 2020 [citado 13 abril 2024];6(1):59-83. Disponible en: https://doi.org/10.35381/cm.v6i10.295

19. Quintana Y. Calidad educativa y gestión escolar: una relación dinámica. Educ y Educadores [Internet]. 2018 [citado 9 marzo 2024];21(2). Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/834/83460719005/83460719005.pdf

20. Bevan B, Penuel R. Connecting research and practice for educational improvement. New York: Routledge; 2018. Disponible en: https://doi.org/10.4324/9781315268309

Downloads

Published

2024-01-01

How to Cite

1.
Alonzo-Yaranga L, Villafuerte-Alvarez CA, Mora-Teves J, León-Quispe K, Bernales-Guzman Y, Rodriguez-Barboza JR. Leadership Intervention: Strategies and Outcomes in Public Education of Tambopata. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2024 Jan. 1 [cited 2024 Dec. 12];3:778. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/982